Directorul adjunct al CFR SA spune că a solicitat „personal” insolvența CFR Marfă

Traian Preoteasa, director general adjunct al CFR pe partea tehnică spune că a solicitat „personal” insolvența companiei CFR Marfă. Insolvența operatorului de transport feroviar ar fi însă o veste proastă pentru CFR SA care nu ar mai putea să recupereze nimic din creanța de un miliard de lei avută asupra CFR Marfă.

restituirea supraaccizei la motorină

Prezent într-o emisiune televizată B1 tv,  Traian Preoteasa, director general adjunct tehnic al CFR SA, a mărturisit că gestionarul infrastructurii feroviare, CFR SA, a solicitat insolvența companiei CFR Marfă. ”Noi am solicitat, eu personal am solicitat insolvența”, a spus directorul general adjunct. Trebuie spus însă că pe rolul instanțelor nu se află un proces în care CFR SA să aibă calitatea de creditor și în care să ceară insolvența transportatorului feroviar de mărfuri.

Sursele Club Feroviar spun că cererea a fost adresată informal ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, care însă nu a fost de acord cu aceasta.

Preoteasa a criticat conducerea CFR Marfă. El spune că această companie a pierdut 45% dintre contractele de transport în ultimii ani. „Nu a fost nicio restructurare. I-am intrebat:  de ce nu vă încadrați (în costuri – n.red.)? Ei au foarte mulți oameni plătiți în afara contractelor”, spune Preoteasa.

Intrarea CFR Marfă in insolvență ar fi o lovitură pentrru CFR SA. Aceasta deoarece gestionarul infrastructurii s-ar afla pe o poziție inferioară într-un eventual tabel al creditorilor unde pe primele poziții ar figura statul și bancherii. Administrația Fiscală trebuie să încaseze sume importante de la CFR Marfă reprezentând contribuții sociale neplăptite și chiar ceea ce, cât de curând, Comisia Europeană ar putea considera a fi un ajutor de stat primit pe nedrept acum câțiva ani de companie, cu ocazia unei tentative de privatizare.

Preoteasa spune că datoriile CFR Marfă către ANAF sunt cele mai periculoase și că CFR Marfă ajunge la datorii de trei miliarde de lei dacă se includ și penalitățile, accesoriile. Oficialii Ministerului Transporturilor și ai CFR SA caută modalități de redresare a companiei. Una dintre căîle menționate în urmă cu câteva săptămâni presupunea trecerea unei părți a activelor CFR Marfă la CFR SA în contul datoriilor.

Fostul director general CFR SAA Constantin Axinia susţinea că a propus o variantă pentru reducerea sau compensarea datoriei de un miliard de lei. “Eu am propus o variantă pentru CFR Marfă de a ajuta această companie: să-mi dea în banii ăştia nişte active ca să pot ajuta CFR Marfă în sensul de a nu fi executat de altcineva – vagoane, locomotive, terminale. Există un plan. Îmi voi dezvolta un departament de marfă în care vor exista vagoane şi locomotive apte de circulaţie. Cu o parte din vagoane şi locomotive îmi voi face propriul meu transport tehnologic. Ca un fel de holding. În momentul în care statul român va considera că are nevoie să creeze o altă ‘Marfă’ poate să dea dispoziţie, prin lege, ca aceste locomotive şi vagoane de la Infrastructură care au fost luate de la Marfă să creeze o altă societate de marfă”, a menţionat el.

Ulterior declarațiilor lui Axinia, CFR SA a deschis o acțiune de executare silită a CFR Marfă. Dosarul este deschis la secția civilă a Judecătoriei Sectorului 1 din București și menționează calitatea de „creditor” pentru CFR SA și de „debitor” pentru CFR Marfă, obiectul acțiunii fiind „încuviințare executare silită”. Situl de internet al instanțelor de judecată nu menționează și sumele pentru care se face executarea silită, însă recent Constantin Axinia director general al CFR SA la acel moment menționa datorii de aproximativ un miliard de lei ale operatorului de marfă către CFR SA, reprezentând TUI neplătit.

CFR SA va executa silit CFR Călători şi CFR Marfă dacă nu îşi vor achita datoriile provenite din neplata taxei de utilizare a infrastructurii (TUI), care se ridică la 180 de milioane de lei şi, respectiv, un miliard de lei, spunea Constantin Axinia, după deschiderea evenimentului Zilele Feroviare 2019.

“CFR Călători are o datorie de 180 de milioane de lei care creşte pe măsură ce trece timpul, iar CFR Marfă are o datorie de un miliard de lei. Am făcut notificări, mi-au plătit ceva din urmă, dar îi vor executa silit. Eu le-am înaintat câte un document în care le-am prezentat situaţia financiară a căii ferate române, că noi de la Infrastructură nu mai dorim să fim o bancă fără dobândă şi nu putem să subvenţionăm CFR Călători şi CFR Marfă, creându-ne un gol. Dacă ei au pierderi i-am rugat să nu le transfere către Infrastructură”, a spus Axinia.