DOCUMENT Număr record de defectări de trenuri la metrou în primele patru luni ale anului

În primele patru luni ale acestui an s-a înregistrat un număr record de defectări de trenuri la metrou, reiese dintr-un document oficial al Metrorex prezentat joi de liderul USLM, Ion Rădoi.

Adrian Bărbulescu

defectări de trenuri la metrou

În perioada ianuarie-aprilie 2019, au fost semnalate 174 de defectări, față de 275 în tot anul 2018. Cifra este comparabilă cu cea înregistrată pe tot parcursul anului 2017, de 180 de defectări.

Revenind la anul în curs, cele mai multe situații de acest fel s-au produs la trenurile produse de Bombardier – 93 la număr. Dar trenurile Bombardier sunt și cele mai multe din flota Metrorex – 44 din totalul de 82 de trenuri aflate în circulație. Pe locul doi se situează trenurile produse de spaniolii de la CAF, cu 42 de defectări. Metrorex are în parcul său 24 de asemenea trenuri. În fine, trenurile produse de Întreprinderea de Vagoane Arad (IVA, acum Astra Vagoane Călători) s-au defectat de 39 de ori în primele patru luni ale acestui an. În parcul activ al Metrorex se mai află 14 asemenea trenuri, foarte performante, dacă ținem cont că au fost produse în urmă cu peste 40 de ani.

Cele mai multe defectări de trenuri la metrou, în 2015

Dacă luăm toată perioada analizată în documentul oficial al Metrorex, cele mai multe defectări de trenuri, 421 la număr, au fost în 2015. Și atunci, trenurile produse de canadienii de la Bombardier au avut cele mai multe incidente (291 la număr) urmate de cele CAF (87) și IVA (43).

La polul opus, cele mai puține defectări de trenuri au fost consemnate în urmă cu doi ani de zile – 180. Cele mai multe incidente au apărut la garniturile Bombardier (103), urmate de cele IVA (45) și CAF (32).

Președintele Unitatea Sindicatul Liber Metrou, Ion Rădoi, s-a arătat foarte nemulțumit de calitatea trenurilor livrate de spaniolii de la CAF: ”Pentru a ieși cât mai ieftin, CAF a făcut contracte cu diferite firme care nu sunt specializate în domeniul feroviar. Așa am ajuns în situația ca o bieletă să pocnească după doar o lună de funcționare”.

El a reamintit și incidentul din 26 ianuarie 2019, când un tren CAF nu a mai răspuns la comenzi în Depoul Berceni și a deraiat, înfigându-se într-un parapet, la mai bine de doi metri deasupra solului. ”Nici măcar acum nu a fost dat jos acel tren de pe pereți și nu a fost găsit niciun vinovat. Este inadmisibil!”, a spus liderul sindical.

Incidentul este cercetat de Agenția de investigare feroviară română (Agifer), iar surse din domeniu au declarat pentru Club Feroviar că termenul legal până la care se poate închide ancheta este 2020. După deraierea ”trenului zburător”, așa cum îl numesc sindicaliștii, în Depoul Berceni nu mai pot fi făcute revizii ale trenurilor. În plus, a fost sistată și alimentarea cu apă.

Pe de altă parte, liderul USLM s-a arătat foarte mulțumit de performanțele trenurilor IVA, chiar și la 40 de ani de la fabricație. ”De ce nu am continuat și după 1990 să facem trenuri la Arad? Doar pentru că erau români?”, s-a întrebat el retoric.

În ceea ce privește inaugurarea Magistralei 5 de metrou Eroilor – Râul Doamnei, promisă de directorul general al Metrorex, Dumitru Șodolescu, pentru finalul anului în curs, Ion Rădeoi este sceptic: ”Cred că nici anul acest nu reușim să dăm drumul la Magistrala 5. Eu am zis încă din 2011, când se dădea ca termen 2015, că va fi gata în 2020”.

UPDATE Reacția Metrorex

”Metrorex are în flotă 10 trenuri IVA destinate circulației pe magistrala 4 și 24 trenuri CAF destinate circulației pe magistrala 2. În perioada ianuarie – aprilie 2019 trenurile IVA au efectuat 187011 km circulați spre deosebire de CAF care au efectuat 814625 km circulați. Din analizele Metrorex reiese ca numărul km între 2 defectari la CAF, este de 19.396 și 4.795 la IVA. Defecțiunile înregistrate au afectat diferite subansamble, fără însă ca acestea să constituie un risc pentru călători. Acestea au fost de natură electrică, mecanică sau electronică. Atunci când sistemele electronice de supraveghere aflate la bordul trenurilor au sesizat funcționări anormale (în afara limitelor acceptate din punct de vedere tehnic), conform instrucțiunilor de exploatare, ca măsură de prevenire a oricăror riscuri, trenul este retras din circulație și verificat. Menționăm însă, că în niciun moment nu este pusă în pericol siguranța călătorilor. Însă, aceste măsuri de precauție cauzează întârzieri față de graficul normal de circulație și automat și disconfort călătorilor noștri”, a transmis Metrorex ulterior, prin intermediul unui comunicat.