Se pregătește debarcarea lui Dan Costescu. Asociația lui Cătălin Drulă îl pune la zid

15 ianuarie 2021

O postare de vineri seara pe contul de Facebook al Asociației Pro Infrastructură, organizație non-guvernamentală pe care a condus-o ani de zile actualul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, lasă de înțeles că se pregătește debarcarea lui Dan Costescu de la conducerea CFR Călători. Asociația îi face un rechizitoriu extrem de dur actualului șef al operatorului feroviar de stat, pe care îl pune practic la zid. Unele acuzații sunt susținute prin citate din articole publicate de Club Feroviar.

Adrian Bărbulescu

debarcarea lui Dan Costescu

”În ultimele zile, CFR Călători ne-a surprins neplăcut cu o serie de tichii de mărgăritar prezentate ca mari realizări. Calea ferată arde, nu sunt vagoane, nu sunt locomotive, dar, în loc de soluții, ni s-au prezentat… uniforme noi. Și strategii sforăitoare. Și trenuri de probă”, scriu cei de la Pro Infrastructură pe contul lor de Facebook.

Ei contestă oportunitatea schimbării uniformelor, fără a preciza însă că acestea au fost contractate în 2019, pe vremea când CFR Călători era condusă de Valentin Dorobanțu, nu era pandemie și se impunea o schimbare de imagine. În rest, însă, cele semnalate de ONG fondată de Cătălin Drulă sunt perfect adevărate: criza de vagoane, înghesuiala din trenuri și faptul că operatorul feroviar de stat pune în circulație automotoare din 1938.

”Prima din seria de tichii a fost schimbarea uniformelor. Chiar era necesară o asemenea cheltuială, în condițiile în care este criză permanentă de vagoane și locomotive? Uniforma sclipitoare a șefului de tren nu schimbă faptul că trenul este un automotor Malaxa construit în 1938, cu scaune de plastic (care încă circulă în mare parte din țară), sau că vagonul de dormit (seria 71-31, încă cel mai comun tip de vagon România) are mai bine de jumătate de secol de când a ieșit pe poarta fabricii, și aerul condiționat nu a mai funcționat de mai bine de un deceniu, pentru că freonul este un model ilegal… Nu schimbă nici înghesuiala de nedescris din vagoanele de pe rute populare, unde criza de vagoane face să avem și trenuri de 3 vagoane pe București – Brașov… Poate că în loc de uniforme sclipitoare, banii și energia respectivă ar fi trebuit băgată în achiziția de material rulant”, se arată în postare.

Debarcarea lui Dan Costescu, după baia de mulțime din vestul țării

”Rechizitoriul” continuă cu baia de mulțime pe care a făcut-o recent șeful CFR Călători înaintea preluării secției Arad-Ineu-Brad, abandonată de Regio Călători de la 1 ianuarie 2021. ”A doua din serie a fost <trenul de probă> de pe Arad – Ineu – Brad. În primul rând, nu înțelegem la ce e nevoie de tren de probă – linia a fost circulată de un alt operator (Regio Călători) cu trenuri de călători până acum câteva zile, nu e ca și cum a fost redeschisă după o pauză lungă. În al doilea rând, nu vedem cum orarul propus (cu trenuri care fac 4 ore pe 170 km, cu plecări înainte de 5 dimineața, cu doar 2 trenuri pe zi) poate fi în vreun fel rentabil: mai ales că Regio Călători a renunțat la secție pe motiv de neprofitabilitate și lipsa de călători, cu mai multe curse și un orar mai atractiv. Din nou, poate că energia ar fi trebuit pusă în a oferi un orar mai atractiv pe secțiile atractive – unde orarele și mersurile sunt adesea neschimbate de ani și ani, și nu mai reflectă cererea”, se mai arată în postare.

Asociația Pro Infrastructură, ”inspirată” de Club Feroviar

A treia tichie de mărgăritar semnalată de Asociația Pro Infrastructură se bazează pe un articol publicat recent de Club Feroviar: ”A treia e repetata discrepanță între declarațiile sforăitoare (gen “CFR-ul renaște”) și realitate. Club Feroviar a făcut o analiză recent asupra contractelor de modernizare semnate în 2020 – o analiză simplă – numărul de contracte fiind ZERO. (…) La fel, în ultimii 10 ani, în loc să se dea la topit, s-au băgat bani în Malaxe: avem acum cele mai vechi automotoare din Europa în exploatare comercială, vechi de pe vremea Regelui Carol al II-lea, pe suspensii de vagon de marfă (cu arcuri de foi), limitate la 50 km/h, dar pe care s-a pus… diagnoză computerizată.

Debarcarea lui Dan Costescu, iminentă

În finalul postării, cei de la Asociația Pro Infrastructură sugerează cât se poate de transparent că este nevoie de debarcarea lui Dan Costescu din fruntea operatorului feroviar de stat.

”Este timpul pentru o strategie profesionistă la calea ferată. (…) Declarații de PR de genul <afară e vopsit gardul, înăuntru leopardul> nu mai pot continua – e nevoie de o schimbare de macaz”, se mai arată în postare. Faptul că se pregătește debarcarea lui dan Costescu este întărit și de faptul că postările asociației fondate de Cătălin Drulă despre CFR Călători și material rulant în general pot fi numărate pe degetele de la o mână în ultimii ani.

Dan Costescu conduce CFR Călători de aproape un an. Scandalul bonusului ilegal

Dan Costescu a fost numit director general al CFR Călători pe 23 ianuarie 2020, înlocuindu-l pe Valentin Dorobanțu.

El a absolvit în 1993 Universitatea Politehnica Bucureşti.  În cadrul Registrului Feroviar Român, a fost şef departament Optimizarea Sistemelor (1993-1996) şi şef laborator Dinamica Rulării (1996-1997).

A reprezentat CFR în Comitetul Director B12, din cadrul European Railway Research Institute, Olanda (1995-2001). A fost, pe rând, director executiv al Autorităţii Feroviare Române (1998-2000), director fondator al Centrului de testare şi cercetare feroviară (2001-2003) şi director Afaceri Internaţionale în compania Karsdorfer Eisenbahn GmbH (2002-2004), preşedinte al Consiliului de Administraţie şi director general al companiei Romvag SA Caracal (2002-2004), director general al Sistematic Engineering (2004-2015).  Pe 2 martie 2015, a fost numit director general al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA – prilej cu care și-a acordat, la trei luni de la instalare, un bonus considerat ulterior ilegal de către instanță. Abia recent a dat banii înapoi.

Apoi, Dan Costescu a fost ministru al Transporturilor în Guvernul condus de Dacian Cioloș, în perioada 17 noiembrie 2015 – 7 iulie 2016. De la această dată, el a fost schimbat de Dacian Cioloș cu Sorin Bușe.