Deși RailWorks e câștigătoare, epopeea loturilor 1 și 3 dintre Brașov și Sighișoara nu s-a terminat

20 iunie 2019

Servicii cadastrale pentru modernizarea liniei Brasov – SighisoaraCompania Naţională de Căi Ferate CFR SA a desemnat Asocierea RailWorks câştigătoare a procedurii de licitaţie publică pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara, aflate pe secţiunea Braşov – Sighişoara. Dar înseamnă aceasta sfârșitul unei dispute care durează de un an?

Informația atribuirii contractului către RailWorks a fost furnizată joi de către CFR SA într-un comunicat de presă. Cu toate acestea nu există garanția ca disputa, datând din vara anului trecut, se va termina prea curând.

Compania de infrastructură spune că semnarea contractului în valoare de 2,9 miliarde lei, fără TVA, se va face de abia „la finalul perioadei legale de contestaţii”.

Surse din cadrul licitației au declarat pentru Club Feroviar că Swietelsky poate contesta decizia la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor sau la Tribunalul București, după care, în situația în care nemulțumirile sale persistă, se poate adresa Curții de Apel București. Aceasta înseamnă o prelungire a disputei.

Oferta asocierii RailWorks a fost cu 40 de milioane de euro mai mică decât cea a asocierii Swietelsky – Strabag, însă nu a fost acceptată deoarece – argumenta CFR SA-  Euroconstruct Trading, companie membră a asocierii RailWorks, este în insolvență.

Potrivit legii 99 din 2016 privind achizițiile sectoriale, când unul dintre participanți intră în insolvență, autoritatea contractantă trebuie să ceară acestuia explicații privind ducerea contractului la îndeplinire. Euroconstruct Trading nu era nici măcar liderul asocierii, acesta fiind firma franceză Alstom.

În prima fază, deși la data de 20 februarie Euroconstruct Trading a informat CFR asupra stării de insolvență, trei săptămâni mai târziu asocierea din care făcea parte chiar a primit înștiințare de la CFR în care se spunea că oferta este admisibilă și că este pe primul loc. După o corespondență care a durat 3-4 luni asocierea câștigătoare a fost informată că a fost exclusă.

Sursa de finanţare pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara, în lungime totală de 86 de km, este asigurată din fonduri nerambursabile şi de la bugetul de stat, iar obiectivul general al contractului este dezvoltarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru atingerea vitezei maxime de circulaţie de 160 km/h, pentru trenurile de călători.

Contractul prevede o gamă variată de lucrări de infrastructură şi suprastructură feroviară: terasamente, linii C.F, consolidări poduri, podeţe, tuneluri, pasaje superioare, linie de contact, sistem de informare a călătorilor, energoalimentare, telecomunicaţii, comunicaţii pentru semnalizare, fibră optică, supraveghere video, instalatii electrice, instalatii sanitare, instalaţii termoventilaţie, apărări de maluri, semnalizare, protecţia mediului.

Prin modernizarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare se asigură condiţii tehnice pentru circulaţia trenurilor de călători şi marfă cu viteze superioare de 160 km/h pentru trenurile de călători şi de 120 km/h pentru trenurile de marfă, creşterea gradului de confort şi de siguranţă a traficului feroviar.