spot_img
vineri, ianuarie 27, 2023
spot_img

Desene frumoase pe hârtie: stații de cale ferată în nordul Bucureștiului

Un studiu al Băncii Mondiale face mai multe recomandări privind amplasarea unor stații de cale ferată în nordul Bucureștiului.
Din păcate însă, drumul de la frumoasele desene plătite cu bani buni experților la realizare este unul lung și nesigur din punct de vedere al atingerii finalităților. Ghidul de dezvoltare durabilă și regenerare urbană propune – în continuarea prezentării oportunităților de dezvoltare durabilă din Zona de Dezvoltare Nord a municipiului București – o serie de recomandări de amplasare a stațiilor de cale ferată.

Stații de cale ferată în nordul Bucureștiului

  • Stația Grivița. Dinamicile de dezvoltare viitoare ne indică creșterea densității populației, dar și crearea unor atractori metropolitani, ce justifică amplasarea unei stații în zona Atelierelor Grivița. La finalul lui 2021, un teren de 9 ha de pe platforma Griro a fost cumpărat cu intenția de a dezvolta un nou proiect mixt, cu o densitate mare. Întreaga zonă a Atelierelor CFR Grivița și revizia de vagoane Grivița compune o zonă subdezvoltată comparativ cu pontențialul pieței, dar dinamicile actuale indică o transformare treptată a întregii zone.
  • Stația Monitorul Oficial Pentru a asigura o accesibilitatea nemotorizată cât mai crescută spre principalii atractori din zonă și dinspre zonele cu o densitate mare a populației, se recomandă amplasarea stației aproximativ la jumătatea distanței dintre Bd. Bucureștii Noi și Bd. Poligrafiei. Se recomandă proiectarea integrată a stației, luând în considerare integrarea acesteia în țesutul urban – proiectarea unitară împreună cu zona verde adiacentă și căutarea unor soluții la problemele de mobilitate din zonă.
  • Stațiile Aerogării și Pipera. Zona dintre Gara Băneasa și Șos. Petricani este una dintre cele mai atractive din țară din punct de vedere imobiliar, densitatea populației, a locurilor de muncă și dinamicile de creștere justificând introducerea unor stații pe traseul trenului metropolitan. Analiza urbană a zonei ne indică două zone cu profil funcțional distinct cu o distanță ce justifică introducerea a câte unei stații în centrul fiecăreia. Cartierele Băneasa și Aviației compun una dintre cele mai atractive zone de locuințe, cu densitate a populației mare și conexiuni mai slabe la transportul public. Zona de dezvoltare Pipera cuprinde cel mai dinamic centru de afaceri și o zonă cu numeroase proiecte rezidențiale în construcție.Există în anumite terenuri nevalorificate și potențialul continuării regenerării înspre nord.
  • Stația Fundeni. Zonă rezidențială cu densitate mare, unde predomina locuințele unifamiliare. Cartierul Ion Creangă este deservit de mijloacele de transport public de pe Șos. Colentina, însă în ultimii ani, la vest de calea ferată, comuna Dobroiești s-a dezvoltat puternic, apărând un nou cartier de locuințe (Fundeni), unde nu există transport public, iar accesul se face doar din Str. Drumul Gării. În proiectarea stației trebuie să se acorde o atenție deosebită conexiunilor nemotorizate, dinspre cele două cartiere și de-a lungul Str. Drumul Gării, ce nu are trotuare sau piste de biciclete, iar soluția arhitecturală să integreze elementele urbane din zonă (ex. Parcul Ion Creangă).

Ultimele Articole