miercuri, februarie 19, 2025
spot_img

Decizia CNSC privind oferta de trenuri inter-regionale: oferta CRRC – Astra exclusă, cea a companiei Alstom reanalizată

Decizia CNSC privind licitația de trenuri inter-regionale organizată de ARF semnifică aproape anularea licitației. Aceasta deoarece CNSC a confirmat excluderea asocierii CRRC – Astra din licitație, dar, totodată, obligă autoritatea contractantă să reevaluze oferta firmei Alstom, desemnată câștigătoare în luna octombrie.

Decizia CNSC urmează contestațiilor depuse de asocierea CRRC – Astra privind excluderea acesteia din licitație (China nu ar avea contract de achiziții publice semnat cu România, au argumentat membrii Comisiei licitației), pe de o parte, și un așa zis caracter tehnic necorespunzător al ofertei Alstom, pe de altă parte.

Decizia CNSC semnifică o cvasi anulare a licitației după ce și cea de trenuri regionale a fost anulată anul trecut. „Anulează raportul procedurii cu privire la evaluarea propunerii tehnice depusă de Alstom și dispun reevaluarea acesteia în termen de 15 zile în conformitate cu considerente ale prezentei decizii”, se scrie in decizie. Astfel, firmei CRRC i s-a dat dreptate parțial. CNSC afirmă că, în mod superficial, ARF a considerat standardele de climatizare la trenurile Alstom comparabile (CRRC a obiectat că Alstom ar fi propus instalații necorespunzătoare de climatizare, după alte standarde decât cele cerute).



Care sunt consecințele

În primul rând, ARF este obligată să reevalueze oferta firmei Alstom, dar poate decide că producătorul francez a respectat întru totul cerințele și, ca urmare, să îl desemneze din nou câștigător. Deoarece nu mai are calitate de participant la licitație, CRRC – Astra nu poate contesta eventual o nouă desemnare drept câștigătoare a ofertei Alstom, însă, cel mai porobabil, CRRC și Astra se vor adresa Curții de Apel. Ca urmare, licitația rămâne într-o zonă obscură cu un viitor greu de anticipat.

Drulă vedea deja un câștigător

Complicațiile licitației contravin siguranței de care acum câteva luni dădea dovadă Cătălin Drulă, ministru al Transporturilor la acel moment.

„În cel mult două luni vom semna un contract de achiziție pentru 20 de trenuri nou-nouțe, moderne, de ultimă generație, electrice, cu opțiune de a cumpăra încă 17 și eu cred că ar fi o idee absolut excelentă să cumpărăm 37 de trenuri. Iar discutăm de finanțare și mă voi lupta să avem acești bani, în special din fonduri europene. 37 de trenuri, rame electrice, moderne, cu aproximativ 350 de locuri, tocmai și-au cumpărat recent astfel de rame sistemul feroviar din Italia și din alte părți”, spunea Cătălin Drulă, citat de o agenție de presă.

„Trenurile nu se cumpără de pe raft, ele trebuie produse înainte. Am mare încredere că va fi semnată această licitaţie. E ultima şansă pe care am dat-o echipei de la ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară – n. r.) să o încheie cât mai repede. Un argument este că s-a depus o singură ofertă, pentru că au fost doar două companii – o companie europeană şi o companie din China. Companiile din China nu mai au dreptul să participe după ordonanţa de urgenţă emisă de guvern la procedurile de achiziţie publică din România, deci au o singură ofertă de evaluat a acelei companii europene producătoare de trenuri. Nu poate să fie foarte greu. Mi-au spus că într-o lună o să încheie această evaluare şi o să-i ţin la acest termen. Eu am spus două luni, ca să putem să semnăm şi contractul”, a mai afirmat Drulă, citat de Agerpres.

Potrivit lui Cătălin Drulă, aceasta este parte din „soluția de viitor”, nu cârpeala care se face de zeci de ani, în care sunt reparate locomotive vechi de 40 de ani.

IN THE SPOTLIGHT

CEMBRE și AGRISORG: Revoluția Echipamentelor Feroviare Moderne

Performanță, durabilitate și inovație în întreținerea căilor ferate Când vine vorba de eficiență și fiabilitate în construcția și întreținerea căilor ferate, CEMBRE setează noi standarde...

Ultimele Articole