Club Feroviar vă prezintă în exclusivitate documente care arată cum a sifonat pe final de mandat fostul primar general Gabriela Firea banii STB. Aproape un milion de euro din bugetul Societății de Transport București au ajuns în contul unei companii municipale dintre multele înființate chiar de ea.
În primăvara anului 2020, fostul edil se temea că bucureștenii nu-i vor mai acorda votul pentru încă un mandat la conducerea Primăriei Capitalei. Ulterior, pe 27 septembrie, când au avut loc alegerile locale în toată România, s-a dovedit că temerea ei fusese justificată, deoarece a pierdut fotoliul de primar în favoarea lui Nicușor Dan.
Să revenim însă în primăvara acelui an. În încercarea disperată de a câștiga alegerile care se apropiau, Gabriela Firea s-a gândit că acest lucru se poate face cel mai simplu dând bani. Nu ar fi fost nicio problemă dacă acest lucru s-ar fi făcut din fondurile sale personale sau ale partidului pe care-l reprezenta (PSD), sub formă de publicitate electorală.
Cum a sifonat Firea banii STB. Primul contract: 2,6 milioane de lei
Însă de ce să dai din propriul buzunar sau din vistieria partidului, când ai la îndemână, în vârful pixului, o vacă de muls, și anume Societatea de Transport București? Și mai ai și o companie municipală care se ocupă de publicitate. Zis și făcut. La data de 31 martie 2020, STB semnează cu Compania Municipală Publicitate și Afișaj (una dintre multele companii municipale înființate de fostul edil pentru clientela politică a PSD, cu precădere cea din Voluntari, unde actualul său soț, Florentin Pandele, este primar de peste două decenii) contractul nr. 4733/C, cu o valoare de 2.594.109 lei.
Banii au fost folosiți ilegal pentru a fi promovate proiectele primăriței în campania electorală, STB neavând nevoie de publicitate!
”Obiectul contractului îl constituie prestarea de <Servicii de promovare și difuzare spot de promovare a transportului public de suprafață din Municipiul București>”, se arată în document. Mai pe românește, STB îi plătea companiei municipale menționate suma respectivă, iar compania realiza un spot video sau audio pe care mai apoi îl publica în presă, contra cost. De parcă bucureștenii ar fi avut nevoie de o reclamă pentru a merge cu tramvaiul, troleibuzul sau autobuzul. Dacă transportul public este de calitate, vehiculele sunt confortabile și vin la timp, fără a rămâne blocate în trafic, oamenii se vor îndrepta către acesta, în caz contrar alegând deplasarea cu mașina personală.
Al doilea contract: 1,6 milioane de lei
Lucrurile nu s-au oprit aici. La doar o lună distanță, mai exact pe 30 aprilie 2020, între cele două entități subordonate Consiliului General al Municipiului București, controlat atunci de PSD, prin Gabriela Firea, a fost semnat un nou contract, cu numărul 4735/C, cu același obiect, și anume promovarea în presă a transportului public de suprafață din Capitală.
De această dată, valoarea contractului, care trebuia dus la bun sfârșit, asemenea primului, în termen de 40 de zile, a fost de 1.582.604 lei.
Compania municipală a Gabrielei Firea a dat bani și pentru presa fidelă, și pentru cea ostilă. ”Să fie bine, să nu fie rău”
Ambele contracte au fost executate de către Compania Municipală Publicitate și Afișaj, iar banii au intrat în conturile patronilor de presă.
Distribuirea banilor s-a făcut pe principiul ”să mănânce toată lumea”, adică au primit câte o felie atât instituții media care o susțineau pe primăriță, cât și cele care o criticau, poate-poate mai pun ”batista pe țambal”. ”Să fie bine, să nu fie rău”, vorba Regelui Gheorghe Hagi. Lista instituțiilor media care au luat bani de la STB prin intermediul acestor contracte, precum și sumele care i-au revenit fiecăreia o puteți consulta în facsimilele alăturate, fără alte comentarii din partea noastră. Semnalăm doar faptul că Gabriela Firea a vrut să se pună bine și cu Biserica Ortodoxă Română (vezi partea din contracte care vizează Trinitas TV și Radio Trinitas) și că unele instituții media au luat banii pe publicitate, dar au continuat să o critice.
În total, prin cele două contracte, din conturile Societății de Transport București s-a sifonat către compania municipală și apoi către presă suma de 4.176.713 lei. La un curs mediu al Băncii Naționale a României din primăvara anului 2020 de 4,82 lei pentru un euro, rezultă o sumă de 866.537 de euro.
Banii ar fi putut fi folosiți pentru cumpărarea a patru autobuze noi
Dar să vedem ce s-ar fi putut face cu acești bani, dacă ei nu ar fi fost irosiți pe clipuri publicitare în presă.
Contractul din 2018 pentru cumpărarea de către Primăria Capitalei a 400 de autobuze de la compania turcească Otokar s-a ridicat la 458.100.826 de lei, de unde rezultă o sumă medie de 1.145.252 de lei per autobuz. Deci, cei peste patru milioane de lei aruncați de STB aiurea-n tramvai ar fi putut fi investiți în achiziția a patru autobuze, care ar fi adus un beneficiu real pentru bucureșteni, nu doar vizionarea unui spot publicitar. Vizionând o reclamă, mobilitatea bucureștenilor nu s-a îmbunătățit.
Alo, DNA!
Pe această cale facem apel la Direcția Națională Anticorupție (DNA) să investigheze cum a sifonat Gabriela Firea banii STB prin cele două contracte. Precizăm că avem toată deschiderea de a pune la dispoziția procurorilor toate documentele care au stat la baza redactării acestui articol și pe care nu le-am putut publica integral din motive de GDPR.
Mai ales că familia Firea-Pandele sifonează în continuare banii publici ai statului român. Recent, publicația Main News a dezvăluit că Institutul Cultural Român a aprobat un grant în valoare de 900.000 de lei firmei prin care Consiliul Local Voluntari administrează televiziunea Metropola TV. Postul de televiziune controlat de primarul orașului Voluntari, județul Ilfov, Florentin Pandele, se remarcă prin luările sale de poziție antioccidentale și pro Vladimir Putin, iar în perioada pandemiei de Covid-19 a promovat teorii ale conspirației.