spot_img
sâmbătă, ianuarie 29, 2022
spot_img

2.500 de ceferiști riscă să nu-și ia salariile pe decembrie. Guvernul alocă 30 de miloane de euro

Datoriile CFR Călători către CFR SA au efect de domino. Aproximativ 2.500 de ceferiști riscă să nu-și încaseze salariile pe decembrie, situație pe care Guvernul vrea s-o evite prin acoperirea unor datorii restante, apărute ca urmare a arieratelor înregistrate de CFR Călători și CFR Marfă către CFR SA. În total, Palatul Victoria ”pune la bătaie” 30 de milioane de euro.  

Pe site-ul Ministerului Transporturilor au fost puse marți, în dezbatere publică, două proiecte de Hotărâre de Guvern, privind ”suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pe anul 2021 din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2021, pentru plata arieratelor către bugetul general consolidat al statului”, respectiv ”suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pe anul 2021 din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2021”.

Pe scurt, Guvernul plătește către CFR SA ceea ce trebuia să plătească în ultimii ani CFR Călători și CFR Marfă.

Veniturile principale ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA sunt cele obținute din accesul pe infrastructura feroviară a operatorilor de transport feroviar de marfă și călători (tariful de utilizare a infrastructurii feroviare publice – TUI). Din acești bani se asigură cheltuielile de funcționare a companiei și a infrastructurii feroviare, inclusiv cele de conducere a traficului feroviar, și de întreținere și exploatare a infrastructurii feroviare prin  intermediul societăților afiliate la care este acționar unic. ”Principalii clienți ai Companiei sunt operatorii de transport feroviar de marfă și călători cu capital de stat, respectiv, Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă SA, cu o pondere de circa 10% în totalul veniturilor, și Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA, cu o pondere de circa 55% în totalul veniturilor”, se precizează în Notele de fundamentare ale ambelor proiecte.

Datoriile CFR Călători către CFR SA ”scurtcircuitează” bugetul Electrificare CFR

Datoriile CFR Călători către CFR SA Sorin Grindeanu la Galați electrificare pe Doaga-Tecuci-Barboși
FOTO cu rol pur ilustrativ

Numai că, așa cum se arată în aceleași documente, începând cu anul 2019, pe fondul neîncasării creanțelor de la principalii clienți, CFR SA se confruntă cu o lipsă acută a lichidităților, ceea ce a condus la acumularea de plăți restante către societățile afiliate, în principal Electrificare CFR SA și Informatică Feroviară SA.

Electrificare CFR SA a fost înființată ca filială a CFR SA în anul 2004 și are ca obiect principal de activitate furnizarea energiei electrice operatorilor de transport feroviar de marfă și călători, cu capital de stat și privat. Obiectul de activitate secundar îl reprezintă întreținerea, exploatarea și reparația instalațiilor de electrificare aflate în concesiunea CFR SA, pentru asigurarea funcționării infrastructurii feroviare în scopul realizării transportului feroviar public și asigurării siguranței circulației pe calea ferată.

Pentru activitatea de întreținere și reparație a infrastructurii feroviare de electrificare, societatea realizează aproximativ 97% din cifra de afaceri anuală prin contractul încheiat cu compania-mamă CFR SA. Din cauza neîncasării valorii prestațiilor efectuate pentru gestionarul infrastructurii, Electrificare CFR SA a acumulat datorii restante către bugetul general consolidat al statului în valoare de 115 milioane de lei, echivalentul a peste 23 milioane de euro, defalcată astfel: 63.047,28 mii lei taxa pe valoarea adăugată, 2.006,33 mii lei acciza la energie electrică, 26.054,25 mii lei contribuții la asigurări sociale, 10.263,99 mii contribuții la asigurări sociale de sănătate, 4.938,44 mii lei impozit pe venitul din salarii, 1.422,06 mii lei vărsăminte de la persoanele juridice pentru persoane cu handicap neîncadrate, 2.324,65 mii lei contribuție asiguratorie de muncă, 4.943,00 accesorii.



Activitatea Informatică Feroviară, pusă în pericol de datoriile CFR Călători către CFR SA

Datoriile CFR Călători către CFR SAAl doilea proiect de HG se referă la datoriile CFR SA către o altă filială a sa, și anume Informatică Feroviară SA.

Aceasta a fost înființată ca filială a CFR SA în anul 2002 și are ca obiect principal de activitate asigurarea serviciilor informatice necesare desfășurării activităților aferente transportului feroviar de marfă și călători în condiții de securizare, numerotare și gestionare specifice, cu respectarea normelor de siguranță și calitate impuse pentru fiecare ramură de activitate (infrastructură, marfă, călători). În secundar, societatea asigură, în limita capacității rămase disponibile, servicii informatice solicitate de terți. Contractul de prestări servicii încheiat de CFR SA cu societatea Informatică Feroviară implică o componentă de tip abonament și o alta de tip lucrări, determinată de necesitatea proiectării/dezvoltării, pe parcursul derulării contractului, a unor module/aplicații informatice, dar și de necesitatea efectuării lucrărilor de mentenanță a echipamentelor pe care rulează aplicațiile critice din sistemul informatic integrat pentru calea ferată – IRIS – Integrated Railway Information System.

Risc de neplată a salariilor și utilităților

Informatică Feroviară SA realizează aproximativ 50% din cifra de afaceri anuală din contractul de prestări servicii încheiat cu CFR SA. Tot din cauza restanțelor la plata TUI de către CFR Călători și CFR Marfă, în momentul de față datoriile restante ale CFR SA către Informatică Feroviară SA au ajuns la 32,294 milioane de lei, echivalentul a peste 6,5 milioane de euro. Acestea au o vechime la plată mai mare de un an.

”Din cauza neîncasării valorii prestațiilor efectuate pentru  Companie pe fondul neîncasării creanțelor restante de la S.N.T.F.C. C.F.R. Călători – S.A. și S.N.T.F.M. C.F.R. Marfă – S.A., Societatea Comercială  Informatică Feroviară -S.A., la rândul ei, se confruntă cu dificultăți în desfășurarea activității, existând riscul ca în luna decembrie 2021 să nu poată achita valoarea drepturilor salariale și de personal și valoarea energiei electrice și termice”, se mai arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Peste 2.500 de ceferiști riscă să rămână fără banii pe decembrie

Potrivit bilanțului pe 2020 depus la Ministerul Finanțelor Publice, societatea comercială Electrificare CFR SA are un număr mediu de 2.275 de salariați.

La rândul ei, potrivit aceleiași surse, Informatică Feroviară SA are un număr mediu de 229 de angajați. Trăgând linie, rezultă că 2.504 ceferiști riscă să rămână fără salarii dacă aceste proiecte de HG, prin care se alocă în total aproape 30 milioane de euro, nu vor fi adoptate.

Ultimele Articole