Mii de navetiști care foloseau trenurile Regio Călători de pe secția de circulație 608 Iași-Dorohoi pentru a se duce la muncă și a reveni la casele lor au rămas în urmă acum un an, timp de 12 zile, fără mijloc de transport, după o deraiere la Todireni, a unui tren al Grup Feroviar Român. AGIFER a publicat recent Raportul de investigare a accidentului feroviar, iar printre cauzele care au dus la producerea lui sunt menționate starea proastă a liniei, dar și faptul că vagoanele fuseseră modificate și supraîncărcate.
Accidentul feroviar s-a produs la data de 27 noiembrie 2023, la ora 22:00, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Iași, secția de circulație Lețcani-Dorohoi, între stația CFR Trușești și halta de mișcare Todireni, la km 77+326. ”Protagonist” a fost trenul de marfă nr. 66952027, operat de GFR, din care a deraiat la primul boghiu vagonul nr. 83536651666-3, al 11-lea din compunerea trenului, așa cum se arată în Raportul AGIFER.
Deraiere la Todireni, a unui tren încărcat cu cereale
Să vedem mai întâi filmul evenimentelor și apoi cauzele producerii accidentului, așa cum au fost ele stabilite de specialiștii AGIFER.
La data de 27 noiembrie 2024, ora 18:00, trenul de marfă menționat, operat de GFR și care avea în compunere 15 vagoane (14 vagoane seria Fals și un vagon seria Uagps) ale societății Rolling Stock Company (RSCO), încărcate cu cereale, a fost expediat din stația CFR Dorohoi și avea ca destinație stația CFR Lețcani. Personalul care a asigurat verificarea tehnică și comercială a vagoanelor și cel care a condus și deservit trenul aparținea GFR.
În timpul circulației trenului, în jurul orei 22:00, între stația CFR Trușești și halta de mișcare Todireni, la km 77+326, s-a produs deraierea. Rularea în stare deraiată a primului boghiu, în sensul de mers, de la al 11-lea vagon din compunerea trenului, a continuat pe o distanță mai mare de un kilometru, mai exact 1.376 de metri, până la oprirea acestuia de către mecanicul de locomotivă. Valoarea estimativă a pagubelor la infrastructură și la materialul rulant a fost de 1.029.105,33 lei (fără TVA).
Circulația trenurilor a fost oprită pentru 12 zile
În urma accidentului, calea ferată a fost grav avariată pe distanța pe care vagonul respectiv a rulat în stare deraiată.
În consecință, transportul feroviar de călători pe relația Lețcani-Dorohoi, efectuat de către SC Regio Călători SA Brașov, a fost anulat între stația Todireni și h.m. Trușești până pe data de 09 decembrie 2023, ora 10:00. Deci aproape 12 zile în care navetiștii au fost nevoiți să se orienteze către alt mijloc de transport. Apoi, circulația feroviară a fost deschisă doar traficului feroviar de călători, cu restricție de viteză de 10 km/oră pe distanța Trușești-Todireni.
Linie în stare proastă, vagon cu defecte
Gestionarul de infrastructură feroviară neinteroperabilă pe care avut loc accidentul feroviar este RC-CF Trans SRL Brașov, firmă cu aceiași acționari ca Regio Călători.
În Raportul AGIFER se menționează drept factor cauzal al accidentului existența în cale, la locul producerii deraierii, a unor defecte ale geometriei căii (ecartament, respectiv nivel transversal). Însă deraierea nu s-a produs doar din cauza gestionarului infrastructurii, o parte din vină revenind deopotrivă și operatorului feroviar GFR, și expeditorului SC Comcereal SA Botoșani.
În ceea ce privește operatorul, AGIFER a constatat defecte ale vagonului nr. 83536651666-3 (jocuri la pietrele de frecare peste valoarea admisă în exploatare), care au condus la depășirea limitei de stabilitate la deraiere. ”Dificultatea verificării jocului la pietrele de frecare în cadrul operațiilor de revizie tehnică la acest tip de vagon (vagon seria Fals modificat pentru transportul cerealelor) determinată de existența unei table (cu dimensiunile de 3200 mm x 240 mm) în zona boghiurilor vagonului, montată cu ocazia lucrării suplimentare de prelungire a pantei fixe”, se arată în documentul citat.
Vagonul implicat în accident provine din seria constructivă Fals, la care s-au făcut lucrări suplimentare de prelungire a pantei fixe la SC REVA SA Simeria (parte a aceluiași Grup Grampet deținut de Gruia Stoica din care face parte și GFR) la data de 29 martie 2016. În momentul producerii accidentului, data reparației periodice șablonată era 10 august 2021, la SC Electroputere VFU SA Pașcani (care-i aparține aceluiași Gruia Stoica).
Trenul era supraîncărcat
Tot în raport, la capitolul ”Factori contributivi”, se menționează și supraîncărcarea vagonului nr. 83536651666-3, de către expeditor. În documentele de transport se menționa faptul că trenul avea o masă brută de 1.194 de tone, însă în urma cântăririi vagoanelor în stația Vlădeni a rezultat o masă reală de 1.241,35 tone, deci 47,35 tone în plus.
”După încărcarea vagoanelor, acestea nu au fost cântărite, fiind emisă scrisoarea de trăsură după aproximarea numărului de cupe încărcate cu încărcătorul frontal, operația de încărcare a vagoanelor fiind efectuată de către expeditor fără participarea reprezentantului OTF; Vagoanele au fost preluate de către reprezentantul OTF GFR având funcția șef de tren (fără întocmirea unei note de predare-primire a vagoanelor din punct de vedere tehnic și comercial) în vederea introducerii în compunerea trenului de marfă și fără a fi efectuate alte verificări privind încărcătura din vagoane”, se mai precizează în Raportul AGIFER privitor la această deraiere la Todireni.