Discuții pentru fuziunea diviziilor feroviare Alstom și Bombardier

23 ianuarie 2020

Bombardier, constructorul canadian de trenuri și avioane, explorează o fuziune a activității sale feroviare cu rivalul francez Alstom.

tren Alstom

Cele două companii au purtat discuții preliminare despre un aranjament în zona feroviară în ultimele luni, spun surse care au solicitat anonimatul, discuțiile fiind private. Reprezentanții Alstom și Bombardier au refuzat să comenteze, potrivit Bloomberg.

Apariția informațiilor a dus la o creștere a acțiunilor Alstom cu 2.1% miercuri la Paris. Și compania Bombardier a avut creșteri la bursă, respectiv 5,7%, marți, la Toronto. Astfel compania a ajuns la o valoare de 3,18 miliarde dolari canadieni (2,43 miliarde dolari SUA).

Planurile Bombardier și Alstom s-ar putea confrunta cu controlul antimonopol, fapt pentru care nu există o siguranță că se va ajunge la o tranzacție. Un acord în zona feroviară este una dintre opțiunile luate în calcul de către canadieni pentru a-și stabiliza portofoliul, care include și avioane pentru zboruri de afaceri, au spus sursele.

Deliberările au început înainte ca Bombardier să surprindă săptămâna trecută piața cu vânzări dezamăgitoare în trimestrul IV, potrivit surselor. Totodată, Bombardier a spus că ar putea ieși dintr-o asociere comună cu Airbus pentru fabricarea modelului A220. Acțiunile Bombardier au scăzut cu 39% după apariția informației ceea ce a fost o cădere record.

O preluare a activității feroviare Bombardier de către Alstom ar marca cea mai recentă încercare a unora dintre cei mai mari producători de trenuri din lume de a contracara competiția în creștere venită din partea Chinei.

rama Bombardier in Austria

Siemens a dat Bombardier pe Alstom

În 2017, Bombardier a purtat discuții pentru a combina operațiunile sale feroviare cu concurentul Siemens AG până când compania germană a ales brusc să urmeze un acord cu Alstom. În urmă cu un an, în februarie 2019, Comisia Europeană a blocat fuziunea franco-germană, care ar fi creat un campion feroviar european, după ce autoritățile de reglementare au refuzat să considere China drept o viitoare amenințare. Alstom este puțin probabil să urmărească o fuziune cu Bombardier din considerente antitrust, potrivit Bloomberg Intelligence.

Deși cunoscută mai degrabă drept producătoare de metrouri, trenuri regionale, Bombardier a colaborat la proiecte de mare viteză cu Alstom. Compania canadiană a generat vânzări de 8,9 miliarde de dolari din activitatea de transport feroviar în 2018, în timp ce Alstom a atins 8,1 miliarde de euro (9 miliarde de dolari) în ultimul său an fiscal.

Anunțul negativ privind câștigurile ar putea împiedica eforturile de a se ajunge la un acord cu Alstom, cu focus pe valoarea estimată a operațiunilor feroviare ale companiei canadiene.

În 2015, Bombardier a vândut o participație de 30% din activitatea sa privind mijloacele feroviare de trransport din Berlin către fondul de pensii Caisse de Depot et Placement du Quebec, operație care a adus resurse financiare suplimentare. Mai înainte de aceasta Bombardier avut în vedere o ofertă publică pentru acțiuni ale diviziei feroviare.

Competiție Alstom – China și în România

La nivel european există opinia că alianțele în domeniul feroviar sunt absolut necesare pentru a face față competiției chineze. Cel mai apropiat exemplu de România este licitația pentru cumpărarea a 40 de rame electrice de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară, unde câștigător a fost inițial desemnat producătorul chinez CRRC. Acuzele de concurență neloială și ajutor de stat nu lipsesc.

„În primul rand există indicații, recomandări europene în ceea ce privește competiția neloială. Stiți de ce a fost creat ARF, căci CFR Călători (operatorul național al statului român de transport călători – n.red.) nu putea primi ajutor de stat, nu putea primi bani pentru a își lua trenuri. S-a creat ARF pentru a lua bani de la C.E. urmând să se facă licitație de închiriere către operatori. Deci mecanismul de evitare a ajutorului de stat se numește ARF, iar acum te duci la licitație, iar ARF  alege furnizor o companie din China, subvenționată de statul chinez”, spunea în luna decembrie Gabriel Stanciu, director general Alstom Transport Romania.

Mecanismele gândite de statul chinez pentru ajutorarea companiilor chineze prevăd scutiri de taxe, finanțări ieftine și piață rezervată, spunea managerul Alstom Transport România.

El atenționează că CE a decis recent, în noiembrie, că firmele care provin din țări cu piețe inchise și care nu respectă regulile europene ale ajutorului de stat trebuie excluse din competiție.

„Noi companie privată, lucrând în cadrul european, plătim taxe și impozite, nu avem subvenții de la stat, nu avem piețe protejate, nu avem nimic din toate lucrurile acestea și trebuie să ne batem în licitație într-o licitație deschisă, finanțată din fonduri UE, cu o companie din China care este a statului chinez, care nu plătește taxe, nu plătește impozite, care are linie bugetară de la stat și care are piață protejată și  vinde în România mai ieftin decât în China”, spunea Stanciu.