Dacă fostul edil șef își dorea cu ardoare metroul la Primărie, actualul primar, Nicușor Dan, îl vrea acolo unde e acum, la Ministerul Transporturilor. Lui Dan îi este teamă că Primăria nu are bani să subvenționeze și STB, și Metrorex. Anul trecut Metrorex a primit de la stat aproximativ 100 de milioane de euro, cu care a acoperit parțial costurile călătoriei bucureștenilor.
doru.cireasa@clubferoviar.ro
Într-o intervenție televizată, Nicușor Dan a promis biletul unic. „O să avem curând un bilet unic, pentru că e logic ca lucrul ăsta să se întâmple (…) Avem mijloace electronice de acces şi în transportul de suprafaţă, şi în metrou, deci avem o măsurătoare exactă a câţi oameni au intrat cu respectiva cartelă fie în autobuz, fie în metrou şi trebuie să existe doar un mecanism corect de decontare între aceste două entităţi”, a spus Nicuşor Dan într-o emisiune la Digi24, citează Agerpres.
Firea: Avem deja așa ceva. Să îi spună cineva asta
În replică, fostul primar Gabriela Firea a scris pe pagina sa de Facebook că deja există un asemenea bilet, funcțional încă din 2017. „Să-i spună cineva primarului dreptei unite că există DEJA bilet unic în București, de vreo 3 ani, cu ajutorul căruia se poate circula și cu metroul, și cu autobuzul etc. A zis azi că el `va implementa biletul unic imediat`”, a scris fostul primar al Capitalei.
„Biletul unic STB-Metrorex reprezintă o facilitate pentru cei care utilizează mai mult cele două tipuri de transport, cel subteran şi cel de suprafaţă. Acest tip de card este avantajos pentru efectuarea de călătorii multiple cu autobuzele, troleibuzele și tramvaiele STB, precum și cu metroul, într-un interval de validare de 60 de minute. Practic, ultima validare se poate efectua cu un minut înainte de expirarea perioadei de o oră și permite călătoria până la capătul liniei STB pe care a fost înregistrată ultima validare sau până la ieșirea din reţeaua Metrorex. Totodată, biletul unic tip abonament este ideal pentru gestionarea eficientă a timpului şi a călătoriilor efectuate pe parcursul unei zile”, se arată pe site-ul Societății de Transport București.
Dan: Nu ne permitem să plătim subvenția și pentru metrou
Potrivit acestuia, cele două societăţi vor rămâne diferite. „În acest moment, Bucureştiul plăteşte o subvenţie consistentă către transportul public de suprafaţă, plăteşte o subvenţie consistentă către sistemul de încălzire (…), nu-şi permite să mai plătească o subvenţie pentru metrou, acesta este motivul pentru care nu-mi doresc în acest moment ca metroul să vină la Primăria Capitalei”, a afirmat primarul general al Capitalei.
Întrebat dacă intenţionează să crească preţul biletului pentru transportul public în Bucureşti, el a menţionat că va realiza o analiză şi că acest domeniu are alte probleme principale.
„O să facem o analiză. Nu e aceasta principala problemă a transportului public, oricum, subvenţia e undeva la 80% din transport, adică doar 20% vin din bilete şi abonamente. Principala problemă a transportului public e cantitatea, adică există zone care nu sunt deservite suficient şi faptul că nu are un orar predictibil şi că nu este eficient cel de suprafaţă – stă blocat în trafic şi după aceea sunt şi alte probleme: că nu e curat, că nu are aer condiţionat şi acum, în timp de pandemie, nu ai garanţia că se dezinfectează”, a declarat Nicuşor Dan.
Firea voia metroul la Primărie
Abordarea actualului primar diferă de cea a Gabrielei Firea. In mai multe rânduri, aceasta a solicitat ca Metrorex să treacă în subordinea Primăriei Capitalei. În ianuarie 2020 ea declara că problemele de trafic din Capitală nu pot fi rezolvate doar de Primăria Municipiului Bucureşti, pentru că aceasta nu are în subordine, spre exemplu, Centura ocolitoare sau metroul.
“Problemele de trafic din Capitală nu pot fi rezolvate doar de Primărie, pentru că Primăria nu are în subordine, spre exemplu, centura ocolitoare a Capitalei sau metroul. Toate acestea sunt în subordinea CNAIR, Ministerul Transporturilor. Toate aceste măsuri sunt în Planul Integrat de Calitate a Aerului. (…) Dacă domnul ministru (al Mediului – n.r.) de patru zile toacă la fiecare post de televiziune că Firea e vinovată pentru poluarea din Capitală, sunt lucruri incorecte şi consider că e o bătălie politică pentru Primăria Capitalei începută prematur şi pe teme care nu îmi pot fi mie imputabile”, a spus Gabriela Firea.
În noiembrie 2017, ea spunea că metroul ar trebui să fie în coordonarea municipalităţii, dar că acest lucru nu s-a înţeles până acum “probabil din anumite interese”. Primarul a spus că Guvernul poate să rămână în continuare proprietar al Metrorex, însă municipalitatea trebuie să asigure administrarea şi investiţiile, pentru că “aşa se întâmplă în toate capitalele europene”, precizând că i-a transmis acest lucru şi ministrului Transporturilor de la acea vreme, Felix Stroe.
Ba chiar a existat și un proiect de hotărâre privind solicitarea ca Guvernul să treacă metroul la Primărie. El ar fi trebuit supus dezbaterii consilierilor generali în şedinţa din 29 martie 2017, dar a fost scos de pe ordinea de zi. Consilierul general Ciprian Ciucu a arătat atunci că nu există un studiu de impact pentru o astfel de măsură şi că preluarea ar fi fost imposibilă din punct de vedere financiar, fără a pune în pericol investiţiile şi dezvoltarea reţelei.