A început descentralizarea CFR SA. Regionalele lansează propriile licitații pe SEAP

7 iulie 2020

A început descentralizarea CFR SA, compania națională care gestionează infrastructura feroviară din România. Sucursalele regionale ale Companiei Naționale de Căi Ferate au acum posibilitatea de a-și organiza propriile licitații, fără a mai cere aprobare ”de la centru”. Primele regionale care au primit coduri în Sistemul electronic de achiziții publice sunt București și Constanța.

Adrian Bărbulescu

descentralizarea CFR SA finanțare pentru calea ferată licitații la CFR restricția de viteză la Lugoj
FOTO cu rol pur ilustrativ

Pentru lucrările care nu sunt de importanță majoră și nu au valori ridicate, regionalele CFR SA își pot sau își vor putea în viitorul apropiat organiza propriile licitații.

În Sistemul electronic de achiziții publice au apărut deja primele două sucursale regionale ale CFR SA care pot face acest lucru – București și Constanța. Aceasta din urmă a postat deja primele trei anunțuri de licitație, în calitate de ”unitate operațională”.

Licitații pentru piatră spartă și reparații la instalațiile SCB la Constanța

Două anunțuri au fost publicate pe 2 iulie 2020. Primul vizează furnizarea de piatră spartă pentru balastarea liniilor de cale ferată, în cantitate de 10.000 tone, utilizată la întreţinerea curentă, reparaţia periodică şi reparaţia capitală a liniilor de cale ferată în exploatare, conform specificațiilor caietului de sarcini. Locul de livrare al produsului va fi staţia Cataloi, unde se va încărca, de către furnizor, în vagoane puse la dispoziţie de Sucursala Regională CF Constanţa. Durata contractului va fi de 12 luni de la semnarea acestuia de ambele părți, în conformitate cu graficul de livrare.

Valoarea totală estimată este de 450.000 de lei. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 15 iulie 2020, ora 15,00. Oferta trebuie să fie valabilă până la data de 15 octombrie 2020.

Cel de-al doilea anunț publicat pe 2 iulie are ca obiect ”Reparaţii curente la instalaţiile SCB pe raza Secţiei CT-2 Feteşti – instalaţii BLA pe distanţa Sărăţuica – Broşteni”. Concret, este vorba de lucrări de demontare parțială a pieselor și subansamblurilor componente ale instalațiilor cu uzuri frecvente, înlăturarea jocurilor care depășesc limitele admise, repararea, recondiționarea sau înlocuirea celor nereparabile, înlocuirea/repararea cablurilor cu rezistență de izolație scăzută, vopsirea instalației etc. Graficul de execuție este de 60 zile de la data începerii lucrărilor.

Valoarea totală estimată este de 184.621,93 lei. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 3 august 2020, ora 15,00. Oferta trebuie să fie valabilă până la data de 3 noiembrie 2020.

Procedură pentru echipamente de semnalizare

În fine, azi, 7 iulie 2020, a fost publicat cel mai recent anunț al Regionalei Constanța, cu titlul ”Echipament de semnalizare – 5 loturi”.

Activitatea de întreținere constă în verificarea periodică a condițiilor tehnice minime de funcționare a instalațiilor, precum și a stării tehnice a acestora, în cadrul căreia se efectuează măsurători, reglaje și reparații la instalații. Pentru efectuarea în condiții instrucționale a lucrărilor de întreținere și reparații a infrastructurii feroviare cu personalul propriu, în scopul menținerii în limitele de bună funcționare a instalațiilor și prevenirea producerii unor defecțiuni prin înlocuirea pieselor defecte sau care prezintă uzuri, este necesară asigurarea materialelor, pieselor de schimb și componentelor subansamblurilor. Produsele ce urmează a fi achiziționate sunt încadrate pe urmatoarele categorii: componente electromecanisme de macaz (set bare pentru saboți acționați cu EM5 și contacte mobile pentru electromecanisme de macaz EM5); componente semnale luminoase (capace nemetalice pentru cutii de joncțiune, capace nemetalice pentru cutii cu patru și șase transformatoare semnal); funii de oțel de diferite dimensiuni pentru circuite de cale și bare reglabile complet echipate pentru electromecanisme de macaz EM5, caietul de sarcini stabilind parametrii tehnici necesari a fi îndepliniți de către aceste produse. Locul de livrare a produselor va fi la Secția CT-1 Constanța și/sau Secția CT-2 Fetești. Valoarea totală estimată este de 341.033 lei.

Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 23 iulie 2020, ora 15,00. Oferta trebuie să fie valabilă până la data de 23 octombrie 2020.

Descentralizarea CFR SA. Dorin Maer și Laurențiu Maraloi s-au pus pe treabă

”Acest sistem, prin care noi ne putem organiza propriile licitații, ne oferă o flexibilitate mai mare, pentru că nu mai stăm după aprobări de la București”, a declarat pentru Club Feroviar directorul Regionalei Constanța, Dorin Maer.

Regionala București deocamdată nu a postat niciun anunț de licitație, dar mai multe sunt în pregătire și vor apărea în perioada imediat următoare. ”Vom posta licitații pentru întreținerea centralelor termice și pentru reparații accidentale la clădiri”, a declarat pentru Club Feroviar directorul Regionalei București, Laurențiu Maraloi.

CCR va decide cum și dacă va continua descentralizarea CFR SA

Descentralizarea CFR va continua, însă totul depinde de decizia Curții Constituționale. Legea privind unele măsuri în domeniul fondurilor nerambursabile europene, care prevede, printre altele, și trecerea la o descentralizare a CFR SA, a fost atacată la CCR de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ), care o consideră neconstituţională în ansamblul său.

Actul normativ stipulează că CFR SA poate înființa societăți mixte cu autoritățile locale, pentru unele proiecte de infrastructură. ”Administratorul de infrastructură rutieră C.N.A.I.R., precum și administratorul de infrastructură de transport feroviar Compania Națională de Căi Ferate CFR S.A., denumită în continuare CNCF CFR, pot delega atribuțiile de implementare către structurile teritoriale ale acestora, respectiv, către Direcțiile Regionale de Drumuri și Poduri, denumite în continuare DRDP și către Direcțiile Regionale de Căi Ferate, denumite în continuare DRCFR, pentru a asigura implementarea unor proiecte de infrastructură de transport rutier/feroviar cu sursă de finanțare din fonduri nerambursabile europene și buget de stat pentru asigurarea cofinanțării, prin încheierea unui protocol de implementare”, se arată la articolul 17 al actului normativ trimis spre promulgare președintelui Klaus Iohannis.