BREAKING Klaus Iohannis contestă la CCR Legea privind dezafectarea căii ferate Răzoare-Luică

16 iulie 2020

Președintele Klaus Iohanis a contestat joi la Curtea Constituțională Legea adoptată luna trecută de Parlament care legalizează dezafectarea căii ferate Răzoare-Luică. Actul normativ, care a fost trimis la Cotroceni spre promulgare, a fost adoptat de parlamentari în urma lobby-ului făcut de primarul PSD al Sectorului 5, Daniel Florea. Club Feroviar a criticat de la bun început acest demers de desființare a unei căi ferate ce ar putea fi utilizată pentru transport public în scopul de a face loc unui bulevard.

Adrian Bărbulescu

dezafectarea căii ferate Răzoare-Luică planul de relansare economică prelungirea stării de alertă investiții în calea ferată

Pe 29 iunie, Parlamentul României a transmis președintelui României, în vederea promulgării, Legea privind transmiterea unui teren aflat în administrarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și în concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, din domeniul public al statului în domeniul public al Municipiului București.

În sesizarea sa către CCR, șeful statului notează faptul că actul normativ contravine a nu mai puțin de cinci articole din Constituția României.

Prin conținutul său normativ, legea dedusă controlului de constituționalitate contravine dispozițiilor art. 1 alin. (4) și alin. (5), art. 61 alin. (1), art. 102 alin. (1), art. 120 alin. (1), precum și art. 147 alin. (4) din Constituție, pentru motivele prezentate în cele ce urmează. În primul rând, bunurile care formează obiectul exclusiv al proprietății publice a statului sau a unităților administrativ-teritoriale potrivit unei legi organice nu pot fi trecute din domeniul public al statului în domeniul public al unității administrativ-teritoriale sau invers decât ca urmare a modificării legii organice cu pricina.

În documentul Președinției se precizează că bunul vizat de legea criticată – imobil-teren aferent liniei Cale Ferată București Progresu – București Cotroceni – nu reprezintă un bun proprietate publică exclusivă. În astfel de condiții, potrivit legislației în vigoare, bunul imobil ar fi trebuit trecut din proprietatea publică a statului în aceea a CGMB prin Hotărâre a Guvernului, ceea ce nu s-a întâmplat. ”Nerespectarea procedurii legale și lipsa manifestării de voință a Consiliului General al Municipiului București atrag și încălcarea art. 120 alin. (1) din Constituție ce consacră principiul autonomiei locale”, se arată în sesizare.

După o lungă argumentație juridică, ce poate fi consultată integral pe site-ul Administrației Prezidențiale, Klaus Iohannis spune că legea este neconstituțională în ansamblul său. ”În concluzie, legea dedusă controlului de constituționalitate a fost adoptată cu încălcarea principiului separației și echilibrului puterilor în stat, a principiului legalității şi a principiului autonomiei locale, precum și cu nesocotirea rolului constituțional al Parlamentului, al Guvernului, dar și celui al Curții Constituționale”, se arată în încheierea documentului.

Dezafectarea căii ferate Răzoare-Luică a fost votată și de Putere, și de opoziție

Cot la cot Putere și Opoziție, la finele lunii iunie, 200 de parlamentari ai Camerei Deputaților (din totalul de 300) au votat pentru trecerea căii ferate Controceni – Progresul (Răzoare-Luică), de la CFR la Consiliul Local al Sectorului 5.

Dacă actul normativ va intra în vigoare, el va legaliza sfârșitul acestei linii feroviare, dar și a oricărei posibilități de dezvoltare a unei linii urbane feroviare pe direcția nord-vest-centru. Primarul Sectorului 5, Daniel Florea, vrea să transforme 7,4 km de cale ferată dezafectată din mijlocul Bucureştiului într-un bulevard care să preia mare parte a traficului rutier pe traseul Răzoare – Giurgiului.

Legea privind dezafectarea căii ferate Răzoare-Luică, criticată de Nicușor Dan

Legea, adoptată ca urmare a lobby-ului lui Daniel Florea, a fost criticată recent de candidatul PNL-USR la Primăria Capitalei, Nicușor Dan.

”Această cale ferată poate fi folosită pentru un metrou de suprafață, care să fie conectat și cu rețeaua CFR. De aici s-ar putea ajunge în 20 de minute în Pipera sau la Gara Obor”, a spus Nicușor Dan.

Tendință antieuropeană a unui primar, legiferată de parlamentari

Inițiativa lui Daniel Florea, votată de Parlament, este în contradicție fățișă cu tendințele din Uniunea Europeană, care pun accent pe dezvoltarea transportului feroviar.

Viena a dezvoltat pe parcursul a mai multe decenii, începând din anii 50 ai secolului trecut, o rețea de trenuri urbane (S-Bahn sau Schnell Bahn) care are o lungime de 650 km, aproximativ 10 trasee și transportă zilnic sute de mii de pasageri.

La Paris, RER (Réseau Express Régional) are cinci linii care transportă zilnic în medie 1,8 milioane pasageri, de trei ori mai mult decât metroul bucureștean. Londra are și ea o rețea feroviară de surafață extrem de dezvoltată, care contribuie la mobilitatea urbană, și exemplele ar putea continua.

Și Robert Negoiță voia să dezafecteze o cale ferată

Și primarul Sectorului 3, Robert Negoiță, voia, în urmă cu doi ani de zile, să dezafecteze o cale ferată urbană.

La începutul lunii iulie 2018 Robert Negoiță a cerut CFR SA să dezafecteze cei 3,7 km de cale ferată de pe Șoseaua Industriilor, parte din conexiunea feroviară București-Oltenița, sub pretextul că șinele reprezintă ”un dezastru pentru cetățeni”. În loc de cale ferată, primarul voia să lărgească șoseaua, astfel încât să rezulte ”un bulevard modern”. Negoiță voia ca trenurile să nu mai aibă capătul la Titan Sud, ci la 4 km în direcția Oltenița, la halta București Sud din comuna Cățelu care în prezent este prima dintre cele 17 opriri pe care le fac trenurile ce merg spre Oltenița.

Planurile sale au fost însă zădărnicite de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, care i-a respins solicitarea.

Daniel Tudorache vrea să transforme Gara de Nord în muzeu

Dacă Daniel Florea vrea să dezafecteze calea ferată Răzoare-Luică, iar Robert Negoiță pe cea de la Titan Sud, conexiuni feroviare secundare, primarul Sectorului 1, Daniel Tudorache, țintește mult mai sus.

Vara trecută, el a readus în discuţie o idee mai veche a lui Miron Mitrea, și anume mutarea Gării de Nord din Bucureşti. Edilul susține faptul că mutarea gării mai înspre nord – fără demolarea actualei clădiri, care ar putea fi transformată într-un muzeu – ar face ca întreaga suprafaţă de teren ocupată în prezent de şinele de cale ferată să fie eliberată.

Ideea mutării Gării de Nord a fost pusă pe tapet pentru prima oară de Miron Mitrea, pe vremea când era ministru al Transporturilor. Primarul general de atunci, Traian Băsescu, voia să construiască Pasajul Basarab, proiect respins fățiș de PSD. Dacă ar fi fost mutată gara, nu ar mai fi fost nevoie de pasaj.

Acum, rămâne de văzut dacă se va produce dezafectarea căii ferate Răzoare-Luică.