spot_img
vineri, decembrie 3, 2021
spot_img

Cum a fost căpușată calea ferată în Republica Moldova

Vicepreședintele Parlamentului din Republica Moldova, Alexandru Slusari, dezvăluie noi scheme de falimentare a întreprinderii de stat Calea Ferată din Moldova (CFM). El susține că întreprinderea este prejudiciată sistematic de niște firme-căpușe de expediții în spatele cărora s-ar afla oameni apropiați persoanelor din administrația companiei cu pricina. Această unitate economică, deși are proprietăți considerabile, a ajuns să nu își mai poată plăti angajații.   

locomotive noi la CFM

 

„Calea Ferată prestează servicii de transport marfar în favoarea agenților economici prin intermediul a numeroase companii de expediții. Aceste companii solicită permanent reduceri la tarife pe anumite mărfuri și itinerare. Prin urmare, Comisia Tarifară CFM acordă aceste reduceri generoase, aplicând deseori coeficienți 0,5-0,55 la stabilirea tarifelor”, dezvăluie parlamentarul, membru al unei comisii parlamentare care investighează fraudele la această întreprindere de stat, potrivit anticoruptie.md/

Foarte multe companii de expediții, detaliază el, sunt fondate de oameni apropiați persoanelor din conducerea întreprinderii: „Doar în perioada anului 2019, în urma unor reduceri și a condițiilor speciale la import și export la metale feroase și cereale, venitul ratat al întreprinderii a constituit peste 113 milioane de lei”.

Un raport de audit despre felul în care au fost gestionate resursele financiare publice și patrimoniul public de către CFM în 2018–2019, efectuat de Curtea de Conturi, arată că întreprinderea a cheltuit, doar în această perioadă, aproape 900.000 de lei pentru alimentarea autoturismelor angajaților și a cumpărat bunuri de peste 50 de milioane de lei moldovenești (11,5 milioane lei românești) care stau abandonate.

„La sfârșitul lui 2020, datoriile creditoare ale CFM erau 459,4 milioane de lei (107 milioane RON – n.red.), inclusiv 200 milioane (46 milioane RON) pentru furnizori și combustibili. De asemenea, raportul de conformitate a atestat un supraconsum de carburanți și lubrifianți de circa 403,2 tone și 250,6 tone, respectiv, cu prejudiciu de 10 milioane de lei (2,3 miliioane RON)”.

„Deci, este implementată schema clasică de distrugere a unei întreprinderii de stat. Artificial se micșorează veniturile și se umflă cheltuielile. La un moment dat, nu rămân bani nici pentru salarii. Mai departe, insolvabilitatea, cumpărarea de către băieți șmecheri la prețuri derizorii, concesiunea etc”,  explică deputatul. (D.C.)

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole