Cum vede Guvernul desemnat prioritățile sectorului feroviar

12 februarie 2020

Puțin mai mult de o pagină A4. Atât au dedicat strategii PNL, în programul de guvernare al partidului, sectorului feroviar. Spațiul alocat,  o pagină, nu este mic, ținând cont că întregul program are 60 de pagini.

Doru Cireașă

Care sunt prioritățile PNL în domeniu. Strategia în domeniul feroviar se axează pe implementarea unui set de măsuri care să conducă la eficientizarea acestui tip de transport în acord cu viziunea și obiectivele UE.

  • Finalizarea tronsoanelor feroviare care asigură conectivitatea cu pieţele internaţionale (finalizarea secţiunilor aferente coridorului Rin-Dunăre);
  • Îmbunătăţirea condiţiilor de management şi control al traficului feroviar prin continuarea implementării ERTMS;
  • Implementarea unor măsuri de reformă și optimizare a serviciilor;
  • Modernizarea transportului feroviar prin electrificări şi achiziționarea de material rulant pentru transportul de călători.
  • Program de modernizare a trecerilor la nivel cu calea ferata și a stațiilor de cale ferată;
  • Lucrări de reabilitare pentru poduri, podețe si tuneluri, în mod etapizat

Coridorul IV feroviar este prioritatea numărul 1, spune PNL. „Proiectul prioritar pentru România rămâne închiderea Coridorului IV feroviar:

  • Modernizare CF Coridorul IV feroviar Rin-Dunăre. Accelerarea lucrărilor pentru tronsonul SimeriaGurasada- km 614 și adoptarea unor măsuri de evitare a blocajelor în implementare; tronsonul Simeria – Sighișoara (testarea sistemului ERTMS 2 și urgentarea recepției ).
  • Recepția lucrărilor de modernizare cale ferată a unor loturi din Sighișoara – Coșlariu – Vințu de Jos – Simeria
  • Semnarea contractului de execuție lucrări pentru modernizarea celor 3 sectoare de cale ferată dintre Brașov și Sighișoara, cu fonduri asigurate din CEF și eliminarea riscului de pierdere a finanțării.
  • Finalizarea procedurilor pentru atribuirea proiectului de revizuire SF pentru modernizarea sectorului de cale ferată dintre Predeal și Brașov (26 km) – sectorul cel mai dificil de pe întreg coridorul feroviar.

Proiecte cu un caracter urgent

Programul conține și alte proiecte cărora PNL consideră că terbuie să li se acorde atenție:

  • Finalizarea lucrărilor la linia de cale ferată București Nord – Aeroport Internațional Henri Coandă București, Faza I: Racord c.f. la Terminalul T1, Aeroport Internațional Henri Coandă București, .
  • Finalizarea procedurilor de achiziție rame electrice de scurt parcurs (Licitația este în prezent blocată în urma contestațiilor depuse de Siemens, Alstom, CRRC).
  • Deblocarea procedurilor de achiziție rame electrice de lung parcurs. (O licitație publică în SEAP lipsește în acest moment).
  • Demararea procedurilor de achiziție rame diesel de scurt și mediu parcurs.
  • Reabilitare linie CF București Nord- Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră, inclusiv construcția unui pod nou de cale ferată la Grădiștea, pentru redeschiderea circulației.
  • Modernizarea complexului feroviar din Portul Constanța.
  • Finalizarea documentațiilor tehnico-economice pentru modernizarea următoarelor sectoare de cale ferată: Arad-Caransebes, Caransebeș – Craiova, Craiova – Calafat, Cluj Napoca – Episcopia Bihor.
  • Achiziția și implementarea unui sistem național unic de ticketing electronic pentru transportul feroviar de călători care să asigure monitorizarea transparentă a călătoriilor la toți operatorii feroviari de călători, interoperabilitatea între titlurile de călătorie ale tuturor operatorilor feroviari și interoperabilitatea cu titlurile de călătorie ale operatorilor de transport public local. (Existența unui astfel de sistem este cerință veche de patru ani. Absența acestuia ridică semne de intrebare în privința volumelor de călători declarate la Autoritatea pentru Reformă Feroviară de operatori).
  • Pregătirea strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare aferente următorului exercițiu financiar (POT 2021-2027), prin demararea realizării documentației pentru următoarele proiecte: • Ploiești – Buzău – Bacău – Pașcani – Iași (404 km), • Coșlariu – Cluj Napoca (106 km), • Cluj Napoca – Dej – Beclean – Vatra Dornei – Suceava – Pașcani (371 km), • Timișoara – Stamora Moravița (56 km), • Videle – Giurgiu (66 km).

Proiecte pe termen mediu

  • Stabilirea unei strategii pentru implementarea și dezvoltarea conceptului de tren metropolitan pentru principalii poli de creștere economică din România.
  • Reintroducerea trenurilor de tip Intercity pe coridoarele feroviare modernizate.