Deși este director juridic al CFR SA, Ana Maria Dascălu este propusă de către CFR Marfă în Consiliul de Administrație al asocierii Rolling Stock SA dintre compania de stat și GFR.
Încă un conflict de interese în cadrul Minsterului Transporturilor. Ana Maria Dascălu, o juristă de 31 de ani care de ani buni gravitează în funcții publice la Ministerul Transporturilor și la vârful unor companii naționale, a fost propusă zilele acestea pentru funcția de președinte al Consiliului de Administrație al companiei Rolling Stock de către directorul general al CFR Marfă (acționar al primei companii), Daniel Apostolache.
Potrivit informațiilor Club Feroviar, conducerea CFR Marfă dorește înlocuirea Violetei Ionescu cu Ana Maria Dascălu, în pofida faptului că Violetei Ionescu nu i-a expirat mandatul acordat pentru patru ani.
Măsura urma să fie votată de acționari într-o ședință a acestora planificată pentru vineri, 27 mai.
Ceea ce surprinde este faptul că Ana Maria Dascălu nu este angajată a companiei CFR Marfă, nici măcar a Ministerului Transporturilor, ci a CFR SA. Zilele trecute ea a fost numită director juridic al CFR SA, după ce fusese consilier juridic al Direcției Transport Feroviar. Marea problemă este aceea că uneori interesele companiei de infrastructură pot fi opuse celei ale companiei în al cărui Consiliu de Administrație este delegată Ana Maria Dascălu. De exemplu, în cazul unei acțiuni în justiție inițiate de Rolling Stock împotriva CFR SA, pe cine va reprezenta Ana Maria Dascălu? Pe CFR SA al cărei director juridic este sau pe Rolling Stock, unde ar putea fi președinte al CA?
Rolling Stock SA este pe profit de ani buni
În plus, potrivit informațiilor neoficiale deținute de Club Feroviar, mandatul Violetei Ionescu nu este expirat. Oricând, ea va putea acționa în instanță compania pentru nerespectarea prevederilor din contract. Spre deosebire de CFR Marfă sau CFR SA, Rolling Stock se află pe profit de ani buni. În 2020, ultimul an pentru care există date, la Ministerul de Finanțe, compania a înregistrat un profit de 7,9 milioane lei, iar pentru 2019, 31,4 milioane lei. În perioada 2020-2021, CFR Marfă a avut pierderi anuale de peste 300 de milioane de lei.
Cariera profesională a Anei Maria Dascălu începe direct în funcții de răspundere la Ministerul Transporturilor, imediat după terminarea facultății. Ea devine consilier juridic al Ministerului în iunie 2015, la 24 de ani și, doi ani mai târziu, la 26 de ani, membru în CA CFR Marfă și CFR Călători (nu concomitent). Tot în aceeași perioadă, Ana Maria Dascălu ocupă și funcția de șef de cabinet al unui secretar de stat. În 2021, ea devine director al Direcției Transport Feroviar, fără a avea studii în domeniul transporturilor feroviare.
CV-ul trimis la Rolling Stock o menționează în funcția de consilier juridic al Direcției Transport Feroviar din Ministerul Transporturilor (atașat adresei datate miercuri, 25 mai), deși la aceeași dată ea deja era director juridic al CFR SA, după cum a semnalat Club Feroviar.
Singura explicație a conflictului de interese este posibilitatea ca ea să fi fost propusă inițial pentru funcția de administrator și președinte C.A. Rolling Stock, însă ministerul condus de Sorin Grindeanu i-a găsit un post de director juridic al CFR SA.