Guvernul a adoptat în ședința de luni mai multe proiecte de acte normative care vizează sectorul feroviar. Cel mai important dintre acestea este cel prin care se va face deblocarea angajărilor la CFR SA. Sunt însă și alte proiecte importante care prevăd suplimentări de fonduri pentru companiile feroviare.
Pe agenda Executivului s-a aflat un Memorandum cu tema ”Exceptarea Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA de la aplicarea prevederilor art. XXXII din Legea 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung”. Memorandumul a fost aprobat.
Deblocarea angajărilor la CFR SA, imperios necesară
Textul proiectului de act normativ nu este postat pe site-ul Secretariatului General al Guvernului, însă este evident la ce se referă. Legea 296/2023 prevede următoarele la articolul XXXII:
”(1) Posturile vacante existente la nivelul structurilor organizatorice ale operatorilor economici la data intrării în vigoare a prevederilor prezentei legi, pentru care nu au fost declanșate procedurile pentru ocuparea acestora, se ocupă prin concurs sau potrivit metodologiei existente la nivelul operatorilor economici pe baza hotărârii consiliului de administrație, în limita maximă a 7,5% din posturile vacante existente până la sfârșitul anului 2023.
(2) Restul posturilor vacante existente la data intrării în vigoare a prezentei legi după aplicarea prevederilor alin. (1) la nivelul operatorilor economici se desființează și nu se pot reînființa pe o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi”.
În consecință, se vor putea face angajări la compania de infrastructură feroviară, chiar și peste procentul de 7,5% prevăzut de legea menționată. Deblocarea angajărilor este imperios necesară, în condițiile deficitului mare de personal înregistrat de către CFR SA. Pesemne, conducerea companiei s-a bazat tocmai pe faptul că acest Memorandum va fi aprobat atunci când a lansat mai multe concursuri de angajare, așa cum a scris Club Feroviar.
Și alte companii feroviare de stat, cum ar fi Metrorex, prin vocea sindicatelor, au mai solicitat exceptarea de la acest articol din Legea 296/2020. În ședința din 8 decembrie, Consiliul de Administrație al Metrorex a luat notă de legea respectivă și a decis să informeze AGA cu privire la măsurile luate pentru aplicarea ei.
Bani în plus pentru facilitățile de călătorie la Metrorex
Un alt Memorandum care s-a aflat pe agenda Guvernului și a fost aprobat are tilul: ”Modificarea limitelor de credite bugetare, aprobate pe luna decembrie 2023, pentru Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii”. Proiectul nu este însă disponibil pe site-ul SGG.
Este însă disponibil proiectul unui alt Memorandum, cu tema ”Modificarea limitelor de credite de angajamente şi credite bugetare, aprobate pe luna decembrie 2023, pentru Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii”.
Acesta se referă, printre altele, la suplimentarea sumelor necesare asigurării facilităților de transport la Metrorex. În total, se prevede alocarea suplimentară către Ministerul Transporturilor a sumei de 22,072 milioane de lei, pentru decontarea facilităților pe rutier, naval și cu metroul. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii are obligația de a deconta facilitățile de transport conform legislației în vigoare și în acest moment are deconturi de plătit în sumă totală de 55.282.303,60 lei. Din această sumă, la Metrorex situația stă în felul următor: Legea 1/2011 – HG 42/ 2017; Legea 198/ 2023; Legea 199/ 2023 – 24.236.511,50 lei – deconturi aferente lunilor iulie, august, septembrie și octombrie 2023; Legea 44/ 1994 – 127.071 lei – deconturi aferente lunilor august, septembrie și octombrie 2023; Legea 341/ 2004 – 722.016 lei – deconturi aferente lunilor august, septembrie și octombrie 2023.
Din suma pe care ministerul o solicită Guvernului, se vor plăti deconturile pe transport cu metroul aferente lunilor iulie (HG 42/ 2017) și august (HG 42/ 2017, legea 44/ 1994, legea 341/ 2004), în valoare de 8,301 milioane de lei.
O altă suplimentare de fonduri cerută de Ministerul Transporturilor
Cel de-al patrulea Memorandum are titlul ”Suplimentarea limitelor de credite bugetare și a limitelor de credite de angajament aprobate pe luna decembrie 2023 pentru Ministerul Transporturilor și Infrastructurii”.
Proiectul are două puncte. Primul se referă la suplimentarea limitelor de credite de angajament la titlul II ,,Bunuri și servicii” pentru luna decembrie 2023 cu suma de 95.000 de lei și a limitelor de credite bugetare cu suma de 695.000 de lei pentru. Al doilea prevede suplimentarea limitelor de credite de angajament la Titlul XV „Active nefinanciare” pentru luna decembrie 2023 cu suma de 90.000 de lei și a limitelor de credite bugetare cu suma de 90.000 de lei. Destinația acestor fonduri rămâne un mister, nefiind specificată explicit în textul proiectului.
7,4 milioane de lei în plus pentru Clubul Sportiv Rapid
Ordinea de zi a ședinței de Guvern de luni a fost plină de proiecte cu implicații feroviare. Executivul a luat în discuție și a aprobat și un proiect de Hotărâre privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Proiectul prevede suplimentarea cu 7,4 milioane de lei a bugetului Ministerului Transporturilor pe 2023, bani care vor fi alocați Clubului Sportiv Rapid București, clubul feroviarilor.