Nu doar statul, ci și unii gestionari privați de infrastructură fac de mântuială sau deloc întreținerea căilor ferate pe care le administrează. Acest lucru este demonstrat de deraierea de la Cătușa, accident feroviar produs acum un an pe secția de circulație 706 M, aflată în proprietatea Liberty Steel Galați SA (fosta Sidex). Raportul de investigare care tocmai a fost publicat de AGIFER scoate la iveală aspecte îngrijorătoare.
La data de 9 august 2023, în jurul orei 14:50, pe secția de circulație Galați Brateș-Racordare CSG-Cătușa, linia 706M, în stația CFU Cătușa, în zona aparatului de cale largă nr. R8, în circulația trenului de marfă nr.77546 al Unicom Tranzit, s-a produs deraierea a două vagoane de marfă de cale largă (ecartament rusesc) din compunerea trenului, primul și al doilea. Recent, Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a publicat pe site-ul său Raportul de investigare a accidentul feroviar, în care se explică din ce cauze s-a produs deraierea celor două vagoane.
Deraierea de la Cătușa: două vagoane au ieșit de pe linie
Trenul de marfă nr. 77546 a fost remorcat cu locomotiva LDE nr. 1237-1 aparținând operatorului menționat, care tracta opt vagoane de tip CSI aparținând căilor ferate din Ucraina, încărcate cu pelete de minereu de fier, și avea ca destinație stația CFU Cătușa. Garnitura fusese expediată din stația CFR Galați Brateș, pe linia ferată industrială de cale largă aparținând SC Liberty Galați SA, fostul combinat siderurgic Sidex.
La ora 14:50, s-a produs deraierea a două vagoane din compunerea trenului, după cum urmează:
– primul vagon din compunerea trenului în sensul de mers, nr. 61803136, avea primul boghiu cu ambele osii pe șină, iar al doilea boghiu cu ambele osii deraiate de toate cele patru roți la o distanță aproximativă de 30 de centimetri față de suprafața de rulare, pe stânga sensului de mers;
– al doilea vagon din compunerea trenului în sensul de mers, nr. 63121826, avea primul boghiu cu prima osie deraiată de ambele roți pe partea stângă a sensului de mers, iar cea de-a doua osie era rămasă pe șine în stare nederaiată. Al doilea boghiu al vagonului avea ambele osii rămase pe șine nederaiate. Marfarul a circulat în stare deraiată o distanță de aproximativ 8,9 m, după care s-a oprit.
Aproape 70% dintre traverse erau necorespunzătoare, unele chiar putrede
Acesta a fost, pe scurt, filmul evenimentelor din după-amiaza zilei de 9 august 2023, iar acum să vedem ce au găsit inspectorii AGIFER care s-au deplasat la fața locului.
În zona anterioară opririi trenului (zona schimbătorului de cale R8) exista un grup de traverse de lemn necorespunzătoare, care nu au mai putut asigura prinderea corespunzătoare a șinelor din cuprinsul schimbătorului de cale și menținerea ecartamentului căii în limitele toleranțelor admise de cadrul de reglementare.
Mai exact, în zona analizată traversele prezentau crăpături longitudinale, iar în zona prinderilor deteriorări cauzate de putrezire, așa cum se poate constata și în fotografiile alăturate. În zona producerii deraierii existau în cale 21 de traverse de lemn necorespunzătoare consecutive, apoi câteva bune, iar patru necorespunzătoare consecutive și alte șapte traverse de lemn necorespunzătoare consecutive. ”Pe zona analizată, la un grup de 46 de traverse de lemn existente în cale (T1 la T46), au fost constatate un număr de 32 de traverse de lemn necorespunzătoare adică un procent de 69,56 %, procent care impunea înlocuirea traverselor necorespunzătoare. În zona analizată traversele prezentau crăpături longitudinale, iar în zona prinderilor deteriorări cauzate de putrezire”, se arată în documentul AGIFER.
Accidentul feroviar, produs din cauza administratorului infrastructurii
După ce au verificat starea locomotivei, a vagoanelor și a personalului de tren, inspectorii AGIFER au concluzionat fără urmă de tăgadă că deraierea de la Cătușa s-a produs din cauza administratorului de infrastructură feroviară: ”Având în vedere analiza constatărilor și măsurătorilor efectuate, după producerea accidentului, la suprastructura căii și a chestionării personalului implicat, se poate afirma că accidentul a fost cauzat de starea tehnică necorespunzătoare a suprastructurii căii”.
În raport se menționează faptul că în cadrul SC Liberty Galați SA există o structură specializată, respectiv Departamentul de Logistică Internă – Sector Mentenanță Linii, cu atribuțiuni de exploatare și control de siguranța circulației pentru liniile aflate în exploatare.
În cadrul acestui departament funcționează un district de mentenanță a liniilor, iar reviziile, verificările și responsabilitățile privind siguranța circulației sunt în sarcina șefului de district. Numai că, potrvit celor constatate de AGIFER, la data deraierii în cadrul acestei structuri erau angajați doar opt lucrători față de 21 normați. Mai mult, precizează inspectorii, personalul care răspundea de buna funcționare a schimbătorului de cale R8 cunoștea starea necorespunzătoare a traverselor de lemn și a prinderilor, pe zona pe care s-a produs accidentul feroviar.
Liberty SA nu avea contract de exploatare a liniei industriale
Iar acestea nu sunt singurele nereguli depistate. Linia ferată industrială (LFI) aparținând SC Liberty SA Galați, pe care s-a produs deraierea, este linie cu acces direct sau indirect la infrastructura feroviară administrată de CNCF CFR SA. ”Având în vedere prevederile Ordonanței nr. 60/2004 și a Normei metodologice de aplicare a acesteia, proprietarul acesteia trebuia să întocmească și să înainteze, în vederea semnării, către CNCF contractul de exploatare a LFI. Din documentele puse la dispoziția comisiei de investigare de proprietarul liniei a reieșit că acesta nu deține contract de exploatare a LFI”, se arată în raport.
Nici la societatea care trebuia să asigure activitatea de întreținere și reparație a căii ferate, SC Euroconstruct S.A. Constanța (a nu se confunda cu Euroconstruct Trading 98), societate specializată autorizată și agrementată AFER, ceea ce au găsit inspectorii AGIFER nu a fost tocmai în regulă. Astfel, prin contract, firma trebuia să asigure 24 de lucrători/zi (cinci zile/săptămână), ceea ce nu s-a întâmplat.