Un singur bilet feroviar pentru mai mulți operatori, în cel mult o lună. Românii vor putea efectua călătorii feroviare cu mai mulți operatori pe baza unui singur bilet cumpărat în cel mult o lună, promite șeful ARF, Ștefan Roșeanu. Pe de altă parte, el bagatelizează eșecul licitației trenurilor cu hidrogen numind-o „un proiect pilot”, ”la prima încercare”. El consideră: „Cu excepţia motorului pe hidrogen, este un tren modern, aşa, ca oricare alt tren”.
Prezent la Forumul de Infrastructură, Transporturi şi Logistică, ediţia a II-a, organizat de Club Antreprenor, derulat joi, șeful ARF, Ștefan Roșeanu, a promis lansarea Sistemul informatic de emitere a biletelor feroviare integrate în mai puțin de o lună, potrivit Agerpres.ro.
Sistemul informatic de emitere a biletelor feroviare integrate va fi lansat în mai puţin de o lună, astfel încât să se poată achiziţiona un singur bilet pentru mai mulţi operatori, a declarat el joi. Astfel, călătorii vor putea să intre pe un site, la Mersul trenurilor, şi îşi vor putea cumpăra un bilet pentru mai mulţi operatori de transport, fără să se mai intereseze ce companie operează pe o anumită secţie.
„Exemplul cel mai clasic pe care îl am este Bârlad-Zărneşti. De la Bârlad la Zărneşti nu poţi să mai mergi astăzi doar cu CFR Călători. Ai cel puţin doi operatori: CFR Călători şi Regio Călători. În unele situaţii poţi să mai şi un al treilea, Transferoviar – şi exemplele acestea pot să continue. Ca să mergi la Târnăveni, de asemenea, nu poţi să mergi doar cu CFR Călători sau doar cu Regio Călători care deserveşte Blaj-Târnăveni. Este o problemă astăzi să ştii cu ce operator sau ce operator este pe linia respectivă, să te duci pe site-ul lui, o chestie care este total anapoda. (…) Acest lucru îl finalizăm în aceste zile, cu colegii noştri de la Informatică Feroviară – şi îl vom lansa în faza de test luna aceasta şi de luna viitoare va fi sigur funcţional – să poţi să cumperi un bilet pentru mai mulţi operatori sau pentru unul singur, în funcţie de ce ofertă ai pe ruta respectivă”, a explicat Roşeanu.
În șase ani o singură licitație reușită de material rulant
Există o vorbă. Dacă nu poți să îi convingi, zăpăcește-i! Lucru nu atât de complicat pentru șeful ARF, Ștefan Roșeanu, care a amestecat în expunere licitațiile astfel încât nici jurnaliștii nu au mai înțeles foarte bine despre ce proiecte e vorba. Un fapt evident este acela că în șase ani de la înființarea ARF s-a concretizat o singură licitație de material rulant, cea cu Alstom pentru trenurile interregionale (20+17) fiind trecută sub tăcere. Ștefan Roșeanu a promis acolo unde licitația nu a fost ratată, iar unde procedura a eșuat, a bagatelizat.
În ceea ce priveşte investiţiile, şeful ARF a precizat că vor fi cumpărate trenuri moderne, aşa-numitele rame, potrivit Agerpres. Nicio vorbă despre absența oricărui producător român în procedurile de achiziție, în condițiile în care cei polonezi vin să liciteze la noi alături de Alstom și Siemens.
„Seamănă cu ramele de metrou, sunt bidirecţionale. Toate sunt electrice. Strategia pe care noi o avem în corelare cu strategia europeană este de a încuraja doar vehiculele nepoluante, pentru că vehiculul feroviar are o durată de viaţă de peste 30 de ani şi atunci, dacă am cumpăra un vehicul Diesel, înseamnă că noi, ca ţară, şi ca instituţie publică, am contribui la ratarea ţintei din 2050 impusă de Uniunea Europeană”, a mai spus Ştefan Roşeanu.
El a precizat că în noiembrie-decembrie ar putea avea loc primul test al unui astfel de tren pentru introducerea sa în circulaţia comercială. Este vorba de trenurile Alstom RE-IR, singurele pentru care ARF are un contract semnat la capătul mai multor ani de chinuri instituționale.
„În acest moment avem un contract – şi colegii mei sunt la fabrică în Polonia pentru a supraveghea stadiul producţiei primului tren care trebuie să vină în această vară în teste pentru introducerea pe reţeaua feroviară. Dacă lucrurile rămân în continuare în grafic, aşa cum este promis, în iarnă, în noiembrie-decembrie, avem primul test pentru introducerea în circulaţia comercială”, a menţionat preşedintele ARF.
Potrivit acestuia, sunt în evaluare, în acelaşi timp, încă 62 de trenuri. Este vorba de trenurile regionale (trei loturi) unde ARF se află la a doua tentativă după un alt rateu survenit în vremea fostului șef ARF, Gigi Gavrilă.
„Trenurile care vin sunt trenuri de lung parcurs şi pentru zona Moldovei. Trenurile vor merge la Bucureşti – Suceava, Bucureşti – Iaşi, Suceava – Constanţa şi aşa mai departe, inclusiv Iaşi, Cluj, Timişoara se va moderniza prin introducerea unor astfel de trenuri”, a adăugat Ştefan Roşeanu.
De asemenea, vor fi achiziţionate încă 20 de trenuri, potrivit Agepres. Iarăși, aici e vorba de trenurile interregionale (acestea aflate la a doua tentativă de licitare, prima eșuată în mandatul lui Roșeanu). Știrea originală nu menționează tipurile de tren, căci cu atâtea realizări, jurnaliștii s-au pierdut în explicațiile lui Ștefan Roșeanu.
„Suntem în faza de depunere a ofertelor. Peste vreo 15 zile avem depunerea ofertelor. O parte din aceste trenuri vor fi folosite pentru a reintroduce servicii directe Suceava, pe linii electrificate, prin Tecuci la Galaţi, Constanţa, deci să evităm legăturile clasice prin Bucureşti. Încercăm să construim alte legături care să unească marile oraşe ale ţării şi direct, nu doar prin deservire concentrică pe Bucureşti”, a susţinut acesta.
Proaspăt ratat, proiectul trenurilor cu hidrogen retrogradat la proiect „pilot”
El a mai făcut referire la „un proiect pilot foarte important”, respectiv trenurile pe hidrogen, unde însă nu au fost depuse oferte „la prima încercare” pentru achiziţia acestui tip de trenuri.
„Este un prim proiect concret al României de a investi în această nouă tehnologie în domeniul transporturilor. În acest context, Guvernul României a mobilizat, alături de Ministerul Transporturilor, Ministerul Economiei, Ministerul Energiei, să lucrăm la actualizarea legislaţiei, pentru că astăzi legislaţia pentru a construi şi a opera o staţie de alimentare pe hidrogen nu este total pusă la punct. Vom relansa licitaţia cât de repede şi trenurile vor fi folosite pentru a creşte calitatea serviciilor”, a spus el.
Ștefan Roșeanu a făcut și o declarație greu de înțeles. „Cu excepţia motorului pe hidrogen, este un teren (probabil tren -n.red.) modern, aşa ca oricare alt tren”, a mai spus Roşeanu, potrivit Agerpres.
De ce motorul cu hidrogen nu poate fi parte a unui tren modern, Ștefan Roșeanu, șeful unei instituții care cumpără material rulant de miliarde de lei, nu a explicat.
El a menţionat totodată că pe zona de călători, anul 2022 se încheie cu peste 10% creştere a traficului, comparativ cu anul anterior – observându-se un trend de întoarcere a oamenilor către calea ferată.