Datoriile CFR Călători ar acoperi trei sferturi din fondul de salarii de la CFR SA

31 martie 2020

Cifrele referitoare la datoriile CFR Călători către CFR SA, valabile pentru finele anului trecut, diferă de la unu la trei. În funcție de sursă. Cele două companii pică de acord doar când vine vorba de datoriile actuale, respectiv 90 milioane lei. Suma ar acoperi trei sferturi din volumul salariilor brute pe o lună de la CFR SA, încă neplătite.

Doru Cireașă

datoriile CFR Călători
Datorii CFR Călători fond salarii CFR SA

Compania CFR Călători are de plătit CFR SA o datorie de 89,7 milioane lei în contul TUI, în creștere cu 24 milioane lei, față de finele anului trecut, când s-a situat la 65,88 milioane lei, potrivit datelor furnizate de CFR SA la solicitarea Club Feroviar.

Cifrele trebuie privite însă cu reținere. Valorile de mai sus, referitoare la finele anului trecut, nu corespund nici cu cele comunicate de CFR Călători și nici cu cele menționate de CFR SA în nota de fundamentare a bugetului pe 2020.

Ultimul document arată că, la 31 decembrie 2019, CFR Călători datora CFR SA 127 milioane lei, din care 7 milioane lei erau penalități.

Pentru finele anului trecut informațiile oferite Club Feroviar de CFR Călători arătau o situație chiar mai gravă. Datoriile ar fi fost de circa 200 milioane de lei. Acestea au scăzut la 123 milioane lei la 24 ianuarie dată la care fostul director general al CFR Călători, Valentin Dorobanțu, a fost înlocuit de actualul director general Dan Costescu.

Oficialii CFR Călători spun că de atunci datoriile companiei au fost reduse cu 27%, atingând în prezent 91 milioane lei (din care 89,71 milioane lei este reprezentat de TUI). Neoficial se vorbește însă de datorii de 129 milioane lei ale CFR Călători către CFR SA, la acest moment.

Cauza neplăților efectuate de către CFR Călători este neîncasarea compensației de la stat. „Aceste datorii au fost generate de neîncasarea compensației bugetare aferente obligației de serviciu public de transport feroviar de călători pentru perioada ianuarie-februarie 2020, deoarece contractul de servicii publice cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară a fost semnat la data de 24.02.2020, în urma aprobării prin HG 146/21.02.2020”,spune CFR Călători.

Datoriile CFR Călători, din ce în ce mai mari

Cert este însă faptul că achitarea datoriilor CFR Călători către gestionarul infastructurii ar ajuta la plata salariilor. Potrivit bugetului CFR SA fondul de slarii pentru 2020 este de 1,5 miliarde lei, respectiv 125 milioane lei pe lună, inclusiv contribuțiile sociale etc. Datoriile CFR Călători ar reprezenta trei sferturi din salariul pe lună de la CFR SA.

Salarile la CFR Călători s-au plătit la timp, TUI nu

La CFR SA, potrivit contractelor individuale de muncă, ziua de plată a salariilor (avansul) este data de 30 ale lunii, cu posibilitatea prelungirii termenului până pe data de 5 a lunii viitoare.

”Până pe 5 aprilie este termenul limită de plată și le vom plăti până atunci. Îi asigur pe angajați că își vor primi banii. Tot până pe 5 aprilie vor primi și bonurile de masă”, a declarat luni pentru Club Feroviar directorul general al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, Ioan Pintea.

Declarația sa a venit pe fondul unor nemulțumiri în rândul angajaților companiei, care se tem că, pe fondul reducerii încasărilor gestionarului de infrastructură, vor fi întârzieri la plata salariilor. CFR SA are aproximativ 23.200 de salariați, în aparatul central și la nivelul regionalelor de cale ferată.

Dacă la CFR SA  sunt întârzieri semnificative, la CFR Călători salariile s-au plătit cu o minimă întârziere, de o zi. Salariile au intrat pe carduri pe 31 martie, în condițiile în care trebuiau plătite de data de 30 martie. CFR Călători nu și-a onorat datoriile către CFR SA, însă Codul Muncii spune la articolul 161 că salariile se plătesc „înaintea oricăror alte obligații bănești ale angajatorilor”, s-ar înțelege că și înaintea obligațiilor față de parteneri. Cu toate acestea este de comparat situația cu cea de la CFR Marfă unde TUI a fost plătit la timp în pofida situației grele în care se găsește operatorul național de transport de mărfuri. Însă nu este clar dacă CFR Călători și-a încasat, la rândul ei, compensația cuvenită de la stat.