De ce schioapata intretinerea caii ferate

Aprobarea cu intarziere a bugetului in 2019 are efecte negative importante, inclusiv asupra caii ferate din Romania. Este readusa pe tapet, una dintre problemele importante din domeniul lucrarilor de infrastructura, anume lipsa de sincronizare intre regulile bugetului de stat si prevederile privind finantaele publice, pe de o parte, si sezonalitatea lucrarilor de infrastructura, pe de alta parte.

Aprobarea cu intarziere a bugetului in 2019 are efecte negative importante, inclusiv asupra caii ferate din Romania. Este readusa pe tapet, una dintre problemele importante din domeniul lucrarilor de infrastructura, anume lipsa de sincronizare intre regulile bugetului de stat si prevederile privind finantaele publice, pe de o parte, si sezonalitatea lucrarilor de infrastructura, pe de alta parte.

Aprobarea cu intarziere a legii bugetului de stat in 2019 scoate la iveala, mai mult decat in altii ani, una dintre problemele importante ale caii ferate din Romania, anume nesincronizarea dintre prevederile bugetare si sezonalitatea lucrarilor de intretinere a caii ferate. Daca in anii precedenti, de bine de rau, bugetul de stat era gata la finele anului, în 2019 legea acestuia a fost promulgata de presedintele Klaus Iohannis de abia la jumatatea acestei luni.

Daca in cazul marilor lucrari de infrastructura, intarzierea nu e o problema, aceste lucrari avand termene de executie care, incluzand proiectare ajung si la cativa ani, la micile lucrari de intretinere unde se prevede derularea acestora in 3-6 luni, intarzierea bugetului da totul peste cap.

Calendarul financiar nu ajuta, in forma actuala. Cu totii stim ca desi proiectul bugetului este votat in iarna – primavara, CFR SA, la fel ca si alte companii de la Ministerul Transporturilor, ajunge sa aiba buget de abia tarziu in primavara. Anul trecut, HG de aprobare a bugetului CFR a fost data in aprilie in timp ce societatea CFR Electrificare aprobarea s-a facut de abia in iunie. Odata aprobat bugetul, CFR incepe sa scoata la licitatie lucrarilor de reparatie ale caii ferate si, eventual, face anterior si proiectarea necesara.

Se ajunge ca undeva prin vara sa fie derulata licitatia, iar la inceputul toamnei sa fie desemnat si un castigator. Daca apare si o contestatie, devine inevitabil ca ordinul de incepere va fi dat in toamna. Astfel se ajunge ca firma castigatoare sa aiba la dispozitie doar doua luni pentru realizarea lucrarii, exceptand luna decembrie care este improprie lucrarilor.

Situatiile prezinta numeroase riscuri. Uneori, din cauza lipsei timpului necesar, firma executanta refuza lucrarea, in conditiile in care nu mai are la dispozitie timpul prevazut in contractul semnat cu CFR SA.

Recent, o firma a refuzat sa raspunda la o invitatie de livrare a sinei de cale ferata dupa ce aceasta invitatie a fost primita la finele lunii iulie, iar de regula termenul de livrare este de minim sase luni.

Alte situatii sunt cele in care in contracte apare o clauza abuziva care permite companiei de stat sa plateasca lucrarea de abia dupa ce aceasta primeste alocare bugetara de la Ministerul de Finante. Exista situatii in care lucrarea se face in vara – toamna, se emite factura aferenta, insa plata are loc de abia in primavara anului viitor, timp in care, fara bani, o firma poate intra in insolventa sau faliment.

Una dintre cauze este faptul ca bugetul, regulile ministerului de Finante, nu permit continuarea lucrarilor in anul urmator. Spre deosebire de lucrarile de intretinere si mica reparatie, marile lucrari au bugete pe mai multi ani, fiind prevazut un credit bugetar pe anul curent si credite de angajament pe anii urmatori.

Situatia este grava caci multe dintre reperele necesare lucrarilor de intretinere nu se pot obtine batand din palme. Este vorba de traversele de cale ferata, clemele elastice de fixare a acestora si, in special, de sina de cale ferata.

Poate de aceea ar fi buna o schimbare de viziune privind cadenta lucrarilor de intretinere a caii ferate, mai precis prelungirea termenelor de executie pana la un an, socotit efectiv de la data ordinului de incepere, mai bine pana la finele anului urmator.

Reamintim ca pentru acest an capitolul de intretinere a infrastructurii feroviare publice ale alocat 1,41 miliarde lei, in crestere cu 58% fata de anul trecut, cand s-au cheltuit 893 milioane lei. Suma aceasta reprezinta insa restul ramas de cheltuit dupa ultima rectificare bugetara, in conditiile in care si in 2018 alocarea initiala a depasit un miliarde de lei.