Curtea de Apel judecă miercuri trei dosare privind licitația de rame electrice a ARF

7 ianuarie 2020

Nu mai puțin de trei dosare privind licitația de rame electrice a Autorității pentru Reformă Feroviară se vor judeca miercuri la Curtea de Apel București, după ce în decembrie 2019, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a emis o decizie care obliga ARF să reevalueze una dintre ofetele primite. Decizia, însă, a nemulțumit pe toată lumea.  

Doru Cireașă

Un complet al Curții de Apel București va judeca miercuri, ora 9, acțiunile depuse de trei participanți la licitația de rame electrice organizată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară în cursul anului trecut, licitație la care câștigătoare a fost desemnată asocierea sino-română CRRC – Astra Vagoane Arad.

Pe rolul instanței menționate se găsesc nu mai puțin de patru dosare depuse de participanți, anume unul în care Alstom și Siemens au calitate de petent, iar CRRC-Astra de intimat, altul în care Alstom e petent, al treilea în care CRRC – Astra este petent și al patrulea în care Siemens este petent. Miercuri la ora 9 se vor judeca primele trei dosare, potrivit informațiilor furnizate de portalul instanțelor de judecată.

Cât privește dosarul deschis de Siemens, portalul nu ofertă informații privind data de judecare a acestuia. Cererile Alstom și Siemens vin după ce CNSC a emis o decizie prin care obligă ARF să reevalueze oferta chinezilor, dând dreptate firmelor Alstom si Siemens, în urma obiecțiilor acestora.

Ori, spune Gabriel Stanciu, șef al Alstom România, oferta chinezilor trebuia descalificată, nu reevaluată. Acesta este și motivul pentru care firma a sesizat instanța de judecată. Unul dintre capetele de dispută este, spre exemplu, consumul energetic declarat de producătorul chinez CRRC. Asocierea sino-română a avut cel mai mic consum declarat., iar din acest punct de vedere CNSC a decis că ARF trebuie să stabilească o modalitate unitară, verificabilă, de stabilire a consumului. În decembrie 2019 Gabriel Stanciu declara la o întâlnire cu presa că o modificare a metodologiei privind consumul energetic, în cursul procedurii de achiziție publică, este contrară prevederilor legale căci ar semnifica o schimbare a regulilor jocului în cursul acestuia.

Din păcate, licitația de rame electrice organizată de ARF, achiziție finanțată din fonduri UE, riscă să urmeze destinul trist al celor două licitații pentru modernziarea sectorului feroviar Brașov – Sighișoara. După ani de dezbateri, decizii de stabilire a câștigătorilor modificate, numeroase procese in justiție, lipsesc câștigători definitivi ai licitațiilor. România riscă să piardă finanțări de sute de milioane de euro de la UE, destinate modernizării sectorului feroviar.

De ce trebuie reanalizate ofertele pentru ramele regionale

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a dat dreptate spre finele anului trecut companiilor Alstom și Siemens privind oferta depusă de Astra Vagoane – CRRC la licitație de rame electrice a ARF. Autoritatea este obligată să reanalizeze oferta CRRC Astra în cel puțin trei puncte.

ARF are la dispoziție 60 de zile pentru a pune în practică deciziile CNSC (până la finele acestei luni), s-a arătat în decizia emisă de Consiliu vineri 29 noiembrie și disponibilă pe situl de internet a acestuia.

CNSC a dat dreptate nemulțumiților privind consumul de energie declarat al ramelor. Reamintim că consumul declarat de cei trei a variat între 3,79 kwh/km și 5,74 kwh/km, cel mai mic fiind cel declarat de asocierea sino-română. Consumul mic a fost însă contestat de competitorii europeni, aceștia afirmând că un consum atât de mic e imposibil.

De aceea CNSC a decis: „Dispune comisiei de evaluare ca, împreună cu experţii cooptaţi sau prin cooptarea unor experţi suplimentari, să stabilească un unic mod de calcul al consumului de energie electrică mediu/km, pentru RE-R fără călători, în condiţiile stabilite la capitolul 3.27(Pct. 11.7 din Caietul de sarcini), conform motivării. După stabilirea acestei unice metode/algoritm/mod de calcul, comisia de evaluare va introduce parametrii proprii prezentaţi de cei trei ofertanţi, împreună cu indicatorii obligatoriu impuşi prin documentaţia de atribuire şi va stabili valorile finale pentru costul consumului de energie pe 15 ani pentru fiecare ofertă în parte”.

Un alt aspect unde contestatarilor europeni li s-a dat dreptate este absența unei rame omologate, verificate în funcționare de către asocierea plasată pe primul loc, CRRC – Astra. „Dispune comisiei de evaluare şi experţilor cooptaţi analiza suplimentară privind îndeplinirea cerinţei de la pct. 1.2.1 din caietul de sarcini, prin care autoritatea contractantă a impus ca vehiculul să fie bazat pe „un design dovedit (verificat în exploatare) şi care să îndeplinească cerinţele specificate în caietul de sarcini”. Dispune comisiei de evaluare să-i solicite ofertantului CRRC-Astra un calendar realist privind implementarea standardelor de interoperabilitate, a obţinerii autorizaţiilor şi avizelor obligatorii, probat pe prezentarea unor demersuri anterioare similare finalizate cu succes, conform motivării”, s-a arătat în decizie.

Decizia CNSC a anulat integral procesele verbale privind propunerile tehnice și cele financiare, a căror punctaje însumate a dus la desemnarea ofertei CRRC – Astra drept câștigătoare.