În doar o lună, Guvernul urmează să adopte o a doua măsură de scutire a transporturilor rutiere de taxele speciale aferente supraîncărcării camioanelor, în timp ce, nu de la începutul războiului din Ucraina, ci încă de la debutul pandemiei de COVID-19, transportul feroviar de mărfuri nu a primit înlesnire nici măcar un leu. Pe la conferințe de presă și televiziuni, ministrul Transporturilor și șeful Guvernului se bat cu pumnul în piept privind încurajarea transportului feroviar.
De la bun început trebuie precizat faptul că susținerea transportului de mărfuri al Republicii Moldova este de înțeles în condițiile în care porturile de la Marea Neagră unde ajungeau exporturile și importurile țării vecine sunt sub tirul armatei ruse. De criticat este însă modul în care pentru transporturile rutiere curg facilități pe bandă, în timp ce pentru feroviar acestea lipsesc.
Ultima găselniță a ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu și a lobiștilor din transporturile rutiere, influenți la Ministerul Transporturilor, grupați în UNTRR (Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România) este scutirea transporturilor rutiere de așa-zisele AST (Autorizații Speciale de Transport), pachete de taxe ce trebuie plătite de către cei ale căror camioane depășesc tonajele admise. Sistemul AST a ajuns să fie un sistem abuzat, atât din cauza faptului că aceste autorizații mai nou nu se plătesc, cât și din cauza faptului că nimeni nu verifică respectarea tonajelor, în absența cântarelor amplasate pe drumurile naționale.
Cum se justifică sistemul AST
Teoretic, existența AST este una normală. Sunt cazuri în care mărfurile transportate nu sunt divizibile și, ca urmare, un transportator rutier nu se poate încadra în masa maximă admisă de 40 de tone (44 tone în cazul unor vehicule care transportă containere, autovehicule cu semiremorcă și 3+3 axe). Un container încărcat cu mărfuri grele sau un autovehicul ce transportă un utilaj de construcții va depăși cele 40-44 de tone admise.
Pentru ce se eliberează AST
AST se eliberează pentru:
-
transporturi a căror încărcătură este indivizibilă. Prin încărcătură indivizibilă se înţelege încărcătura care, în scopul transportului rutier, nu poate fi divizată în două sau mai multe încărcături fără cheltuieli nejustificate sau fără riscul deteriorării şi care, din cauza dimensiunilor şi masei sale nu poate fi transportată de un autovehicul, o remorcă, un tren rutier sau un vehicul articulat astfel încât acesta să respecte masele şi/sau dimensiunile maxime admise;
-
vehicule care depăşesc constructiv masele şi/sau dimensiunile maxime admise;
-
vehicule care transportă mărfuri care nu sunt indivizibile, dacă este depăşită cel puţin una dintre masele sau dimensiunile maxime admise şi sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:
(i) masa totală a vehiculului împreună cu încărcătura să fie de cel mult 50,0 de tone;
(ii) masa pe axe să nu depăşească masa maximă ce poate fi autorizată;
(iii) lungimea să nu depăşească cu mai mult de 3,0 metri lungimea maximă admisă;
(iv) lăţimea să nu depăşească 3,0 metri;
(v) să nu fie depăşită înălţimea maximă admisă;
Condițiile limitative de mai sus au ajuns să fie însă nerespectate.
Războiul din Ucraina invocat
Războiul din Ucraina a ajuns să împiedice deservirea porturilor ucrainene la Marea Neagră cu o consecință – perturbarea importurilor și exporturilor Republicii Moldova. Ca urmare, la începutul războiului, autoritățile țării vecine au cerut României să faciliteze transportul containerelor pe cale rutieră între Constanța și Republica Moldova și să micșoreze presiunea pusă pe Transporturile Speciale. Aceasta deși, după cum se vede dintr-o revistă de transporturi rutiere, în Republica Moldova regimul AST nu a fost relaxat.
Primul act normativ emis de către Ministerul Transporturilor pentru scutierea camionagiilor de AST a invocat situația transportului de mărfuri din Republica Moldova.
„În contextul conflictului actual din Ucraina, Republica Moldova întâmpină dificultăți în ceea ce privește aprovizionarea cu mărfuri pe cale maritimă, generate de imposibilitatea primirii containerelor cu marfă în portul Odessa. Având în vedere numărul foarte mare al containerelor ISO cu mărfuri destinate Republicii Moldova, care au fost redirecționate către portul Constanța, autoritățile din Republica Moldova au solicitat sprijinul autorităților române în scopul facilitării transportului pe rețeaua rutieră din România a containerelor, cu o lungime maximă totală de până la 45 de picioare, cu vehicule înmatriculate în Republica Moldova.”
În consecință, în martie, ministrul Grindeanu a emis un ordin prin care transporturile containerizate între Constanța și Albița sunt scutite de AST. Pentru a beneficia de scutire, vehiculul trebuia tractat de un cap tractor înregistrat în Moldova, indiferent de remorcă și trebuia să transporte containere de 45 picioare pe ruta fixă Constanța – Albița.
Odată nemulțumiți, transportatorii români, prin lobby-ul lor la nivel de UNTRR, l-au determinat pe ministrul tuturor formelor de transport din România să extindă facilitățile și la firmele autohtone. Zilele trecute a fost publicat proiectul unui Ordin care lărgește aria de aplicare. Traseul nu mai are menționat expres Constanța ca punct de origine și Albița de sosire, poate avea loc și în sens invers și – surpriză! – autovehiculul tractor poate fi înmatriculat și în România.
După cum este formulată prevederea, orice transport containerizat rutier va putea circula între Dobrogea și Moldova, fără emoții că va fi controlat de echipaje în privința greutății transportate. De altfel, date deținute de Club Feroviar arată că în Direcția Regională Iași există doar șase cântare, câte două la Galați, Albița și Sculeni. O altă pereche era la Siret, dar era nefuncțională, în iunie 2021.

Inutil de explicat că larghețea măsurii va duce la distrugerea singurei șosele și așa aglomerate DN2 ce pleacă de la Urziceni spre centrul Moldovei și a drumurilor naționale învecinate. Spre deosebire de transporturile feroviare unde încărcarea maximă pe osie e de 20 de tone, pe rutier e la jumătate (10-12 tone).
Odată adoptate cele două facilități, transportatorii rutieri vor fi scutiți pentru cursele Constanța – Moldova de întregul pachet ce conține mai multe taxe, deloc mici. De exemplu, depășirea greutăților înscrise în AST, inițial se plătește cu 1.000 de euro. Acum nu se va plăti nimic. Nu în ultimul rând, dacă scutirea era prevăzută inițial pentru două luni, acum se prelungește pe termen nelimitat.
TUI feroviar nu poate fi fentat, AST da
Eliminarea AST-urilor este doar o parte a politicilor discriminatorii aplicate de Ministerul Transporturilor serviciilor de transport de mărfuri. Dacă pe calea ferată, TUI nu poate fi fentat și la fel și taxele și autorizațiile aferente, pe rutier AST este foarte ușor de fentat. Absența cântarelor, deliberată sau nu, nu poate fi decât în avantajul firmelor de transport ce își burdușesc camioanele, date deținute de Club Feroviar indicând situația critică.
Scutirile acordate de ministru nu vor face decât să aducă în legalitate practica încălcării flagrante a legislației și a prevederilor de protejare a infrastructurii rutiere. Un control efectuat timp de o săptămână în august 2021 pe 542 de vehicule a dus la identificarea și imobilizarea a 196 de vehicule (peste o treime) în zona județului Constanța. Din 800 de vehicule controlate au fost depistate nereguli la peste un sfert, caz în care au fost aplicate amenzi (266 de procese verbale la 817 controlate). Diferențele de raportări de AST dintre CESTRIN (Centrul Studii Rutiere) și ACI – Agenții de Control și Încasate sunt de până la 200%.
„Începe să se mute traficul de piatră, nisip, zgură, cereale de pe feroviar pe rutier pentru că transportatorii pot să care tot anul în schimbul a 6.500 lei/an orice tip de marfă în regim agabaritic. Rutierul poate încărca cu 35% mai mult decât au voie în mod normal şi dau tarife mai mici, la care feroviarul nu poate concura de niciun fel. Rezultatul va fi că se vor inunda autostrăzile şi drumurile cu camioane supratonate (cu AST, deci legale) şi se va distruge infrastructura rutieră, în caz că nu se îndreaptă eroarea de a da autorizaţie agabaritică pe un an, fără nicio restricţie pe zona de traseu şi tip de marfă”, spune un reprezentant din industria feroviară.
Potrivit președintelui Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR), Vasile Șeclăman, spre deosebire de transporturilor rutiere, cele feroviare, chiar pe relația cu Ucraina, nu beneficiază de nicio reducere a TUI, cum ar fi normal. Chiar dacă lasă șoselele libere, sunt mult mai puțin poluante și mai ieftine, transportul feroviar duce la lipsă de facilități.
De la începutul pandemiei, transporturilor feroviare nu au beneficiat de nicio măsură de sprijin similară celor acordate sectorului rutier, excepție făcând un ajutor de stat primit de CFR Călători. Mai mult, transportatorii feroviari sunt obligați să plătească și acea supraacciză la carburanți (motorină), care a fost introdusă pentru dezvoltarea rețelei de autostrăzi și care le este restituită transportatorilor rutieri.