spot_img
marți, decembrie 7, 2021
spot_img

Decizia Curții de Apel la licitația de trenuri regionale așteptată , în întârziere

 Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a prelungit până pe 20 martie 2021 o decizie privind licitația pentru 40 de trenuri regionale electrice (RE-R), cel mai mare contract de achiziție material rulant din România. ARF așteaptă de la Curtea de Apel București motivarea hotărârii din 12 noiembrie din procesul în care Alstom a fost reclamant. Decizia de atunci a instanței făcea referire la ”considerente din prezenta decizie”, decizie care încă nu a ajuns nici la ARF, nici la ofertanți. 

Ramă Siemens la liniile ferate austriece OBB

Amânarea este motivată astfel: „Comisia de evaluare constată că, până la această dată, nu s-a primit de la Curtea de Apel București încheierea cu motivarea hotărârii definitive nr.2142/12.11.2020, pronunțată în dosarul nr.1803/3/2020, care a avut drept reclamant pe Alstom Ferroviaria, pentru a o pune în aplicare”.

La jumătatea lunii noiembrie, Curtea de Apel București a decis că Autoritatea de Reformă Feroviară trebuie să reanalizeze ofertele prin prisma consumului energetic. Decizia nu a fost însă una clară. Aceasta deschide însă calea unei noi evaluări a  ofertelor, urmată de noi contestații, acțiuni în Justiție sau poate chiar suspendări ale procedurii.

Sentința din noiembrie a menționat că măsurile autorității contractante trebuie luate cu respectarea, printre altele, a „considerentelor prezentei decizii”. Ori, considerentele deciziei figurează în motivarea deciziei care este de regulă disponibilă săptămâni bune după pronunțare. Până la acel moment este greu de întreprins orice pas, fie de către avocații participanților, fie de către autoritatea contractantă.

La prima vedere, decizia obligă ARF la reanalizarea ofertelor din punct de vedere al consumului energetic, cu respectarea primei metodologii de stabilire a consumului. Reamintim că acesta a fost unul dintre punctele importante ale ofertelor constestate reciproc de către participanți. Inițial, unul dintre producători a avut cel mai mare consum declarat pentru că după ce ARF a schimbat metodologia de calcul a consumului, acest producător a micșorat cu aproximativ o treime consumul declarat. Consumui energetic a fost luat în calcul doar pe partea de costuri cu exploatare a ramelor, nu ca punctaj în sine.

Trenarea deciziilor, organizarea proastă a licitației de către ARF (spre exemplu schimbarea procedurii de declarare a consumurilor energetice în cursul licitației), amânările repetate ale hotărârilor de către instanțele de judecată vor irosi banii europeni pe care România i-ar fi putut accesa pentru achiziția de material rulant.(D.C.)

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole