Nicio săptămână nu a trecut între momentul la care Softronic Craiova a depus o contestație la licitația ARF de achiziție a 23 de locomotive și cel la care producătorul a renunțat la contestația sa.
Compania craioveană Softronic a decis să își retragă în ultimele zile ale lunii mai contestația depusă la licitația organizată de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru achiziția a 23 de locomotive, contract care odată câștigat ar fi putut să îi aducă peste un miliard de lei.
Cu doar o săptămână înainte de retragerea contestației, respectiv la 20 mai, Softronic înaintase CNSC o plângere în care reclama valoarea ridicată a cifrei medii de afaceri pe care orice doritor trebuia să o fi obținut în perioada 2022-2024 pentru a participa la licitație.
În documentație, ARF a solicitat o cifră medie de afaceri anuală de cel puțin 708 milioane de lei, în condițiile în care Softronic a obținut în cei trei ani menționați un indicator mediu cuprins între 180 și 230 milioane lei. Potrivit CNSC, Softronic ar fi solicitat „modificarea cerinței privind cifra de afaceri anuală medie”.
Posibile explicații
Una dintre posibilele explicații ale retragerii contestației este probabil lipsa de capacitate de producție pentru cele 23 de locomotive. Zilele trecute presa locală a anunțat semnarea unui contract de 100 de locomotive cu Green Cargo Suedia. Valoarea contractului ar fi de aproximativ 300 de milioane de euro. În plus, Softronic are în livrare locomotive pentru alte țări precum Ungaria (zilele trecute a fost trimisă o a doua locomotivă). Odată ce nu atinge cifra de afaceri medie cerută de ARF, singura posibilitate rămâne participarea la procedură în cadrul unui joint-venture.
Potrivit anunțului de licitație publică apărut în SEAP – Sistemul Electronic de Achiziții Publice, locomotivele electrice vor fi utilizate pe rutele aflate sub contractele de servicii publice (CSP) atribuite în mod competitiv operatorilor de transport feroviar de călători în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 și cu prevederile legislației din România.
Achiziția constă în:
- 23 de locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă de 160 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători, conform cerințelor minimale specificate în Caietul de Sarcini (CS);
- Alte dotări și accesorii, conform cerințelor specificate în CS;
- Mentenanță și reparații pentru o perioadă de 20 ani. Serviciile sunt necesare funcționarea respectivelor locomotive electrice, conform cerințelor specificate în CS;
- Instruirea personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea locomotivelor electrice și aplicațiilor software;
- Transportul, asigurarea, punerea în funcțiune, asistența tehnică în perioada de garanție.
Termenul limită de depunere a ofertelor este 21 iulie.