duminică, octombrie 6, 2024
spot_img

Patronatele și sindicatele denunță discriminarea sectorului feroviar și amenință cu greva

După ce coaliția de guvernare PSD-PNL-UDMR a anunțat că va da compensații doar transportatorilor rutieri, organizațiile patronale și sindicale au făcut front comun pentru a denunța discriminarea sectorului feroviar. Liderii sindicali și patronali amenință cu greva dacă situația nu se va remedia.

Organizația patronală a operatorilor privați împreună cu sindicatele din domeniul transportului feroviar cer tratament egal și acordarea unor facilități pentru operatorii de transport pe calea ferată, de marfă și de călători, similare celor acordate transportatorilor rutieri, necesare pentru depășirea crizelor existente și relansarea activității.

Comunicatul de presă dat publicității miercuri este semnat de președinții Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR), Vasile Șeclăman, Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu, Federației Sindicale a Transportatorilor Feroviari, Gabriel Rodrigo Maxim, Federației Naționale Drum de Fier, Florea Dobrescu, și Federației Elcatel, Nicolae Grigore.

Club Feroviar a semnalat încă de săptămâna trecută această situație revoltătoare privind discriminarea transportului feroviar:

CITEȘTE și Programul Sprijin pentru România, doar pentru microbuze și dube, nu și pentru CFR

„Industria feroviară din România se confruntă de peste 30 de ani cu lipsa totală de sprijin și interes manifestat de autoritățile de resort, ducând la un adevărat dezastru în infrastructura feroviară. Această situație este cauzată de nealocarea fondurilor necesare pentru mentenanță și reparații, situație care a dus la scăderea competitivității acestei ramuri – altădată emblemă pentru România, acum la coada clasamentului european, precum și a apariției crizei energetice actuale, pe care nimeni nu pare, în prezent, că își dorește să o rezolve”, se arată în comunicat.



Discriminarea sectorului feroviar și favorizarea transportului rutier

Semnatarii precizează că au semnalat în repetate rânduri aceste probleme și au propus o serie de măsuri concrete, dar fără succes, în condițiile în care discursul public rămâne, aproape fără excepție, concentrat pe problemele și investițiile din transportul rutier și acordarea unor ajutoare mascate și scutiri de accize pentru acest sector de activitate. „Considerăm că evenimentele regretabile din ultimele zile, care au avut ca efect o nouă discriminare în sectorul transporturilor prin acordarea unor facilități fiscale și a unor derogări privind capacitatea de transport și tarifarea acestei activități în sectorul rutier, precum și consecința directă a unei lungi perioade de subfinanțare și a lipsei de viziune, voință și înțelegere privind managementul performanței într-o industrie de importanță strategică, va duce transportul feroviar de marfă și de călători în pragul falimentului”, spun liderii sindicali și patronali.

UDMR a propus scutirea transportului feroviar de plata accizei, PSD și PNL s-au opus

Ei protestează și față de faptul că parlamentarii de la Camera Deputaților, membrii PSD și PNL din Comisia de Transporturi și Infrastructură, unii chiar foști miniștri ai Transporturilor, au votat împotriva inițiativei Grupului UDMR de a scuti activitatea de transport feroviar de plata accizei pentru combustibil, pentru o perioadă de cinci ani.

De menționat este și faptul că un sector de transport (cel rutier) unde consumul de motorină este de 12-14 ori mai mare decât în cazul transportului feroviar, deci inclusiv cantitatea de noxe eliberată în atmosferă este la fel de mare, primește frecvent ajutoare și facilități fiscale în detrimentul transportului feroviar.

„Solicităm Parlamentului și Guvernului României să aplice tratament egal tuturor modurilor de transport și să înceteze cu discriminarea”, spun la unison patronatele și sindicatele.

România practică discriminarea sectorului feroviar, în contradicție cu tendința europeană

În timp ce toate marile economii ale lumii investesc în mod susținut și substanțial în transportul feroviar, care este eficient, sustenabil și cel mai ecologic mod de transport din lume, în țara noastră acest sector de activitate este subfinanțat și nu a primit niciun ajutor din partea statului și nici facilități fiscale.

„În tot acest context, România – care are poziție geostrategică excelentă și una dintre cele mai mari rețele de cale ferată din Uniunea Europeană – insistă să ceară prin PNRR mai mulți bani pentru proiectele de infrastructură rutieră și acordă facilități importante acestei activități, ignorând nu numai recomandările partenerilor externi pentru o economie verde (Green Deal) și Legislația Europeană, dar și problemele grave din sistemul feroviar național”, se menționează în comunicat.

Sindicaliștii și patronatele amenință cu greva

Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România și federațiile sindicale semnatare ale adresei de protest transmisă premierului Nicolae Ciucă reprezintă interesele majorității companiilor și societăților comerciale din domeniul feroviar.

În cazul în care Parlamentul și Guvernul României prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii nu vor lua măsuri urgente de a elimina această discriminare dintre cele două moduri de transport, vom organiza o serie de proteste și greve cu întreruperea activității de transport feroviar.

IN THE SPOTLIGHT

Ciclul universitar la Facultatea de Căi Ferate, Dumuri și Poduri a început cu „Bazele Carierei Inginerului CFDP”

Am putea spune că a devenit deja o tradiție pentru Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri să deschidă ciclul universitar cu „Bazele Carierei...

Ultimele Articole