O sporire a numărului de trenuri ce deservesc segmentul de metrou Crângași – Dristor 2 ar micșora la 3-5 minute intervalul de circulație al trenurilor, mărind, totodată, atractivitatea acestui mod de circulație, opinează Asociația Metrou Ușor.
Într-o adresă trimisă companiei de transport cu metroul Metrorex, Asociația „Metrou Ușor” (AMU) vine cu o propunere de „adaptare a capacității de transport pe tronsonul Dristor 2 – Crângași al liniei M1, prin reintroducerea unor trenuri suplimentare de ranforsare”.
AMU monitorizează calitatea transportului public și a mobilității urbane din România și aduce propuneri pentru optimizarea serviciilor prestate de către operatorii de transport și administrațiile locale.
Linia M1 este cea mai lungă linie de metrou din București, iar fluxul de călători este ridicat, în special datorită deservirii unui număr mare de zone ale capitalei. Cererea este mare, în special pe anumite ramuri ale traseului.
„Dacă ramura de sud (tronson Eroilor – Nicolae Grigorescu) este deservită suplimentar de linia M3, iar zona cartierului Titan are o deservire satisfăcătoare la suprafață, ramura nordică (tronson Eroilor – Dristor 2) rămâne cu intervale mari și neatractive, în ciuda cererii crescute. Este necesară, așadar, o frecvență mult mai bună pentru a satisface nevoile călătorilor”, apreciază AMU în nota trimisă companiei de stat.
„Prin urmare, venim în întâmpinarea dumneavoastră cu propunerea de adaptare a capacității de transport pe tronsonul Dristor 2 – Crângași al liniei M1, prin reintroducerea unor trenuri suplimentare de ranforsare, în intervalele orare 6:30 – 9:30 și 16:00 – 19:00 din zilele lucrătoare, când se înregistrează vârfuri de trafic la metrou. Astfel, ar scădea intervalele maxime de așteptare în stațiile de pe acest tronson la doar 3-5 minute, s-ar reduce aglomerația, iar tronsonul ar fi mai predictibil și atractiv.
Precizăm că am ales ca punct final stația Crângași deoarece astfel s-ar asigura legătura cu liniile M2, M3, M4 și 41 operată de STB S.A., iar stația Crângași prezintă infrastructura necesară pentru executarea manevrelor de întoarcere a trenurilor. În plus, această ranforsare a mai fost exploatată în trecut, deci nu este vorba de un concept nou. Suntem conștienți de faptul că resursele disponibile pentru o asemenea operațiune sunt limitate, însă propunerea trebuie privită și în perspectiva livrării unor noi trenuri de metrou pentru linia M5, implicit disponibilizarea metrourilor care sunt repartizate în prezent pe această linie”, scrie Asociația.
O creștere a timpilor de așteptare, cel puțin până în septembrie
Propunerile AMU vin în contextul în care Ministerul Transporturilor a luat in considerare o majorare a timpilor de așteptare în unele stații pe anumite magistrale, cel puțin până în toamnă, după cum a explicat aici Club Feroviar.
Magistrala | realizat | realizat | Km estimaţi | |||
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
Pantelimon – Dristor 2 | 3.437.897 | 3.011.898 | 2.740.245 | 2.855.082 | 2.867.314 | |
Berceni – Pipera | 2.209.391 | 2.274.923 | 2.438.631 | 2.643.048 | 2.663.100 | |
Anghel Saligny – Preciziei | 1.761.800 | 1.822.169 | 1.928.494 | 2.017.474 | 2.026.184 | |
Gara de Nord – Străuleşti | 705.005 | 738.831 | 718.884 | 732.027 | 735.042 | |
Râul Doamnei – Eroilor | 188.706 | 598.222 | 597.426 | 595.834 | 598.788 | |
Km planificaţi | – | – | 8.423.680 | 8.843.465 | 8.890.428 | |
Total km* = km planificaţi x 1,021 | 8.302.799 | 8.446.043 | 8.600.577 | 9.029.178 | 9.077.127 | |
În schița de buget elaborată în urmă cu o lună pentru Metrorex apare o majorare a numărului de călători ce folosesc metroul concomitent cu rărirea trenurile pe trei din cele cinci magistrale aflate în exploatare.
Cum au explicat autorii proiectului această situație: „Valorile rezultate din calculul km planificați sunt determinate de graficele de circulație aplicate pe fiecare Magistrală (nr. km/grafic), în funcție de necesitatea de transport ((nr. zile lucrătoare/nr zile festive)/an) și de măsurile de reducere a cheltuielilor conform act. nr. M.06.01/564/22.03.2021. Ca urmare a prelungirii stării de alertă pe teritoriul României (prin H.G. nr. 293/2021), situație care a generat scăderea numărului de călători transportați, Metrorex a luat măsura de reducere a graficelor de circulație atât în zilele lucrătoare, cat și în zilele festive, pe magistralele 1, 2, 3 și 4, în perioada ianuarie – septembrie 2022”.