Guvernul Croației a adoptat o decizie privind continuarea finanțării reconstrucției și construcției celei de-a doua șine a liniei de cale ferată Hrvatski Leskovac – Karlovac, care face parte din linia principală M202 Zagreb – Rijeka, de 229 km, pe coridorul RH2 și face parte, de asemenea, din secțiunea Rijeka – Zagreb – Budapesta pe coridorul mediteraneean.
A doua fază a proiectului a fost aprobată de Ministerul Mării, Transporturilor și Infrastructurii, care își asumă obligații de la bugetul de stat în perioada 2025-2030, ajutând la încheierea unui acord de grant.
Decizia reglementează continuarea finanțării implementării proiectului prin Programul de Competitivitate și Coeziune 2021 – 2027. Este de remarcat faptul că proiectul a fost cofinanțat anterior prin Programul Operațional Competitivitate și Coeziune 2014 – 2020 și îndeplinește condițiile și cerințele pentru faza a II-a, care este estimată la 424 de milioane de euro.
În decembrie 2019, HŽ Infrastruktura a semnat un acord de grant cu Ministerul Transporturilor și Agenția Centrală pentru Finanțe și Contractare (CFCA) pentru cofinanțarea din Fondul de coeziune. 458,5 milioane de euro a fost valoarea acordului, iar 361,1 milioane de euro reprezintă costurile eligibile totale ale proiectului, din care 307 milioane de euro reprezentând cofinanțarea de 85% prin Programul Operațional „Competitivitate și Coeziune” 2014 – 2020 (POCU). Restul de 54,2 milioane de euro, reprezentând 15%, constituie cofinanțarea de la bugetul de stat.
În plus, proiectul a obținut o finanțare de 55 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții în 2020.
Decizia include, de asemenea, un acord de atribuire a consimțământului Ministerului de Finanțe pentru încheierea unui acord tripartit privind reglementarea obligațiilor și creanțelor reciproce cu administratorul infrastructurii feroviare HŽ Infrastruktura și cu Centrul pentru Restructurare și Vânzare (CERP). Un document similar a fost adoptat printr-o hotărâre de guvern între HŽ Infrastruktura și CERP, dar acordul nu a fost încheiat din „motive obiective, prin urmare, obligațiile reciproce și creanțele dintre părțile la acordul menționat anterior vor fi reglementate printr-un act juridic special care urmează să fie adoptat în perioada următoare”, precizează Ministerul Transporturilor.
În iunie 2022, HŽ Infrastruktura a atribuit un contract de servicii și supraveghere a lucrărilor în valoare de 4,7 milioane de euro unui consorțiu format din Yuksel Project International, PPG Društvo za projektovanje i gradenje și Mobilita Evolva.
În iulie 2022, HŽ Infrastruktura și un consorțiu format din Strabag și AŽD Praha au semnat contractele pentru executarea lucrărilor la linia de cale ferată Hrvatski Leskovac – Karlovac, de 44 km. Valoarea contractului este de 227,4 milioane de euro. În plus, în august 2022, AŽD Praha a fost, de asemenea, selectată de HŽ Infrastruktura pentru un contract în valoare de 35 de milioane de euro pentru subsistemul de control și semnalizare a traficului și de interblocare pe linia de cale ferată.
În cadrul contractului, consorțiul a fost responsabil și de reconstrucția a trei puncte de oprire și a patru stații, în timp ce punctele de oprire trebuie transformate în stații. În plus, trebuie reconstruite toate podurile, viaductele și alte instalații existente de-a lungul traseului tronsonului. Trei noi pasaje inferioare și patru pasaje superioare cu drumuri asociate vor fi construite în locul trecerilor la nivel, în timp ce restul trecerilor existente vor fi reconstruite.
În plus, proiectul a inclus renovarea și modernizarea a două substații de tracțiune electrică la Mrzlo Polje și Zdenčina și instalarea sistemului de semnalizare ETCS L1 cu extinderea unui centru de blocuri radio pentru nivelul ETCS L2, a unui dispozitiv de interblocare și a unui nou subsistem de control-comandă cu control de la distanță al elementelor externe.
Finalizarea proiectului va adapta linia de cale ferată Hrvatski Leskovac – Karlovac la o viteză maximă de 160 km/h, cu excepția zonei Mavračići, Jastrebarsko și Karlovac, unde trenurile vor putea circula cu 120 și 140 km/h din cauza limitărilor de spațiu.
Lucrările de modernizare și dublu traseu vor îmbunătăți traficul suburban în orașele Zagreb și Karlovac, ceea ce va contribui în cele din urmă la competitivitatea portului Rijeka prin îmbunătățirea legăturii acestuia cu piețele din Europa Centrală.
Articol preluat de pe RailwayPRO.com