DOCUMENT EXCLUSIV Oricând poate avea loc o nouă deraiere pe Magistrala 900. Mai multe restricții de viteză decât în 2019

19 februarie 2020

Oricând se poate produce o nouă deraiere pe Magistrala 900, București-Craiova-Timișoara, precum cea care a avut loc în noaptea de duminică spre luni la Drăgănești Olt, o spun răspicat liderii sindicali. Din documente ale CFR SA intrate în posesia Club Feroviar reiese că anul trecut pe M 900 au fost introduse mai multe restricții decât au fost eliminate. În plus, nimeni nu verifică tonajul trenurilor.

Adrian Bărbulescu

Dintre cele opt magistrale de cale ferată din România, la finele anului trecut pe M 900 erau cele mai multe restricții de viteză – 58 la număr, cu 10 mai multe decât la 1 ianuarie 2019. Și asta pentru că, anul trecut, au fost eliminate 73 de restricții, dar au fost introduse alte 83. Restricțiile de viteză sunt impuse de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA în zonele unde sunt probleme cu linia, cu terasamentul, cu traversele, cu aparatele de cale (macazuri), sau cu structura de rezistență a unui pod sau podeț de exemplu.

deraiere pe Magistrala 900

Cel mai bine în acest ”clasament” stă Magistrala 800 București-Constanța, cu doar trei restricții de viteză. Lucru care însă dă de gândit, din moment ce magistrala a fost modernizată cu fonduri europene, pentru viteze ale trenurilor de până la 160 km/oră.

Șase restricții de viteză introduse de la începutul anului și până acum

Totodată, din același document al CNCF CFR SA reiese faptul că pe raza de activitate a Regionalei Craiova (acolo unde a avut loc deraierea de acum două zile) sunt cele mai multe restricții de circulație dintre toate cele opt regionale – 87, ce-i drept în scădere față de 1 ianuarie 2019, când erau 120. Pe parcursul anului trecut, pe Regionala Craiova au fost eliminate 65 de restricții și au fost introduse 62. Alte 30 de restricții au fost transformate în limitări de viteză. Aici, Regionala Constanța este ”frruntașă”, cu doar nouă restricții la finele anului trecut, față de 18 la 1 ianuarie 2019.deraiere pe Magistrala 900

Revenind la Magistrala 900, este de notat faptul că dintr-o altă situație centralizată întocmită de CFR SA, au fost introduse șase restricții de viteză (RV) și în cele nici două luni care s-au scurs din acest an. Iată numai câteva exemple:

  • Pe 10.01.2020 se introduce RV pe firul II Roșiori Nord-Atârnați, pe o distanță de 50 de metri, din cauza unor grinzi necorespunzătoare. Viteza maximă a fost redusă de la 80 km la oră pentru trenurile de călători și 60 km/oră pentru cele de marfă la 30 km/oră.
  • Pe 13.01.2020 se introduce RV pe 1,1 km în stația Răcari, linia 2, din cauza stării necorespunzătoare a 73 de traverse speciale. Viteza maximă a scăzut la 70 km/oră, de la 120 km/oră pentru călători și 80 km/oră pentru marfă.
  • Pe 10.02.20 se introduce RV în stația Malu Mare, linia 3 directă, pe o distanță de 100 de metri, din cauza a 21 de traverse necorespunzătoare. Viteza scade la 70 km/oră, de la 120 km/oră pentru călători și 70 km/oră pentru marfă.

Florin Dobrescu: o altă deraiere pe Magistrala 900 se poate produce oricând

Liderii organizațiilor sindicale sunt îngrijorați de starea proastă a infrastructurii feroviare de pe Magistrala 900 și trag un semnal de alarmă.angajările în sistemul feroviar sindicaliștii feroviari despre Rovana Plumb deraierea de la Dornești rectificarea bugetară Dobrescu despre CCM la CFR

”Se poate întâmpla oricând o altă deraiere. Dincolo de problemele serioase de la infrastructură, nimeni nu ține cont de limita de tonaj. Vagoanele nu sunt cântărite de nimeni, sunt încărcate <la ochi>. Ceea ce este îngrijorător este că tronsonul București-Craiova nu este pe niciun coridor european, drept pentru care nu se poate obține finanțare nerambursabilă în vederea modernizării lui”, a declarat pentru Club Feroviar Florin Dobrescu, președintele Federației Naționale Drum de Fier.

El a precizat că problemele la infrastructură sunt extrem de serioase – kilometri întregi de șină trebuie schimbați, pentru că este uzată în proporție de peste 90% și trenurile patinează, trebuie înlocuite traverse, aparate de cale etc. ”Au trecut mai bine de 40 de ani de la ultima refacție serioasă. Locul în care trebuie intervenit cu prioritate este viaductul Cârcea, pentru că dacă nu se va mai putea circula nici pe firul 1 nu se va mai asigura legătura între București și Timișoara, prin sudul țării”, a mai spus Florin Dobrescu.

La finele lunii noiembrie 2019, CFR SA a lansat o licitație având ca obiect reparația tablierului numărul 1 de pe firul II al Viaductului Cârcea amplasat la km 200+306 pe linia Videle-Orșova. Pe 12 august 2018, un mecanic de locomotivă aflat sub influența băuturilor alcoolice a cauzat deraierea unui tren de marfă și a distrus parțial podul.

Ultima deraiere pe Magistrala 900 a avut loc luni dimineață. Și acum se lucrează la restabilirea circulației

În noaptea de duminică spre luni a avut loc o deraiere la Drăgănești Olt, a unui tren de marfă. Circulația pe Magistrala 900, ruta directă între București și Craiova, este blocată și în momentul de față.deraierea de la Drăgănești Olt traficul feroviar București-Craiova

Compania Natională de Căi Ferate CFR SA a informat luni dimineață că traficul feroviar între stațiile Fărcașele și Dragănești Olt a fost închis în cursul nopții, din cauza deraierii unei garnituri private de marfă. Trenul de marfă aparținea operatorului privat Constantin Grup și avea în compunere 37 de vagoane încărcate cu cereale. În condițiile în care nouă dintre ele s-au răsturnat și pe celălalt fir de mers, a fost nevoie de închiderea traficului feroviar întrerupt în ambele sensuri. Evenimentul nu s-a soldat cu persoane rănite, însă pagubele materiale sunt însemnate la infrastructura feroviară.

Două macarale lucrează în momentul de față pentru ridicarea ultimelor trei vagoane răsturnate. În total, din compunerea trenului de marfă încărcat cu cereale al operatorului Constantin Grup, au fost afectate 13 vagoane, dintre care nouă răsturnate și patru deraiate.

Probleme generalizate pe rețeaua de cale ferată din România

Liderul sindical Florin Dobrescu atrage atenția asupra faptului că probleme nu sunt doar pe București-Craiova, ci pe întreaga rețea de cale ferată din România, mai ales din cauza subfinanțării.

Dacă anul trecut pentru întreținerea și reparația căii ferate au fost alocați 1,2 miliarde de lei, în 2020 suma a scăzut la 981 milioane de lei. În curând, spune Dobrescu, va începe perioada reviziilor bianuale la aparatele de cale (macazuri) și se manifestă o lipsă de materiale și piese de schimb.

La aceasta se adaugă lipsa forței de muncă, din cauza blocării angajărilor. Numai la nivelul companiei de infrastructură este un deficit de cel puțin 500 de oameni: meseriași de cale, revizori de cale, șefi de echipă, picheri, lăcătuși mecanici, sudori, mecanici de locomotivă și mecanici de mașini grele de cale.

Pentru mai multe informații despre proiectele CFR SA, participați la a XV-a ediție a conferinței dedicate infrastructurii feroviare care va avea loc în zilele de 11 și 12 martie, la Galați.