Curtea de Apel anulează atribuirea de către CFR a licitației Apața – Cața lui Alsim Alarko

24 iunie 2019

Lucrari ample intre statiile Jabar si RecasCurtea de Apel a admis la finele săptămânii trecute o cerere de revizuire a deciziei CFR SA prin care compania de stat a acordat contractul de execuție a tronsonului Apața – Cața firmei turce Alsim Alarko.

Acțiunea a fost deschisă la începutul lunii iunie de căter asocierea RailWorks (Aktor – Alstom), iar decizia de vineri sună așa: „Soluția pe scurt: Admite cererea de revizuire. Schimbă în tot decizia atacată, în sensul că: Admite plângerea. Anulează raportul procedurii de atribuire şi actele pe care se fundamentează acesta, precum şi actele subsecvente acestuia. Dispune reevaluarea ofertelor”.

Cauza scoaterii din joc a asocierii a fost faptul că RailWorks nu ar fi declarat subcontractantul lucrărilor de sudură, deși valoarea însumată a acestora era sub 1% din valoarea contractului, acesta fiind un prag valoric care de abia depășit naște obligația declarării unui subcontractor.

Firma din Turcia a fost declarată câștigătoare, deși valoarea acesteia era cu 27 de milioane de euro mai mare decât cea a RailWorks.

Decizia de la finele săptămânii trecute semnifică faptul că CFR SA nu mai poate invoca nedeclararea subcontractantului de către RailWorks. Nu este însă exclus ca la reevaluarea ofertelor să nu fie găsit un alt nod în papură împotriva companiei franceze.

În cazul procedurii pentru Apața – Cața mai există o nemulțumire, respectiv cea a asocierii FCC Construccion – Astaldi. Aceasta a deschis o acțiune în justiție după ce și-a retras o plângere similară adresată CNSC. Prevederile legale permit formularea unei contestații la CNSC sau a unei acțiuni la un tribunal, după care, în cazul în care firma în cauză consideră că decizia luată este nesatisfăcătoare, se poate adresa Curții de Apel.

Valoarea totală estimată a contractului de modernizare Apața – Cața este de 2,86 miliarde lei, fără TVA (615,7 milioane euro), sursa de finanţare fiind asigurată de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), în proporţie de 81,74%, iar cofinanţarea în proporţie de 18,26% de la Bugetul de Stat.

De ce este importantă secțiunea Apața – Cața

Subsecţiunea Apaţa – Cața, parte a tronsonului feroviar Braşov – Sighişoara, este situată pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul Rin-Dunăre, ramura nordică) Nürnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Brașov – București -Constanța, iar modernizarea acestei subsecţiuni contribuie la dezvoltarea infrastructurii feroviare prin sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă.

Modernizarea secţiunii Apaţa – Cața contribuie la atingerea obiectivului principal de promovare a mobilităţii sustenabile pe secţiunea frontiera maghiară – Curtici – Arad – Simeria – Sighişoara – Braşov, prin creşterea vitezei de circulaţie la 160 km/h, reducerea duratei de transport, creşterea siguranţei feroviare, facilităţi pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă, introducerea sistemelor moderne de semnalizare şi de management al traficului, îmbunătăţirea gradului de confort oferit călătorilor în staţiile de cale ferată.

Proiectul de modernizare pe această secţiune cuprinde o gamă variată de lucrări feroviare precum infrastructura, suprastructura căii ferate, lucrări de artă – poduri/podețe/viaducte/tuneluri, electrificare şi energoalimentare, telecomunicaţii feroviare (inclusiv GSM-R), semnalizare feroviară (centralizare electronică şi ETCS nivel 2) şi lucrări de construcţii civile în staţii.

Decizia de la finele săptămânii trecute vine la puțin timp după ce Alstom a înregistrat un alt succes, de data aceasta fiind vorba de calea ferată Brașov – Sighișoara, loturile 1 și 3. După o întreagă sarabandă de contestări în instanță, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a decis să atribuie consorțiului condus de Alstom contractul pentru calea ferată Brașov – Sighișoara, loturile 1 și 3.

Inițial, pe 5 iulie 2018, compania de infrastructură atribuise contractul pentru modernizarea tronsoanelor Brașov – Apața și Cața – Sighișoara către asocierea BRASIG Strabag -Swietelsky. Aceasta cu toate că oferta financiară a BRASIG a fost de 3,14 miliarde lei fără TVA, cu aproximativ 40 milioane de euro mai mult decât oferta clasată pe primul loc, cea depusă de către consorțiul RailWorks (format din companiile Aktor, Alstom, Arcada Company și Euroconstruct Trading ‘98).

Atribuirea contractului către Alstom nu împedică însă asocierea BRASIG să conteste decizia la CNSC, fapt care va prelungi încă odată, cu luni bune, momentul demarării lucrărilor.