Cu ocazia Campionatului european al vatmanilor, care va avea loc la Oradea sâmbătă, Muzeul Ţării Crişurilor Oradea – Complex Muzeal, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea şi Oradea Transport Local, organizează expoziţia „O călătorie în timp cu tramvaiul la Oradea”.
Expoziția va putea fi admirată în tramvaiul de epocă din zona Pieţei Unirii, în data de 3 iunie 2023. Responsabil de acest proiect expoziţional este dr. Ronald Hochhauser, muzeograf la Muzeul Ţării Crișurilor.
Ulterior, expoziţia va sta la dispoziția tuturor celor care vor alege să facă turul turistic al orașului. Astfel, istoria tramvaiului orădean, promovată trilingv prin curiozităţi scurte si interesante, dar și prin cărţi poştale de epocă, din colecţia muzeului, şi fotografii realizate în ultimii 50 de ani, ajunge mai aproape de orădeni şi nu numai.
CITEȘTE și Oradea se pregătește pentru Campionatul European al Vatmanilor TRAM-EM
Cu tramvaiul la Oradea. Scurtă incursiune în istorie
Inaugurarea tramvaiului orădean, programată iniţial pentru 20 martie 1906, s-a amânat până la 24 aprilie, din cauza polemicilor create în jurul prețurilor la bilete. Serviciul a fost asigurat de 14 vagoane echipate cu motoare Siemens.
Rețeaua s-a dezvoltat cu rapiditate, deoarece serviciul s-a dovedit a fi de succes, spre marea amărăciune a birjarilor, care au privit cu duşmănie noua ofertă de transport. În perioada interbelică muncitorii societăţii s-au angajat la construcția de tramvaie în regie proprie. Până în 1940, în atelierul companiei s-au asamblat șapte vagoane motor şi o locomotivă electrică destinată transportului de mărfuri.
În anul 1944, în cadrul companiei s-a construit cel mai lung și cel mai modern vagon motor de până atunci, dotat cu frâne de staţionare pneumatice. Începând cu a doua parte a secolului XX, cea mai importantă măsură a fost completarea flotei de tramvaie cu vagoane automotor de mare capacitate, de tipul EP-V54 (V56), de la Fabrica de locomotive „Electroputere” Craiova și cu garnituri de tramvai, formate din vagon automotor de tipul Vo58 şi remorcă, de la Întreprinderea de Transporturi Bucureşti (actuala STB SA).
Planul de restructurare a oraşului început în 1965, nu a mai lăsat loc liniilor de tramvai de pe străzile înguste şi mai mult sau mai puţin întortocheate din centru. În 1975 au fost procurate primele tramvaie Timiş 2, de mare capacitate și economice, de la Fabrica de Tramvaie „Electrometal” din Timişoara.
În primăvara anului 1994 au fost achiziţionate din Germania primele tramvaie rulate, de tip Tatra cu remorcă, T4D-B4D și, ceva mai târziu, tramvaiele articulate Tatra KT4. Cu o vechime apreciabilă, de circa 20-30 de ani, acestea s-au dovedit a fi corespunzătoare din toate punctele de vedere unui transport civilizat, în condiţii de confort şi de siguranţă sporite.
La începutul anului 2007, edilii au decis achiziţionarea a zece tramvaie nou-nouţe, cu podea joasă. Investiţia privind tramvaiele vieneze, de tip Siemens ULF 151, a însemnat un efort financiar enorm pentru oraş. Astfel, Oradea a devenit primul oraș din țară, după Revoluție, care a cumpărat tramvaie noi.
Pe baza unor proiecte europene a fost introdus sistemul de urmărire al vehiculelor prin GPS, staţiile au fost dotate cu indicatoare electronice de afişare a liniilor şi a timpilor de urmărire. De remarcat este și implementarea sistemului de e-ticketing, a legitimaţiilor de călătorie electronice.
La 5 mai 2020 a sosit la Oradea primul tramvai Astra Imperio BH, tot cu podea joasă, produs la Astra Vagoane Călători Arad. Debutul său a fost amânat din cauza pandemiei, până în august 2020.
După aproape 40 de ani de la inaugurarea ultimului tronson, în decembrie 2021 s-a dat în folosință o nouă porțiune, de-a lungul pârâului Peța, care leagă Cartierul Nufărul cu Calea Aradului și care stabilește legătura cu zona Universităţii din Oradea.