BREAKING Dan Costescu director la CFR Călători. Ce a făcut Valentin Dorobanțu în 10 luni de mandat

23 ianuarie 2020

Joi dimineață a fost numit Dan Costescu director la CFR Călători. Fost ministru al Transporturilor în Guvernul condus de Dacian Cioloș și fost director general al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, Costescu vine acum la conducerea operatorului feroviar de stat. El preia de la Valentin Dorobanțu o societate care anul trecut a înregistrat o creștere a parcului activ de vagoane, o majorare a numărului de călători transportați, dar și o pierdere mult mai mică decât cea prognozată.

Adrian Bărbulescu

Doru Cireașă

Dan Costescu director la CFR Călători

Dan Marian Costescu a absolvit în 1993 Universitatea Politehnica Bucureşti.  În cadrul Registrului Feroviar Român, a fost şef departament Optimizarea Sistemelor (1993-1996) şi şef laborator Dinamica Rulării (1996-1997).

A reprezentat CFR în Comitetul Director B12, din cadrul European Railway Research Institute, Olanda (1995-2001). A fost, pe rând, director executiv al Autorităţii Feroviare Române (1998-2000), director fondator al Centrului de testare şi cercetare feroviară (2001-2003) şi director Afaceri Internaţionale în compania Karsdorfer Eisenbahn GmbH (2002-2004), preşedinte al Consiliului de Administraţie şi director general al companiei Romvag SA Caracal (2002-2004), director general al Sistematic Engineering (2004-2015).  Pe 2 martie 2015, a fost numit director general al Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA. Apoi, Dan Costescu a fost ministru al Transporturilor în Guvernul condus de Dacian Cioloș, în perioada 17 noiembrie 2015 – 7 iulie 2016.

Dan Costescu director la CFR Călători. Vrea să reintroducă trenurile Intercity

Noul director general al CFR Călători vrea să reintroducă în circulație trenurile de tip Intercity. Primul tren Intercity a fost introdus în circulaţie în 1995, pe vremea când la conducerea Ministerului Transporturilor se afla Aurel Novac (PUNR, decedat în 2009).

După aproape 20 de ani, pe 14 decembrie 2014, când ministerul era condus de Ioan Rus (PSD), garniturile Intercity au fost scoase din Mersul Trenurilor, din cauza faptului că nu mai putea fi asigurată viteza medie de 60 km/oră.

Acum, Dan Costescu vrea să le reintroducă. ”Nu se poate să nu avem la intern trenuri Intercity. Ele pot fi reintroduse pe relațiile pe care s-a modernizat cealea ferată. Evident, nu o să le introducem pe rute cu 30 km/oră. Pot să circule pe rute spre Ardeal, Constanța, Moldova, sudul țării”, a declarat noul director general.

O altă intenție a lui Dan Costescu este legată de informarea călătorilor. ”Se vor repara toate vagoanele cu afișaj, iar anunțul stațiilor se poate face de către mecanic sau conductor”, a spus el. Totodată, noul director general își propune să continue operațiunea de reparare a parcului de vagoane lansată de predecesorul său Valentin Dorobanțu, astfel încât parcul activ să depășească 1.000 de unități.

Ce a făcut Valentin Dorobanțu în 10 luni la conducerea CFR Călători

Valentin Dorobanțu a fost numit director general al CFR Călători pe 25 martie 2019. În mandatul său de 10 luni de zile au fost modernizate 54 de vagoane la întreprinderile de profil din România, prin programul investițional derulat în regim propriu de către CFR Călători.

Aceste vagoane au fost introduse deja în compunerea trenurilor și contribuie la creșterea capacității de preluare a cererii de trafic, zilnic, cu peste 3.300 de locuri, precum și a condițiilor de călătorie oferite pasagerilor. Aceste vagoane, fabricate unele în anii 80, altele în 1994-1995, erau scoase din uz și unele dintre ele erau chiar pregătite de casare.

Prin politica managerială dusă de Dorobanțu, s-a reușit ca numărul de pasageri transportați de CFR Călători să crească anul trecut cu 3,77% față de 2018, potrivit estimărilor făcute de conducerea operatorului feroviar de stat, comunicate la solicitarea formulată de Club Feroviar.

”În anul 2018, la nivelul întregii rețele feroviare, CFR Călători a transportat peste 53,5 milioane de călători. La finalul anului 2019, CFR Călători estimează că numărul de călători transportați ar putea ajunge la 55 de milioane”, se arată în răspunsul dat de CFR Călători la solicitarea în acest sens a Club Feroviar. Făcând un calcul simplu, se constată că avem de-a face cu o creștere a numărului de pasageri (călători expediați, în limbajul feroviar) de 3,77%.

Nu în ultimul rând, trebuie precizat faptul că bugetul de venituri și chletuieli al CFR Călători pe 2019 a fost întocmit încă de la bun început pe o pierdere estimată uriașă, de peste 431 milioane de lei, cu promisiunea că la rectificare va reveni pe zero.

Nu a fost așa, pentru că autoritățile nu au virat restul de bani din subvenție, pentru ca bugetul să poate trece pe break-even. Cu toate acestea, în urma măsurilor luate la nivelul conducerii societății, s-a reușit ca la finele anului, potrivit bugetului rectificat, pierderea să se reducă cu peste 76,5 milioane de lei, la 354,5 milioane de lei.