spot_img
miercuri, mai 18, 2022
spot_img

BREAKING Din ceferist, controlor de trafic aerian. Dan Costescu la Romatsa

Că transportul feroviar nu e deloc pe roze după pandemia de coronavirus de tip nou nu mai e un secret pentru nimeni. Și nu este vina exclusivă a managementului. Dar când șeful operatorului feroviar de stat de transport de călători își rotunjește veniturile din altă zonă a transporturilor – în speță cea aeriană – se ridică niște semne de întrebare. Așa este când ajunge Dan Costescu la Romatsa, ca membru în Consiliul de Administrație.

Adrian Bărbulescu

Dan Costescu la Romatsa ieșirea CFR Călători din criză deturnare de fonduri la CFR Călători CV-ul lui Dan Costescu

Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian Romatsa RA (regie autonomă) este binecunoscută publicului larg mai ales prin prisma salariilor de top acordate angajaților. Și aici nu vorbim despre veniturile controlorilor de trafic aerian, care, până la urmă, sunt justificate, având în vedere răspunderea imensă care apasă pe umerii lor – mai exact pe ochii lor.

Au scăpat de tăierile lui Emil Boc din 2010

Discuțiile potrivit cărora Aeroportul Henri Coandă Otopeni nu e Charles de Gaulle din Paris sau Heathrow din Londra nu-și au rostul. Siguranța aviatică e peste tot la fel. Problema este alta – salariile foarte mari ale celorlalți angajați ai Romatsa, care nu au legătură directă cu siguranța zborurilor.

Și aici intră și membrii conducerii regiei. Și nu numai. În 2010, când salariile bugetarilor au fost tăiate cu 25%, pe fondul crizei economice, Romatsa a scăpat de această măsură, chiar dacă, fiind regie autonomă, angajații ei erau bugetari. A intervenit atunci Eurocontrol și a spus că nu se pot diminua veniturile controlorilor de trafic, pentru că ei prestează aceeași activitate, fie criză sau nu. Într-un final au scăpat de tăiere toți angajații – de la portar și șofer la controlorul de trafic.

Un fost ministru, în Consiliul de Administrație

Revenind în actualitate, Consiliul de Administrație al Romatsa a fost ”primenit”. În el, ca membri (provizorii, ce-i drept) îi regăsim acum pe Ștefania Ferencz, secretarul general al Ministerului Transporturilor (o apropiată a lui Emil Boc) și… pe directorul general al CFR Călători, Dan Marian Costescu. Informația nu este ”pe surse”, ci poate fi verificată chiar pe site-ul oficial al Romatsa.Dan Costescu la Romatsa

Președintele CA al Romatsa este Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor în Guvernul condus de Mihai Răzvan Ungureanu. După cum reiese din CV-ul său de pe site-ul Camerei Deputaților, Alexandru Nazare a urmat în perioada 1999-2005 Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative, Specialitatea Ştiinţe politice şi administrative. Apoi, între 2002 și 2004 a studiat la European College of Liberal Arts – Berlin, iar ulterior la Specialitatea Relaţii Internaţionale, Afaceri Europene, Teorie Politică, Neoconservatorism. Credite acordate de BARD College (New York).

Dan Costescu la Romatsa. A lucrat doar în domeniul feroviar

Dan Costescu nu are studii în materie de aviație. El a absolvit în 1993 Universitatea Politehnica Bucureşti. În cadrul Registrului Feroviar Român, a fost şef departament Optimizarea Sistemelor (1993-1996) şi şef laborator Dinamica Rulării (1996-1997).

CITEȘTE și JustNews.ro: Omisiuni și inadvertențe în CV-ul lui Dan Costescu, directorul CFR Călători

A reprezentat CFR în Comitetul Director B12, din cadrul European Railway Research Institute, Olanda (1995-2001). A fost, pe rând, director executiv al Autorităţii Feroviare Române (1998-2000), director fondator al Centrului de testare şi cercetare feroviară (2001-2003) şi director Afaceri Internaţionale în compania Karsdorfer Eisenbahn GmbH (2002-2004), preşedinte al Consiliului de Administraţie şi director general al companiei Romvag SA Caracal (2002-2004), director general al Sistematic Engineering (2004-2015).  Pe 2 martie 2015, a fost numit director general al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA. Apoi, Dan Costescu a fost ministru al Transporturilor în Guvernul condus de Dacian Cioloș, în perioada 17 noiembrie 2015 – 7 iulie 2016.

Nicio legătură cu traficul aerian, în afară de faptul că, asemenea multor dintre noi, a mers cu avionul spre diverse destinații, fie în interes de serviciu, fie în concediu.

Apropiata lui Emil Boc se pricepe și la aviație

Cum nu are nici Ștefania Ferencz, care este de profesie avocat. Ștefania Ferencz a fost consilieră și șefa de cabinet a premierului Emil Boc. În perioada 2000-2004, când Emil Boc era deputat, a fost șefa de cabinet a acestuia.

Înainte de a-l însoți pe Emil Boc la București în 2008, în momentul în care a acesta fost numit premier, Ștefania Ferencz ocupa la Primăria Cluj-Napoca funcția de șef al Direcției Patrimoniului Municipiului și Evidența Proprietății. Ștefania Ferencz a trecut, de-a lungul carierei sale, prin mai multe funcții publice influente. În 2009, era șefa de cabinet a fostului premier și apoi secretar de stat în aparatul propriu de lucru al primului-ministru.

După demisia lui Emil Boc din funcția de premier, în februarie 2012,  Ferencz era numită secretar general adjunct al Guvernului, cu rang de secretar de stat. Între timp, a devenit membru în Consiliul de Administrație al E.On Gaz, membru în Consiliul de Supraveghere al Contragarantare SA, unde acționar este Statul român, și membru în Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări al Eximbank. Tot în 2012, ea este numită comisar în Comisia Națională a Valorilor Mobiliare.

Un pesedist, director juridic

Și, pentru ca tabloul să fie complet, în funcția de director Juridic și Administrativ al Romatsa îl (re)găsim pe un pesedist.

Este vorba de Dragoș Virgil Titea, care din 2016 până în 2019 a ocupat funcția de secretar de stat în Ministerul Transporturilor, în mandatele mai multor miniștri pesediști – Răzvan Cuc (de două ori), Felix Stroe, Lucian Șova și Rovana Plumb.

Dragoș Titea are studii juridice.

CITEȘTE și EXCLUSIV Datoriile CFR Călători către CFR SA au crescut cu 37% în șase luni

Ultimele Articole