Adevărata valoare pe care o are datoria CFR Călători către CFR SA, actualizată

7 octombrie 2020

Pentru că în spațiul public au fost vehiculate mai multe cifre care se bat cap în cap, Club Feroviar vă prezintă adevărata valoare pe care o are datoria CFR Călători către CFR SA. Un document intern al Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor prezintă situația reală, valabilă la data de 6 octombrie 2020.

Adrian Bărbulescu

datoria CFR Călători către CFR SA CFR Călători vrea credite bancare licitație pentru transportul banilor ajutor de stat pentru operatorii feroviari Dosarul Mită la CFR CFR Călători vrea credite bancare licitație pentru transportul banilor CFR Călători vrea credite bancare Bugetul CFR Călători pe 2019

Documentul menționat, consultat de Club Feroviar, prezintă cât se poate de detaliat situația datoriilor CFR Călători către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. Astfel, sunt consemnate creanțele totale (curente și restante), înregistrate în Centralul CFR SA, de încasat de la CFR Călători SA, reprezentând tariful pentru utilizarea infrastructurii (TUI), non-TUI, prestații diverse și penalități, la data de 6 octombrie 2020 (marți). La aceste datorii înregistrate în Centralul CFR SA se adaugă datoriile înregistrate la nivelul celor opt sucursale regionale de căi ferate, în valoare de 324.961,77 lei rerezentand contravaloarea penalităților.

Au fost stinse prin compensare datorii de 8,5 milioane de euro

Datoriile prezentate în documentul MTIC sunt cele rezultate după efectuarea compensării creanțelor și datoriilor reciproce în valoare de 41.763.679,41 lei, echivalentul a aproximativ 8,5 milioane de euro. Compensarea a fost făcută prin intermediul Centrului de Pregătire a Personalului din Industie (CPPI), numărul Ordinului de compensare fiind 11167/01.10.2020.

În procesul de compensare a creanțelor și datoriilor reciproce, în valoare de 41.763.679,41 lei, CFR SA a achitat către CFR Călători SA suma de 41.763.69,41 lei reprezentând contravaloarea permiselor și autorizațiilor de călătorie pe calea ferată pentru angajații proprii. În contrapartidă, CFR Călători a achitat către CFR SA 39.411.679,41 lei, reprezentând contravaloarea TUI și a unor prestații diverse (înregistrate în Centralul CFR SA), plus 2.352.081,97 lei, reprezentând contravaloarea chiriilor (înregistrate la nivelul celor opt regionale de cale ferată).

Datoria CFR Călători către CFR SA: peste 47 milioane de euro

Pe cale de consecință, după operarea în evidențele CFR SA a compensării creanțelor și datoriilor reciproce de 41.763.679,41 lei (scăderea din evidențe), datoriile totale (curente și restante) ale CFR Călători SA către CFR SA sunt în valoare de 230.108.189,01 lei, pentru Centralul CFR SA, la care se adaugă 324.961,77 lei, pentru cele opt regionale. Făcând calculul, rezultă suma totală de 230.433.150,78 lei, echivalentul a peste 47 milioane de euro.

La data întocmirii documentului menționat (marți, 6 octombrie 2020), CFR SA nu avea datorii față de CFR Călători SA.

În perioada imediat următoare, CFR SA va primi de la CFR Călători contravaloarea ultimei tranșe din contractul de permise și autorizații CFR (aproximativ 17,5 milioane de lei). Cheltuiala totală cu permise și autorizații de călătorie pe calea ferată, cuprinsă în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat pentru anul 2020, este de 54 milioane de lei.

CFR Călători a început să plătească penalități

CFR Călători plătește penalitățiClub Feroviar a scris în urmă cu două zile că recent s-a înregistrat o premieră în ultimii ani: CFR Călători plătește penalități de sute de mii de lei către furnizori și parteneri.

CFR Călători are de plătit penalități în valoare totală de 605.954,58 lei, echivalentul a aproximativ 125.000 de euro. Scriam atunci că datoriile operatorului feroviar de stat către furnizori se ridică la 430 milioane de lei, din care aproape 300 milioane de lei reprezintă restanțele la tariful pentru utilizarea infrastructurii (TUI) datorat Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA. Situația datoriilor către CFR SA era cea înainte de compensarea menționată anterior, făcută la data de 1 octombrie, și anume de peste 270 milioane de lei. CFR Călători a refuzat la vremea respectivă să ne pună oficial la dispoziție aceste date.

Remarul 16 Februarie, primul beneficiar al compensărilor

Unul dintre primii beneficiari ai stingerii penalităților este Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca, societate controlată de omul de afaceri Călin Mitică, cu care CFR Călători se află și în litigiu. Operatorul feroviar de stat a depus o plângere ce face obiectul unui dosar la DNA, având ca obiect sechestrarea mai multor automotoare de către reparatorul de material rulant.

Astfel, potrivit documentului citat, Remarul 16 Februarie a beneficiat de o stingere de penalități în valoare de 338.171,66 lei. Ce-i drept, nu s-au dat bani cash către societatea clujeană, ci totul s-a făcut prin compensare, după cum a precizat CFR Călători într-un răspuns către Club Feroviar.

Pe lista celor care au de încasat penalități se află și alți furnizori cu sume similare celei compensate pentru Remarul 16 Februarie. De exemplu, către Rompetrol a fost emis un ordin de compensare de 190.638,34 lei, dar tot mai rămâne un rest de plată de 322.277,91 lei.

În plus, cu niciunul dintre ceilalți reparatori privați de material rulant, în afară de Remarul 16 Februarie, nu apare ca fiind făcut un ordin de plată sau de compensare. Reloc SA are un rest de încasat de la CFR Călători în valoare de 68.749,91 lei, iar Atelierele CFR Grivița – de 336.325,70 lei.