De ce nu vrea Cătălin Drulă metrou la Otopeni. Și unde greșește

19 februarie 2021

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, pare a fi într-o încercare continuă de a justifica de ce nu e bine ca metroul să ajungă la Aeroportul Otopeni. Unele argumente sunt false. Nu se poate ignora faptul că o legătură feroviară sau de metrou între Gara de Nord București și Aeroport este mai puțin atractivă decât una din centru, pasagerii aeroportului care vin dinspre sau pleacă spre provincie cu trenul de la aeroport fiind puțini.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

șinele la calea ferată de Otopeni

Mai multe detalii au fost oferite vineri de către ministru într-o vizită la aeroportul Otopeni.

Segmentul magistralei de metrou M6 dintre Băneasa şi Aeroportul Henri Coandă se află într-un proces de reevaluare la Ministerul Transporturilor, în contextul în care magistrala M5, pe axa de est-vest a oraşului, ar putea avea o încărcare de călători de 10 ori mai mare, a declarat, vineri, ministrul Transportului şi Infrastructurii, Cătălin Drulă.

“Sunt nişte semne de întrebare în legătură cu această investiţie (M6 Băneasa-Aeroport, n.r.), pe care o reevaluăm, şi, în contextul în care o magistrală de metrou, odată construită, are nişte costuri foarte mari asociate şi ele trebuie să fie acoperite cu un trafic mare de călători, iar în Bucureşti sunt nevoi foarte mari de metrou pe nişte magistrale care ar avea o încărcare poate şi de 10 ori mai mare. Mă refer de exemplu la magistrala M5, axa est-vest a Bucureştiului, şi la magistrala M4, axa nord-sud decalată faţă de centrul oraşului spre vest”, a susţinut Drulă.

El a explicat că trenul de la Gara de Nord către aeroport, la terminalul actual, face 20 de minute, iar metroul ar face 35 de minute, cu 14 opriri, şi nici nu ar ajunge până la noul terminal al aeroportului.



“Magistrala M6 se face şi se va face cel puţin până la sectorul 1, faza 1, până la centrul Băneasa. Despre sectorul care vine de la Băneasa până la aeroport, suntem într-un proces de reevaluare la nivelul ministerului, pentru că trebuie să vedem exact fezabilitatea proiectului, dacă forma actuală este cea mai bună, pentru că vom avea un nou terminal care va prelua, conform studiului de fezabilitate din 2008, întreg traficul aeroportului, va fi undeva la 3 kilometri în partea cealaltă a pistelor, deci nu aici în terminalul 1, iar metroul, aşa cum este proiectat până în prezent, nu se leagă de acel terminal. Deci, iată o primă problemă care ar trebui rezolvată astfel încât chiar să fie folosit şi să fie util. Vă reamintesc că avem aici un tren, sunt 72 de trenuri pe zi pe această rută, este chiar la ieşirea din terminal, care face 24 de minute până în Gara de Nord, iar în sens invers e mai rapid, sunt 20 de minute. În momentul în care avem un tren care face 20 de minute, metroul, aşa cum e proiectat, ar face 35 de minute şi s-ar opri de 14 ori şi nu ar duce la noul terminal”, a afirmat Cătălin Drulă.

Centrul, cartierul business, izolate de aeroport

Însă nimeni nu îl impiedică pe ministru să mute traseul metroului spre estul aeroportului sau să realizeze o subtraversare a acestuia. Una dintre problemele actuale ale legăturii București – Aeroport este faptul că aceasta se face în zona Gării de Nord, iar de aici spre centrul Capitalei sau zona de business Pipera legăturile sunt dificile. Hotelurile principale se găsesc în zona de centru a Capitalei sau în cea de nord, prea puțin în vecinătatea Gării de Nord. Zona acesteia este de prea mic interes pentru bucureștenii care vor să ajungă la Otopeni, căci principalele noduri ale transportului în comun folosite se găsesc în Piața Unirii și Victoriei, aici intersectându-se magistrale venite din cartierele aglomerate ale Bucureștiului.

Subiectul a fost dezvoltat pe larg aici de Mihai Crăciun, un expert in infrastructură feroviară și transporturi într-o postare disponibilă aici.