spot_img
joi, octombrie 28, 2021
spot_img

Misiune (aproape) imposibilă. Cum se stabilește la graniță dacă un călător vine cu trenul din Italia

CFR Călători a venit marți cu precizări legate de modul cum se vor desfășura formalitățile la frontieră în cazul celor care vin cu trenul din Italia, în contextul epidemiei de coronavirus. Practic, operatorul feroviar de stat nu are decât un rol de intermediar în toată această poveste.

Adrian Bărbulescu

cu trenul din Italia
În Gara Curtici documentele sunt preluate de Poliția de Frontieră și DSP

Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători a postat pe contul său de Facebook o listă cu ”Măsuri suplimentare luate de Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență (CNSSU) pentru combaterea epidemiei de coronavirus (Covid – 19)”.

Astfel, cetățenii români care au plecat din Italia către România și utilizează transportul feroviar pentru a ajunge în țară vor intra în carantină sau autoizolare pe teritoriul României și își vor asuma această responsabilitate prin completarea unei declarații pe propria răspundere la îmbarcarea în tren.

Pe de altă parte, cetățenilor străini care utilizează transportul feroviar nu li se va permite trecerea frontierei României de către organele abilitate ale statului român, dacă vin din Italia, cu escală. ”Persoanele care nu respectă deciziile CNSSU vor fi tratate de către organele competente în conformitate cu reglementările în vigoare”, se mai arată în postarea CFR Călători de pe rețeaua de socializare.

Însoțitorul de vagon distribuie declarațiile pentru cei care vin cu trenul din Italia

Înainte ca trenul să ajungă la granița cu România, însoțitorul român de vagon de dormit sau cușetă le înmânează călătorilor o declarație pe propria răspundere, pe care trebuie s-o completeze. În acest caz, angajații CFR Călători nu au decât un rol de intermediar, pentru că, odată completate, declarațiile sunt strânse la graniță de echipele mixte Poliția de Frontieră – Direcția de Sănătate Publică. Lucrurile decurg oarecum similar ca în cazul curselor aeriene.

Însă similitudinile dintre feroviar și aerian se opresc aici. În primul rând, toate cursele aviatice dintre Italia și România au fost anulate. Apoi, chiar dacă nu ar fi intervenit această interdicție, la aeroport se știe clar de unde vine avionul respectiv, ceea ce în cazul trenului se cunoaște doar dacă vine de la Viena sau Budapesta.

Și asta pentru că, așa cum a arătat Club Feroviar, de mai bine de zece ani de zile nu mai există niciun tren direct între România și Italia. Lucru pe care nu pare să-l fi știut luni seara ministrul de Interne, Marcel Vela, care a anunțat suspendarea transportului rutier și feroviar din și spre Italia.

Între România și Italia nu mai există de mult o legătură feroviară directă. În urmă cu mai bine de zece ani, încă mai circula trenul București Nord – Venezia Santa Lucia, care însă a fost anulat din cauza timpului mare de parcurs și în contextul apariției curselor aeriene low-cost. De fapt, nu era un tren propriu-zis, ci un singur vagon de dormit care era atașat, pe traseu, la mai multe garnituri.

Spațiul Schengen pune mari probleme de identificare a originii călătoriei

Acum, cine vrea să vină cu trenul din Italia trebuie să schimbe la Viena. Capitala Austriei este cea mai vestică destinație operată direct din România, de CFR Călători. Ei bine, aici apare problema majoră de identificare a originii călătoriei unui pasager, din moment ce nu mai există legătură feroviară directă. Dacă pasagerul cu pricina își cumpără bilet întreg, Veneția – București, de exemplu, cu schimbare în Viena, lucrurile sunt clare.

Se complică însă teribil de mult dacă pasagerul și-a luat un bilet de la Veneția la Viena și apoi altul de la Viena la București, cu IR 347 Dacia. Tocmai de aceea au fost introduse declarațiile pe propria răspundere. Însă după cum le arată chiar denumirea, aceste declarații sunt pentru oamei cinstiți. Cum Spațiul Schengen nu a fost (încă) suspendat, este foarte greu să determini cu exactitate de unde vine un pasager.

30 de ore, cea mai scurtă călătorie cu trenul din Italia în România

Cea mai scurtă călătorie cu trenul între Veneția și București durează mai mult de 30 de ore. Plecarea se poate face din Venezia Santa Lucia la ora 9,56, iar trenul ajunge în Wien Hauptbanhoff la 17,35, după mai bine de șapte ore și jumătate.

Urmează două ore și șapte minute de așteptare, pentru că la ora 19,42 pleacă trenul Interregio Dacia 347, care ajunge în București Nord a doua zi la 16,08, după aproape 20 de ore și jumătate. Asta dacă nu are întârziere.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole