spot_img
sâmbătă, octombrie 16, 2021
spot_img

Daneza Margrethe Vestager va investiga un posibil ajutor de stat primit de țara sa la proiectul gigant Fehmarn Belt

Ar urma să fie cel mai lung tunel feroviar și rutier din lume

Comisia Europeană a deschis investigații aprofundate privind finanțarea publică a legăturii feroviare și rutiere Fehmarn Belt care va lega Danemarca și Germania.

Comisia Europeană a deschis zilele trecute o investigație aprofundată pentru a determina dacă modelul de finanțare publică a legăturii feroviare-rutiere Fehmarn Belt este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. Aceasta urmează anulării de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene a unei decizii anterioare a Comisiei Europene, de aprobare a sprijinului. Plângerea către Curtea de Justiție a UE a fost făcută de către două ompanii de ferry ale căror afaceri ar fi periclitate de realizarea legăturii feroviare și rutiere.

Comisarul Margrethe Vestager, responsabil cu politica în domeniul concurenței, de origine daneză, spune: „Legătura dintre benzile Fehmarn va contribui la integrarea transfrontalieră a celor două regiuni pe care le va conecta. Comisia a aprobat anterior măsuri de sprijin pentru finanțarea legăturii în 2015, însă Curtea a anulat această decizie, constatând că Comisia ar fi trebuit să deschidă o investigație aprofundată. Deschiderea unei astfel de anchete de astăzi este o invitație pentru toate părțile interesate de a își preciza poziția, ceea ce va permite Comisiei să adopte o decizie definitivă nouă și bine informată “.

Comisia a deschis zilele trecute o investigație aprofundată în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat în modelul de finanțare publică a Danemarcei pentru legătura feroviară-rutieră Fehmarn Belt între Danemarca și Germania.

Legătura feroviară-rutieră Fehmarn este un element-cheie pentru finalizarea principalei rute Nord-Sud care leagă Europa Centrală și țările nordice. Acesta include un tunel submarin între Rødby, pe insula Lolland din Danemarca, și Puttgarden în Germania cu realizarea conexiunilor feroviare și rutiere corespunzătoare pe uscat. Tunelul va avea o lungime de aproximativ 19 kilometri și va consta dintr-o cale ferată electrificată, dublă și o autostradă cu patru benzi.

Pe baza unui acord interguvernamental dintre Danemarca și Germania, Danemarca va fi unicul proprietar și va suporta întregul risc pentru finanțarea legăturii fixe, precum și pentru modernizarea conexiunilor rutiere și feroviare. Germania este responsabilă pentru finanțarea și modernizarea propriilor conexiuni iar participarea sa nu face obiectul investigației Comisiei.

În Danemarca, două întreprinderi publice au fost însărcinate cu planificarea, construcția și funcționarea proiectului: A/S Femern Landanlæg pentru conexiunea făcută de danezi și Femern A/S pentru bretelele de pe uscat.

De ce a aprobat CE inițial proiectul Fehmarn Belt

În iulie 2015, Comisia a aprobat modelul de finanțare publică a legăturii feroviare-rutiere Fehmarn Belt între Danemarca și Germania în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat. În special, Comisia a considerat că:

  • măsurile de finanțare acordate Femern Landanlæg pentru planificarea, construcția și exploatarea conexiunilor în Danemarca nu constituie ajutor de stat;
  • nu a fost necesar să se concluzioneze dacă măsurile de finanțare publică acordate Femern A/S pentru unicul scop de planificare, construire și exploatare a legăturii fixe feroviare-rutiere de la Fehmarn Belt constituie ajutor de stat. S-a considerat că s-a promovat executarea unui proiect important de interes european comun.

În decembrie 2018, două companii de ferry, anume Scandlines și Stena Lines au adresat un recurs împotriva deciziei Comisiei din 2015, iar Tribunalul a anulat parțial decizia Comisiei pe motive procedurale. Tribunalul a confirmat decizia Comisiei cu privire la finanțarea acordată Femern Landanlæg pentru conexiunile pe uscat. Cu toate acestea, s-a considerat că CE ar fi trebuit să deschidă o investigație formală în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat pentru a evalua măsurile adoptate de Danemarca în favoarea Femern A/S înainte de adoptarea deciziei sale de aprobare a proiectului.

De asemenea, în contextul hotărârii Tribunalului din decembrie 2018, Comisia a deschis o investigație aprofundată în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat în măsurile care sprijină legătura fixă ​​acordată de Danemarca Femern A / S.

În acest stadiu, Comisia nu este în măsură să concluzioneze dacă măsurile constituie ajutor de stat, având în vedere incertitudinea cu privire la caracterul economic al legăturii fixe.

Aceste tipuri de măsuri pot fi considerate ca fiind menite să promoveze un proiect important de interes european comun.

În cadrul anchetei sale, Comisia se va concentra, în special, pe următoarele elemente, conform cerințelor Curții:

  • natura măsurilor și dacă acestea constituie ajutoare individuale sau scheme de ajutor;
  • compatibilitatea măsurilor cu normele UE privind ajutoarele de stat și, în special, calificarea măsurilor ca ajutor de investiții și / sau de funcționare, precum și necesitatea și proporționalitatea acestora.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole