marți, aprilie 16, 2024
spot_img

Curtea Constituțională respinge transferul terenului unei mocănițe dezafectate la CJ Mureș

Curtea Constituțională din România a admis miercuri obiecția de neconstituționalitate formulată de președintele Klaus Iohannis privind transferul către Consiliul Județean Mureș ale unor terenuri folosite în trecut pentru mocănița Tg Mureș – Câmpu Cetății.

Potrivit deciziei de miercuri, Curtea „cu majoritate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate formulată de Președintele României și a constatat că este neconstituțională, în ansamblul său, Legea privind transmiterea unor terenuri din domeniul public al statului aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.” – SA, în domeniul public al județului Mureș”.

La data de 6 ianuarie, președintele Klaus Iohannis a sesizat Curtea Constituțională pentru legea privitoare la transmiterea unor terenuri din domeniul public al statului aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR” – SA, în domeniul public al județului Mureș. Terenurile vizate sunt cele ale unei mocănițe din regiunea Mureșului, acum dezafectată.

Legea a fost inițiată de parlamentari ai PSD, PNL și UDMR, iar ulterior susținută de parlamentarii acestei formațiuni pentru a trece în Parlament.

Cum s-a argumentat sesizarea CC

Pe scurt, Președinția a obiectat că terenurile în cauză sunt proprietate publică, dar nu exclusiv a statului. În acest sens, trebuie ca transferul la Consiliul Județean Mureș să aibă loc prin Hotărâre de Guvern, la cererea CJ Mureș. Este aceeași argumentație ce a fost folosită – cu succes – pentru respingerea inițiativei parlamentare de transfer a terenurilor pe care se găsește linia Răzoare – Progresului de la CFR la Primăria Sectorului 4 din Capitală.

Or, bunul vizat de legea criticată – imobil-teren aferent rețelelor de cale ferată îngustă Târgu Mureș – Band – Miheșu de Câmpie, Târgu Mureș – Sovata – Câmpu Cetății – nu reprezintă un bun proprietate publică exclusivă (…) având în vedere că bunul supus transferului prin legea criticată nu constituie obiect exclusiv al proprietății publice, în lipsa unei declarații exprese a legii organice, acesta ar fi trebuit trecut din proprietatea publică a statului în aceea a unității administrativ-teritoriale prin hotărâre a Guvernului, la cererea Consiliului Județean Mureș.

Mai mult, legea atacată conține și erori geografice. Cum Sovata se află la sud-est de Câmpu Cetății și Târgu Mureș, traseul corect de menționat ar fi Târgu Mureș – Câmpu Cetății – Sovata.

Pe secțiunea Câmpu Cetății – Sovata se găsește o mocăniță de succes, rod al unei inițiative private, după cum a relatat aici Club Feroviar. Anexa la proiectul de lege atacat de Klaus Iohannis exclude din transfer această secțiune, de la CFR la CJ Mureș. Terenul în cauză este obiectul unui contract de concesiune încă din 2010 cu investitorul menționat.

Decizie similară și în cazul terenurilor CFR de la Brad, Hunedoara

Cu majoritate de voturi, Curtea Constituțională a admis miercuri și obiecția de neconstituționalitate formulată de Președintele României în privința unor terenuri ale CFR de la Brad, județul Hunedoara.

Curtea a constatat că este neconstituțională, în ansamblul său, Legea privind transmiterea unor terenuri imobile din domeniul public al statului aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, în domeniul public al municipiului Brad și al comunelor Șoimuș, Luncoiu de Jos, Vălișoara și Băița.

Terenurile, cu o suprafaţă totală de peste 833.000 de metri pătraţi, urmau să treacă din domeniul public al statului în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA, în domeniul public al municipiului Brad şi al comunelor Şoimuş, Luncoiu de Jos, Vălişoara şi Băiţa, în administrarea consiliilor locale Brad, Şoimuş, Luncoiu de Jos, Vălişoara şi Băiţa. (foto – gara mocăniței Sovata înainte de renovarea acesteia)

Mai multe detalii aici într-un articol Club Feroviar.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole