Războiul automotoarelor la CFR Călători. Axinia anunță când va reveni Desiro pe Suceava-Putna

19 ianuarie 2021

Criza de material rulant cu care se confruntă CFR Călători nu mai este un secret pentru nimeni, iar Autoritatea pentru Reformă Feroviară, condusă de Gigi Gavrilă, nu a cumpărat până acum nici măcar un boghiu, deși sunt disponibili bani europeni. Din această cauză, s-a iscat un adevărat război al automotoarelor Siemens Desiro (Săgeata Albastră) între cele opt regionale ale operatorului feroviar de stat. Se iau automotoare de la o regională și se alocă alteia, chiar dacă ”proprietarul” nu e întotdeauna de acord. O astfel de decizie a stârnit indignare în Bucovina.

Adrian Bărbulescu

Asociația Calea Ferată Dornești-Putna acuză lipsa de flexibilitate și adaptabilitate a CFR Călători – prin Regionala Iași, care nu reușește să armonizeze un detaliu simplu și esențial pe ruta Suceava-Putna –  mersul de tren cu materialul rulant.

Tren clasic în loc de Desiro pe Suceava-Putna. Întârzierile, la ordinea zilei

Desiro pe Suceava-Putna trenurile Suceava-Putna CFR a reluat circulația spre Putna
Automotorul nu mai circulă de aproape un an pe această rută

Concret, deși mersul trenurilor pe distanța Suceava-Putna este făcut pentru automotor Siemens Desiro (Săgeata Albastră), pe traseu circulă de aproape un an de zile o locomotivă diesel care tractează două vagoane, relatează Monitorul de Suceava.

Varianta tren clasic (locomotivă plus vagoane) nu permite ca garnitura să parcurgă distanța în două ore, așa cum este în program, pentru că se pierde timp cu schimbatul sensului de mers la Dornești, precum și la capătul liniei, spre Putna. În plus, automotorul accelerează și decelerează mult mai repede decât o garnitură clasică.

Această situație afectează toți călătorii, care fac cel puțin 15-20 de minute în plus, dar cel mai mult au de suferit pasagerii care trebuie să ajungă în alte localități din țară, cu legătură din Gara Suceava. De exemplu, oameni plecați de la Putna spre Cluj-Napoca, cu legătura prin Suceava, s-au trezit că trenul de lung parcurs plecase deja atunci când ei au ajuns în Gara din Burdujeni.

”Dacă tot Regionala Iași a considerat că Desiro nu mai are ce căuta la Putna din diverse motive, invocând probleme tehnice care le defectează des, ar trebui să modifice mersul trenurilor. Astfel oamenii nu vor mai pierde legături și nu vor mai sta prin halte iarna așteptând trenuri veșnic întârziate”, au sesizat cei de la Asociația Calea Ferată Dornești-Putna.

Constantin Axinia: vom avea din nou Desiro pe Suceava-Putna când Regionala București va înapoia automotorul

Desiro pe Suceava-Putna Axinia face licitație Constantin Axinia dă în judecată Axinia la ieșirea de la DNA Constantin Axinia la DNA Intercity București-Suceava Trenul de Otopeni rezilierea contractului Constantin Axinia la CFRProblemele apărute pe linia Suceava-Putna nu sunt însă imputabile Sucursalei Regionale de Transport Feroviar de Călători (SRTFC) Iași.

Întrebat de Club Feroviar când vom vedea din nou automotoare Săgeata Albastră pe această rută, directorul Regionalei Iași, Constantin Axinia, a răspuns scurt și la obiect: ”Când va veni înapoi Desiro luat de (Regionala – n.red.) București”.

El s-a abținut să facă alte comentarii pe acest subiect, însă este știut faptul că anul trecut un automotor Siemens Desiro care era în custodia Regionalei Iași a fost transferat la Regionala București a CFR Călători. Aici, el nu are un turnus dedicat, ci este plimbat de colo-colo, în funcție de necesități.

Necesități sporite de material rulant la nivelul Regionalei București

Desiro pe Suceava-Putna calea ferată Mogoșoaia-BaloteștiÎntre timp, odată cu intrarea în vigoare a noului Mers al Trenurilor, este nevoie de automotoare și pe noua rută Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă. Acestea aparțin exclusiv Depoului București Călători, însă ele circulau înainte pe alte rute și acum trebuie înlocuite.

În plus, a fost reluată circulația trenurilor de navetiști pe relația București Nord-București Băneasa-Fundulea. Aici sunt utilizate tot automotoare Siemens Desiro, cu toate că linia este electrificată și, în mod normal, ar trebui folosite automotoare electrice, nu diesel. Numai că nu are. Trenul de Dragon, care făcea legătura între Gara de Nord și Gara Obor, cu trecere pe la complexul comercial Dragonul Roșu, era operat acum mai bine de zece ani cu automotoare electrice cumpărate la mâna a doua din Franța. Între timp, a izbucnit un imens scandal, atunci când s-a constatat că garniturile conțineau în structura lor azbest, substanță cancerigenă, și au fosr retrase din circulație.

Trenul de Dragon a fost apoi înlocuit de trenul de Fundulea, care este operat cu automotoare Săgeata Albastră.

CITEȘTE și ANALIZĂ Cu diesel sub catenară. De la Miron Mitrea la Costel Comana, Călin Mitică și Gigi Gavrilă

Sindicaliștii, nemulțumiți de (in)activitatea lui Gigi Gavrilă

reproșuri la adresa lui Gigi Gavrilă alegeri prezidențiale în Republica Moldova licitația de rame electrice RE-IR achiziția de automotoare deturnare de fonduri la CFR Călători

Automotoare electrice, atât pentru rutele regionale, cât și pentru cele interregionale, trebuia să cumpere de ani buni Autoritatea pentru Reformă Feroviară, condusă de Gigi Gavrilă, lucru care nu s-a întâmplat nici acum.

Acest blocaj a iscat de curând mânia sindicaliștilor de la calea ferată. ”Suntem nemulțumiți pentru că în PNRR (Programul Național de Redrsare și Reziliență – n.red.) sunt trecute doar 39 rame electrice noi a fi achiziționate pentru transportul feroviar de călători din România şi nu am văzut alte proiecte pe fonduri europene, deşi există două Programe operaţionale în care se pot achiziționa trenuri noi pentru transportul feroviar de călători din România”, spune Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor din Transporturile Feroviare din România. El face referire la POIM, programul operațional Infrastructură Mare (care a expirat în 2020 cu o prelungire de 1-2 ani) și la POT (Programul Operațional Transporturi care a început în 2021).

”Avem ARF degeaba, pentru că a pierdut achiziția celor 100 de trenuri noi pe POIM în exercițiul financiar 2014-2020, iar acum în 2021 nu are proiecte europene pentru alte 200 trenuri noi pe fonduri europene. Şi este normal ca ceferiştii să fie foarte nemulțumiți”, a continuat el. Instituția condusă de Gigi Gavrilă are în derulare două licitații de până la 120 de rame, însă nu a încheiat niciuna.

În atari condiții, continuă războiul automotoarelor între regionalele CFR Călători.