Nu numai țările europene dezvoltate se gândesc la viitorul căii ferate, ci și state africane pe care avem deseori tendința să le catalogăm ca înapoiate. În această săptămână au debutat cursuri feroviare în Camerun, organizate de Camrail.
Adrian Bărbulescu
Compania de căi ferate Camrail, filială a grupului Bolloré Railways, a început luni, 16 martie, formarea tinerilor care au fost admiși anterior la meseriile feroviare de bază. Cursurile sunt organizate de compania specializată CFPC La Salle.
Această viziune avangardistă a ”împins” Camrail spre o structură privată care pregătește tineri camerunezi în meserii feroviare de bază, notează publicația online Camer.be. Este cazul Centrului de Formare Profesională și Continuă La Salle Doula, care este conectat de compania Camrail încă din 2016, printr-un parteneriat prin care au fost deja formați peste 200 de tineri camerunezi în domeniul feroviar.
Cursuri feroviare în Camerun, pentru mecanici ajutori și agenți de manevră
Aceste cursuri de formare, care au fost inițial deschise pentru zece meserii, au fost restrânse pentru această ediție la doar două – mecanici ajutori și agenți de manevră. Dacă la început au fost peste 1.000 de candidați, acum nu au mai rămas decât 60, cei mai buni, pentru a beneficia de formare specifică pe parcursul unei luni de zile. Cursurile includ, în afară de materiile științifice specifice, noțiuni de etică și de cultură corporatistă.
La deschiderea festivă a cursurilor a participat Olivier Koumfieg, directorul de Transporturi la Camrail, care i-a destins pe tinerii cursanți cu anecdote inspirate din propriul său parcurs profesional. Pentru a duce la bun sfârșit formarea viitorilor săi angajați, Camrail a investit suma de 120 milioane de franci CFA, echivalentul a aproximativ 183.000 de euro.
Camrail exploatează rețeaua feroviară din Camerun din 1999
Camrail, al cărei acționar majoritar este Bolloré Transport & Logistics Corporate, exploatează rețeaua feroviară din Camerun de la 1 aprilie 1999, când a fost semnat un contract de concesiune pe 30 de ani. Grupul Bolloré deține 77,4% din Camrail, iar restul capitalului social este distribuit astfel: statul camerunez 13,5%, TOTAL Camerun 5,3% și SEBC (Grupul Thanry) 3,8%, potrivit informațiilor de pe site-ul oficial al companiei. În prezent, Camrail are peste 1.700 de salariați.
La declararea independenței, pe 1 ianuarie 1960, noul stat camerunez moștenea o rețea de cale ferată simplă, cu ecartament metric, în lungime de 517 km, construită de Franța și Germania. Acum, în Camerun există aproximativ 1.000 km de cale ferată, pe traseul căreia sunt 38 de gări, 35 de poduri metalice, trei viaducte și patru tuneluri. Rețeaua feroviară este constituită din trei linii principale (transcameruneze): Transcam I, Douala-Yaoundé (262 km), Transcam II, Yaoundé-Ngaoundéré (662 km) și Linia de Vest, Douala-Mbanga (74 km), Mbanga-Kumba (27 km).
Bolloré Transport & Logistics, o companie gigant
Bolloré Transport & Logistics Corporate s-a înființat în 2016, prin fuziunea a trei filiale ale grupului: Bolloré Logistics, Bolloré Africa Logistics și Bolloré Energie. Bolloré Transport & Logistics este prezentă în 105 țări de pe cele cinci continente.
Creat în 1822 ca holding familial, Grupul Boloré are acum venituri anuale de 23 miliarde de euro, generate numai din transporturi și logistică, ceea ce reprezintă 26% din cifra de afaceri, realizată preponderent în Africa.