miercuri, iunie 26, 2024
spot_img

De ce nu vom circula în 2024 cu trenul Sighișoara-Curtici cu 160 km/oră, cum promite Grindeanu

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, susține că la finele anului vom circula cu trenul Curtici-Sighișoara cu 160 km/oră. De fapt, este o promisiune fără acoperire, iar noi vă vom demonstra de ce.

Aflat în judeţul Alba, la noul terminal multimodal de la Aiud, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat miercuri că până la sfârşitul acestui an se va putea circula cu trenul între Curtici şi Sighişoara cu viteza de 160 kilometri pe oră.

”Până la sfârşitul acestui an, de la Curtici până la Sighişoara se va circula pe o linie reabilitată, modernizată complet, care va permite viteza de 160 kilometri la oră”, a spus Grindeanu, citat de Agerpres. În ceea ce priveşte tronsonul dintre Sighişoara şi Braşov, Sorin Grindeanu a evitat să avanseze un termen privind finalizarea, arătând că acolo lucrările sunt în întârziere.

2023 – anul cu zero km de cale ferată modernizată recepționați

Dar să revenim la tronsonul feroviar Curtici-Sighișoara. Pe multe tronsoane lucrările s-au finalizat deja și se circulă deja cu viteza maximă de 160 km/oră, însă pe altele se lucrează, în unele cazuri fiind vorba de șantiere deschise acum șapte sau chiar zece ani.

Într-adevăr, 2024 se anunță a fi anul marilor inaugurări la calea ferată, după ce în 2023 nu a fost recepționat niciun kilometru modernizat, așa cum a dezvăluit Club Feroviar.

Se lucrează pe patru tronsoane feroviare

Pe coridor mai sunt în derulare șantiere pe următoarele tronsoane: Km 614-Bârzava, Bârzava-Ilteu, Ilteu-Gurasada și Gurasada-Simeria. Să le luăm pe rând.

Pe Km 614-Bârzava, tronson cu o lungime de 49,91 km, lucrează Asocierea Webuild SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems Romania SRL. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat pe 27 iulie 2017, iar potrivit ultimei monitorizări a CNCF CFR SA stadiul fizic al lucrărilor este de 93,95%. Conform unui răspuns al companiei de infrastructură pentru Club Feroviar de la finele anului trecut, tronsonul va fi finalizat în 2024.

Mergem mai departe, pe tronsonul Bârzava-Ilteu (36,04 km), unde ordinul de începere a lucrărilor pentru aceeași asociere a fost dat tot pe 27 iulie 2017. Stadiul fizic al lucrărilor este de 89,36%, iar tronsonul va fi gata în acest an, potrivit aceluiași răspuns al administratorului infrastructurii.

Vom lăsa la urmă tronsonul Ilteu-Gurasada, din motive pe care le vom explica mai jos, așa că trecem la tronsonul Gurasada-Simeria, cu o lungime de 40,88 km. Aici lucrează din data de 3 octombrie 2017 Asocierea FCC Construccion SA, Webuild SpA și Contratas y Ventas SA, iar stadiul fizic era la nivelul lunii aprilie de 83,85%. Și acest tronson va fi dat în funcțiune în anul în curs, promitea CNCF CFR SA, iar inaugurarea este fezabilă, având în vedere stadiul avansat al lucrărilor.

Același lucru se va întâmpla și cu șantierul pentru investiția ”Instalații, semnalizare, ERTMS, GSM-R, centralizare electronică, secțiunea Sighișoara-Coșlariu”, pe o distanță de 91,58 km. Ordinul de începere a lucrărilor pentru Asocierea Alstom Transport SA – Alcatel Lucent Romania SRL – SC PAS 97 Impex SRL a fost dat pe 10 noiembrie 2014, iar stadiul fizic este de 99,15%.

Grindeanu, contrazis de cifre. 22,3 km nu vor fi gata în acest an

Acum ne întoarcem la tronsonul Ilteu-Gurasada, cu o lungime de 22,34 km. Pentru a circula cu trenul Curtici-Simeria cu 160 km/oră, așa cum promite ministrul Grindeanu, ar trebui să fie gata și acest tronson.

Ei bine, el nu este inclus în lista secțiunilor pe care compania de infrastructură feroviară promitea că le va recepționa în cursul acestui an. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat la finele anului 2017 pentru Asocierea RailWorks, iar stadiul fizic era în aprilie 2024 de 69,96%. Greu de crezut că cele peste 30 de puncte procentuale vor fi recuperate până la sfârșitul anului, drept pentru care, așa cum spuneam, nici responsabilii CNCF CFR SA nu au promis acest lucru.

Marea vină pentru întârzieri o poartă statul român

Club Feroviar a scris în repetate rânduri că întârzierile la proiectele de modernizare a căii ferate din România nu sunt imputabile atât constructorilor (chiar dacă în unele cazuri și ei au partea lor de vină), cât aurtorităților statului, care întârzie cu exproprierile, cu descărcările arhelogice, cu avizele de mediu sau cu mutarea rețelelor de utilități.

Ministrul Sorin Grindeanu a vizitat miercuri, în judeţul Alba, noul terminal multimodal de la Aiud, o investiţie de 21 de milioane de euro, inaugurat la mijlocul lunii mai de compania Dubai Port World (DP World). Potrivit investitorilor, terminalul de lângă Aiud va conecta mult mai uşor producătorii şi exportatorii din zona Transilvaniei de Marea Neagră, Marea Nordului şi Marea Adriatică, precum şi de restul Europei continentale, prin transport de cale ferată.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO-VIDEO. Cum se lucrează la modernizarea căii ferate Poieni-Agireș

La o lună distanță, Asociația Pro Infrastructura a publicat o nouă filmare și un set de fotografii din care se poate vedea cum se...

Ultimele Articole