joi, noiembrie 7, 2024
spot_img

Dezvoltare pe datorie. Bani împrumutați de la bancheri pentru proiecte feroviare și metrou

Guvernul va lua mai multe sute de milioane de euro împrumut de la Banca Europeană de Investiții pentru finanțarea unor proiecte de cale ferată și metrou. Memorandumuri privind două astfel de proiecte au fost aprobate în ședința de miercuri a Guvernului. Este vorba de componenta de împrumut bancar pentru finanțarea parțială a proiectelor PNRR.

Guvernul a aprobat în ședința sa de miercuri un Memorandum cu tema: aprobarea negocierii contractului de finanţare dintre România şi Banca Europeană de Investiţii, în valoare de 300 de milioane de euro, pentru susţinerea proiectului Electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor cofinanţare aferentă Mecanismului de redresare şi rezilienţă – şi a semnării acestuia; acordarea împuternicirii de semnare ministrului finanţelor.

Guvernul a aprobat începerea negocierilor cu Banca Europeană de Investiții pentru asigurarea finanțării sumei de 300 de milioane de euro pentru electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor. Consiliul de Administrație al Băncii a aprobat această finanțare în cursul lunii februarie.

Proiectul este estimat la 1,975 miliarde de euro (inclusiv TVA și achiziția de trenuri), alocarea aferentă din PNRR fiind în sumă de circa 1,1 miliarde de euro, iar diferența va fi acoperită de statul român. Compus din patru loturi, cu o lungime totală de peste 160 de kilometri, implementarea proiectului a început în ianuarie 2023 și este estimat a fi finalizat la finalul anului 2027.

Al doilea proiect, Caransebeș – Timișoara – Arad

Un al doilea Memorandum aprobat are tema „Aprobarea negocierii contractului de finanţare dintre România şi Banca Europeană de Investiţii, în valoare de 300 de milioane de euro, pentru susţinerea proiectului Modernizarea liniei feroviare Caransebeş – Timişoara – Arad, cofinanţare aferentă Mecanismului de redresare şi rezilienţă – şi a semnării acestuia; acordarea împuternicirii de semnare ministrului Finanţelor”.

Guvernul a aprobat începerea negocierilor cu Banca Europeană de Investiții pentru asigurarea finanțării de 300 de milioane de euro pentru modernizarea liniei feroviare Caransebeș-Timișoara-Arad. Consiliul de Administrație al Băncii a aprobat această finanțare în cursul lunii februarie.

Valoarea estimată a proiectului este de peste 1,75 miliarde de euro (inclusiv TVA și achiziția de trenuri). Cea mai mare parte din această sumă – 1,1 miliarde de euro – va fi asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, iar diferența, de statul român. Astfel, suma de 300 de milioane de euro finanțată de BEI va sprijini autoritățile române în acoperirea acestei contribuții.
Proiectul de investiții este compus din patru loturi și are o lungime de peste 160 de kilometri. Implementarea proiectului a început în decembrie 2022 și este estimat a fi finalizat la finalul anului 2027.

Proiecte feroviare și metrou. Două miliarde de euro împrumutați

Dialogul Guvernului României cu BEI vizează un pachet de asistență financiară rambursabilă în valoare de 2 miliarde de euro, ce include proiecte de infrastructură rutieră – Autostrăzile A3 și A7; feroviară – electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor și modernizarea liniei feroviare Caransebeș-Timișoara-Arad  și metrou – Magistrala I de metrou Cluj și Magistrala 4 București – Secțiunea Gara de Nord – Filaret.

România beneficiază de fonduri în valoare de 29,2 miliarde de euro pentru implementarea PNRR, din care 14,2 miliarde de euro sub formă de granturi și 14,9 miliarde de euro sub formă de împrumuturi.

 

IN THE SPOTLIGHT

Tehnologie și inovație – Soluții eficiente de întreținere a flotei pentru operatorii de material rulant

Industria feroviară evoluează constant, iar întreținerea și curățarea flotelor devin esențiale pentru menținerea performanțelor operaționale. Flotele moderne de material rulant care transportă zilnic milioane...

Ultimele Articole