Daniel Florea, înfrânt a doua oară în patru zile. Dezafectarea căii ferate Răzoare-Luică e neconstituțională

30 septembrie 2020

La nici patru zile după ce a pierdut alegerile pentru Primăria Sectorului 5, fostul edil Daniel Florea mai primește o lovitură, de data asta din partea Curții Constituționale a României. CCR a admis obiecțiile de neconstituționalitate formulate de președintele Klaus Iohannis și de Guvernul României referitoare la Legea care consfințea dezafectarea căii ferate Răzoare-Luică și transformarea ei în bulevard. Pe acest traseu, primarul general ales Nicușor Dan vrea să facă o linie de metrou ușor.

Adrian Bărbulescu

dezafectarea căii ferate Răzoare-Luică

Decizia a fost luată miercuri în unanimitate de judecătorii Curții Constituționale. ”A admis obiecția de neconstituționalitate (după conexarea celor două sesizări cu același obiect, formulate de Președintele României și, respectiv, de Guvernul României) și a constatat că este neconstituțională, în ansamblul său, Legea privind transmiterea unui teren aflat în administrarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și în concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate CFR S.A., din domeniul public al statului în domeniul public al Municipiului București”, se arată într-un comunicat dat publicității de CCR.

Dezafectarea căii ferate Răzoare-Luică, votată în Parlament și de Putere, și de Opoziție

dezafectarea căii ferate Răzoare-Luică Statutul personalului feroviar lege pentru accelerarea investițiilor Rectificarea bugetară prelungirea stării de urgenţă starea de urgenţă Votul de învestire a Guvernului amendamente la bugetul pe 2020După ani de zile de lobby, primarul în funcție al Sectorului 5, Daniel Florea (PSD), a reușit, la finele lunii iunie, să treacă prin Parlament o lege controversată, ce prevede dezafectarea a 7,4 km de cale ferată urbană din sud-vestul Capitalei.

Edilul voia cu orice preț s-o transforme într-un bulevard, înscriindu-se astfel într-o tendință antieuropeană, din moment ce la nivelul UE este promovat intens transportul pe șină. Prima etapă ar fi fost transferul căii ferate respective în administrarea Primăriei Capitalei, condusă atunci de Gabriela Firea, colega de partid a lui Daniel Florea. Planul continua apoi cu delegarea atribuțiilor către Primăria Sectorului 5, care urma să scoată șinele și să facă acolo un bulevard cu patru benzi.

Prima etapă, în speță Legea declarată azi neconstituțională, a trecut fluierând prin forul legislativ. Cot la cot Putere și Opoziție, la finele lunii iunie, 200 de membri ai Camerei Deputaților (din totalul de 300) au votat pentru trecerea căii ferate Cotroceni – Progresul (Răzoare-Luică), de la CFR SA la Consiliul Local al Sectorului 5.

Apoi, și Senatul a luat aceeași decizie, iar pe 29 iunie actul normativ a fost trimis spre promulgare la Palatul Cotroceni. Dacă era promulgată, Legea ar fi legalizat sfârșitul acestei linii feroviare, dar și a oricărei posibilități de dezvoltare a unei linii urbane feroviare pe direcția nord-vest-centru.

Președintele Klaus Iohannis a contestat Legea la Curtea Constituțională

dezafectarea căii ferate Răzoare-Luică prelungirea stării de urgență starea de urgență Bugetul pe 2020 a fost promulgat Lucian Bode a depus jurământul Statutul personalului feroviarNumai că președintele Klaus Iohanis nu a promulgat Legea, ci, pe 16 iulie, a contestat-o la Curtea Constituțională. În sesizarea sa către CCR, șeful statului nota faptul că actul normativ contravine a nu mai puțin de cinci articole din Constituția României.

În primul rând, bunurile care formează obiectul exclusiv al proprietății publice a statului sau a unităților administrativ-teritoriale potrivit unei legi organice nu pot fi trecute din domeniul public al statului în domeniul public al unității administrativ-teritoriale sau invers decât ca urmare a modificării legii organice cu pricina. În documentul Președinției se preciza că bunul vizat de legea criticată – imobil-teren aferent liniei Cale Ferată București Progresu – București Cotroceni – nu reprezintă un bun proprietate publică exclusivă. În astfel de condiții, potrivit legislației în vigoare, bunul imobil ar fi trebuit trecut din proprietatea publică a statului în aceea a CGMB prin Hotărâre a Guvernului, ceea ce nu s-a întâmplat.

Nicușor Dan vrea metrou ușor de suprafață pe traseul căii ferate urbane

Nicușor Dan despre licitația pentru tramvaieÎncă de la adoptarea ei, Legea a fost criticată de actualul primar general ales Nicușor Dan, pe atunci doar candidatul PNL-USR la Primăria Capitalei. ”Această cale ferată poate fi folosită pentru un metrou de suprafață, care să fie conectat și cu rețeaua CFR. De aici s-ar putea ajunge în 20 de minute în Pipera sau la Gara Obor”, a spus Nicușor Dan.

Tema a fosr reluată în campania electorală pentru alegerile locale din 27 septembrie, iar Nicușor Dan a detaliat planurile sale referitoare la această cale ferată. ”În momentul de faţă avem o centură CFR a Capitalei care funcţionează. Este vorba de şase linii care îţi permit, de oriunde eşti pe centură, să ajungi în nişte puncte importante care sunt AFI Cotroceni, Gara de Nord, Gara Obor, Pipera, Otopeni, Rahova. Deci, de exemplu, dacă locuieşti în Chiajna, ai o conexiune directă cu Gara de Nord, ai o conexiune directă cu Pipera, cu Gara Obor, cu AFI Cotroceni, la fel, dacă eşti undeva în zona Ferentari-Giurgiului”, a spus Nicuşor Dan. O bună parte din rețeaua feroviară pe care candidatul vrea să o folosească pentru metroul de suprafață este cea pe care Daniel Florea voia s-o dezafecteze.