vineri, martie 29, 2024
spot_img

Curtea Constituțională refuză conducătorilor de tramvai condițiile speciale de muncă

Conducătorii de tramvaie și autobuze nu vor putea beneficia de condiții speciale de muncă, potrivit unei decizii a Curții Constituționale, formată din judecători care pot ieși la vârsta de 60 de ani la pensie cu drepturi egale cu 80% din ultimele lor salarii brute, plus sporurile.

grupa specială de muncă 110 ani de transport public se suspendă tramvaiul 41 curăţenie în tramvaie tramvai în noaptea de Înviere refugii de tramvai modernizate

Curtea Constituțională a publicat la finele lunii trecute răspunsul său la excepția de neconstituționalitate formulată de câțiva angajați ai STB București privind prevederi ale legii 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Prevederile contestate sunt art.30, alin.(1) lit e) și f) care menționează profesiile ce pot beneficia de condiții speciale. Pe lângă acestea sindicaliștii STB au contestat și meseriile menționate în anexe la legea 263.

Cum au argumentat sindicaliștii cererea lor

Autorii excepției au considerat că textele de lege criticate sunt contrare art. 16 alin. (1) din Constituție care consacră egalitatea în drepturi a cetățenilor, art. 14 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale privind interzicerea discriminării și art. 1 din Primul Protocol la convenția mai sus amintită, privind proprietatea. Ei au susținut, în esență, că dispozițiile de lege criticate creează un tratament discriminator între conducătorii de autobuze și tramvaie comparativ cu următoarele categorii socioprofesionale: mecanic de locomotivă și ramă electrică de metrou, mecanic ajutor de locomotivă și ramă electrică de metrou, mecanic instructor, balerin, dansator, acrobat, jongler, clovn, călăreț de circ, dresor de animale sălbatice, solist vocal de operă și operetă, instrumentist la instrumente de suflat și cascador. Toate aceste meserii beneficiază de condiții speciale de muncă.

Autorii excepției au arătat că încadrarea locurilor de muncă în condiții speciale ar trebui să se efectueze în funcție de complexitatea activității, de gradul de expunere la risc și de solicitare la care este supusă persoana care efectuează munca. Munca pe care o desfășoară conducătorii de autobuze și tramvaie din transportul urban presupune un grad mare de responsabilitate, ce duce la uzura prematură a sănătății, din cauza mediului stresant în care muncesc.

Examinând excepția de neconstituționalitate, CCR a constatat că autorii acesteia critică opțiunea legislativă a legiuitorului care a nominalizat în mod expres locurile de muncă încadrate în condiții speciale, excluzând activitățile desfășurate de conducătorii de autobuze și tramvaie, deși acestea îndeplinesc cerințele prevăzute de art. 3 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 263/2010, care definesc locurile de muncă în condiții speciale.

Această prevedere definește locul de muncă în condiții speciale ca fiind locuri de muncă în condiţii speciale  ca fiind cele unde „gradul de expunere la factorii de risc profesional sau la condiţiile specifice unor categorii de servicii publice, pe durata a cel puţin 50% din timpul normal de muncă, poate conduce în timp la îmbolnăviri profesionale, la comportamente riscante în activitate, cu consecinţe grave asupra securităţii şi sănătăţii în muncă a asiguraţilor”.

Cum au justificat judecătorii refuzul pentru grupa specială de muncă

Potrivit legestart.ro, CCR a constatat că autorii excepției s-au comparat cu categorii socioprofesionale prevăzute de lege care desfășoară activități diferite (sublinierea noastră) prin natura și condițiile de prestare a muncii. Prin urmare, respectarea exigențelor constituționale referitoare la aplicarea unui tratament egal pentru persoane aflate în situații identice nu este justificată.

De-a lungul timpului, CCR a statuat că egalitatea în fața legii și a autorităților publice își găsește aplicarea doar atunci când părțile se găsesc în situații identice sau egale, care impun și justifică aceleași tratament juridic și deci instituirea aceluiași regim juridic. Ceea ce, au susținut judecătorii CCR, nu este cazul de față.

Vasile Pietraru, lider sindicat STB, declară că pentru un conducător auto sau de tramvai este greu să fie forțat a munci până la vârsta de 65 de ani mai ales dacă este bolnav. Pietraru critică și interpretările eronate date deciziei CCR de către anumite publicații conform cărora decizia i-ar îndreptăți de fapt pe conducătorii de autobuze și tramvaie. „Au fost trei pagini, puțini le-au citit cu atenție”, a declarat el pentru Club Feroviar. Pietraru spune că va continua să se lupte pentru pensiile speciale, după ce au dispărut grupele de muncă pentru condiții deosebite. Cererea sindicaliștilor către CCR a privitr activitățile derulate în perioada 2007-2016.

Dacă celor care conduc autobuze și tramvaie li se refuză condițiile speciale de muncă, judecătorii Curții Constituționale beneficiază din plin de acestea. Legea 303 din 2004 privind statul magistraților spune că judecătorii Curții Constituționale, alături de alte categorii, pot ieși la pensie la 60 de ani dacă au o vechime de 25 de ani în funcția respectivă și că beneficiază de o pensie de 80% din veniturile brute, inclusiv sporurile. Fiind vorba de venituri brute mai mari cu cel puțin 35% decât cele nete realizate dar și de sporuri se ajunge ca pensia încasată să fie mult peste salariile nete avute, care erau la rândul lor consistente față de media salariilor din România.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole