Declarații controversate ale ministrului de Finanțe cu impact asupra proiectelor de infrastructură

27 martie 2020

Ministrul de Finanțe, Florin Cîțu, a formulat joi cereri suprinzătoare colegilor săi de Guvern, printre care interzicerea cheltuielilor cu exproprierile sau utilizarea doar de fonduri europene la proiectele de infrastructură, inclusiv feroviară. Respectate, recomandările vor duce la blocaje serioase în proiecte.

Doru Cireașă

Declarațiile ministrului Florin Cîțu pot duce la blocaje în proiecte

Florin Cîțu, ministrul Finanțelor, le-a cerut oficial șefilor de instituții publice centrale să renunțe în acest an la cheltuielile care nu sunt ”temeinic justificate” și nu sunt determinate de starea de urgență instituită, potrivit unui document trimis marți către toate instituțiile, informează g4media.ro.

”Recomandăm interzicerea achiziției de autoturisme, mobilier, aparatură birotică, precum și alte dotări independente, efectuarea de cheltuieli pentru exproprieri, pregătire profesională, deplasări etc”, se arată în nota trimisă de Cîțu la toate autoritățile administrației centrale.

Mai mult, ministrul Finanțelor cere ca ”în acest an procesul investițional să se deruleze exclusiv din fonduri europene”, ceea ce înseamnă că șefii instituțiilor sunt obligați să acceseze fonduri UE în locul fondurilor de la buget, preferate de mulți pentru că sunt obținute mai simplu și cer un grad mult mai mic de transparență.

Cîțu interzice, Bode spune că lucrurile merg șnur

Mesajul ministrului de Finanțe surprinde în condițiile în care ministrul Transporturilor, Lucian Bode, susține că toate proiectele sunt în grafic și nu sunt motive de amânare. Or, fără exproprieri făcute și fără cheltuieli suportate de la buget, proiectele de infrastructură vor risca să se gripeze.

Ce ar însemna astfel, aplicarea măsurii dispuse de ministru în mult întârziatul proiectul de modernizare a căii ferate Brașov – Apața- Cața – Sighișoara?

Luna trecută Ministerul Transporturilor a emis proiectul unei Hotărâri de Guvern ce prevede exproprierea a peste 500 de imobile din județul Brașov, cu sau fără construcții pe ele, acțiune pentru care urma să se prevadă peste 2,3 milioane de lei. Exproprierile sunt necesare în cadrul ultranecesarului proiect de modernizare a căii ferate pe rețeaua europeană.

Lipsa exproprierilor va însemna imposiiblitatea demarării lucrărilor, dar și pretexte oferite firmelor de construcții care fac lucrarea pentru a cere plăți suplimentare.

Cheltuielile neeligibile în proiecte, altă problemă

Pe de altă parte sunt cheltuieli în orice proiect care nu pot fi suportate decât de la bugetul de stat, respectiv așa zisele cheltuieli neeligibile.

Declarațiile ministrului de Finanțe au adus comentarii din partea ONG-urilor active în domeniul infrastructurii de transport.

„Ministrul Finanțelor Florin Cîțu solicită instituțiilor publice să renunțe în acest an la cheltuielile care nu sunt <temeinic justificate>, concentrându-se în schimb pe atragerea fondurilor europene. Foarte bine, doar că, printre categoriile de cheltuieli ce ar putea fi amânate, ministrul Cîțu include și exproprierile. Astfel, apare o mare problemă: proiectele de infrastructură de transport finanțate din bani europeni care trebuie să devină prioritare nu pot fi construite fără a avea terenul la dispoziție. Șantierele care pot intra în execuție și pot atrage fonduri de la Bruxelles în 2020, dar pentru care nu sunt realizate încă exproprierile, se numără Autostrada de Centură București Sud sau calea ferată Brașov-Sighișoara. Cerem oficialilor din Guvernul României să identifice sursele financiare necesare tuturor exproprierilor de utilitate publică aferente principalelor șantiere care ar putea atrage bani europeni în 2020. Fiecare leu cheltuit de la bugetul de stat pentru exproprieri poate debloca sute de lei din fonduri comunitare”, spun reprezentanții unei ONG menționat, într-o postare pe Facebook.

Lucian Bode: Menținem termenele asumate

Recomandările ministrului vin în contexul în care la Ministerul Transporturilor cuvântul de ordine este continurea proiectelor, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat, joi, la începutul şedinţei de Guvern, că a avut o discuţie cu antreprenorii principalelor obiective de infrastructură rutieră şi feroviară şi le-a transmis că sunt bani alocaţi pentru aceste proiecte în buget şi nu există nicio datorie către aceştia. Antreprenorii au dat asigurări că şi în acest context vor respecta termenele pentru finalizarea lucrărilor de investiţii.

“Am avut o videoconferinţă cu antreprenorii principalelor obiective de infrastructură rutieră şi feroviară din România. (…) Obiectivul principal al acestei videoconferinţe a fost acela de a menţine termenele asumate prin contracte în ciuda contextului actual. Absolut toţi constructorii prezenţi în această videoconferinţă au prezentat principalele măsuri pe care le-au adoptat pentru asigurarea siguranţei angajaţilor la locul de muncă, precum şi cele prin care au realizat aprovizionarea cu materiale de construcţii necesare desfăşurării activităţii”, a declarat ministrul Transporturilor.

El le-a transmis acestora că există banii alocaţi în buget pentru aceste lucrări şi nu există datorii către antreprenori.

Afirmațiile ministrului de Finanțe blochează proiectele și dintr-un alt punct de vedere. De regulă, proiectele sunt finanțate într-o prima fază de la bugetul de stat și de abia ulterior banii cheltuiți sunt rambursați de către UE. Interdicția utilizării finanțărilor autohtone poate cauza din acest motiv alte blocaje în lucrări.