spot_img
luni, august 15, 2022
spot_img

Cursa palpitantă la Transporturi pe nervii ceferiștilor. Salariile la CFR Călători se vor plăti doar după achitarea TUI la CFR SA

Ca într-o cursă de alergare în care câștigătorul se decide pe ultimii metri, la Ministerul Transporturilor forma finală a legilor se decide în ultima zi, după numeroase schimbări și reveniri. În doar patru zile, Direcția Feroviară a Ministerului a realizat trei forme ale aceluiași act normativ privind destinația compensației încasate de companie și ordinea de plată a obligațiilor. Vineri expiră termenul pentru selecția formei definitive.

Termenul de formulare a observațiilor expiră vineri, 5 august, ceea ce înseamnă că ultimele modificări aduse au șanse maxime să devină lege. Din păcate, nu sunt cele mai fericite și pot duce, pur si simplu, la închiderea companiei CFR Călători, dar și a unor operatori privați, dacă aceștia sunt datori la CFR SA.

În ultima formă, publicată miercuri, 3 august, dispare prevederea potrivit căreia plata salariilor se face cu prioritate, conform Codului Muncii. Aceasta înseamnă că se păstrează forma anterioară potrivit căreia prioritare la plăți din sume încasate drept compensații de la stat sunt obligațiile operatorilor (nu doar ale CFR Călători) față de CFR SA, și anume plata TUI.

Situația aceasta este dovada haosului care domnește în Minister și în Direcția de Transport Feroviar. Mai mult, prevederile ce obligau la plata cu prioritate a TUI au fost criticate inclusiv de șeful CFR Călători, Traian Preoteasa, spre supărarea ministrului Transporturilor, pesedistul Sorin Grindeanu.

De ce sunt prevederile aberante

La acest moment, CFR Călători are lunar patru obligații de plată care se situează fiecare în jurul a 40-50 de milioane de lei, și anume plata TUI, plata salariilor, plăți către bugetul de stat și plata electrificării. Prioritizarea unei plăți în detrimentul alteia (în cazul nostru a TUI) va lăsa compania fie fără banii necesari plății salariilor, fie a electrificării. Aceasta, cel puțin cât timp compensația primită de la stat, este mult sub valoarea suficientă desfășurării activității.

Măntescu: E o bătaie de joc, se va ajunge la blocarea activității

„E o bătaie de joc, se va ajunge la un blocaj total. Sunt două variante: prima, CFR Călători nu își mai primește subvenția și Ministerul de Finanțe nu mai dă drumul la următoarea tranșă pe luna următoare sau a doua, se va bloca, căci oamenii vor opri lucrul. Eu am impresia că cineva caută scandal neaparat. E de neconceput, eu nu îi inteleg”, spune Iulică Măntescu, liderul Federației Mecanicilor de Locomotivă.

Maxim: Doar dacă s-ar plăti compensația la nivelul real

Dacă vor să distrugă calea ferată, într-adevăr, trebuie să iei o astfel de măsura. Nu poți lua astfel de măsuri ce încalcă Codul Muncii. E legea fundamentală în România pentru oamenii muncii și ar fi anormal, căci acolo se prevede că prima dată se plătesc salariile. Puteau să dea decizia, dar cu o compensație reală, căci CFR Călători lucrează pe caiet de ani buni. Este fapt recunoscut, inclusiv la UE. Compensația încasată de CFRCălători nu e în funcție de prețuri, ci ei an de an împart aceeasi sumă la operatori”, spune Maxim Rodrigo, lider al Federației Sindicatelor din Transporturi Feroviare. Decizia ar fi fost bună dacă ar fi dat compensația reală care se cuvenea, și atunci îi obliga să plătească TUI mai întâi. Compania riscă să dispară dacă o vor aplica așa cum e acum.

Citește aici despre avertismenul lui Traian Preoteasa privind măsura decisă de Ministerul Transporturilor.

Ultimele Articole