Club Feroviar vă prezintă o analiză a modului cum au avansat șantierele feroviare din România în ultimul an, pe baza datelor publice ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA. În afară de două exemple notabile, avansul lucrărilor este modest, iar în unele cazuri aproape zero.
Administratorul infrastructurii feroviare din România a publicat recent pe site-ul propriu stadiul proiectelor de reabilitare/modernizare infrastructură feroviară, finanțate din fonduri externe nerambursabile, aferent lunii decembrie 2023.
Club Feroviar le-a comparat cu aceleași date publicate de CNCF CFR SA aferente lunii decembrie 2022 (așa cum le-am prezentat la vremea respectivă) și a calculat avansul, în puncte procentuale, al stadiului fizic pe fiecare tronson în parte. În ansamblu, cele 15 mari proiecte analizate au avansat în ritm de melc, cu mici excepții. Prezentăm în continuare cifrele seci, în tabelul de mai jos, iar apoi vor urma considerațiile noastre.
Dacă pe telefonul mobil tabelul nu este lizibil, îl puteți consulta dând click pe linkul de mai jos:
Avansul proiectelor de infrastructură în perioada decembrie 2022 – decembrie 2023
Tronson | Km | Antreprenor | Stadiu fizic | Avans decembrie 2023/decembrie 2022 (puncte procentuale) |
Vințu de Jos-Simeria | 42,26 | Swietelsky | 100% | 0,05 |
Coșlariu-Vințu de Jos | 33,02 | Impressa Pizzarotti &
C S.p.A Italia |
100% | 0,05 |
Instalații semnalizare, ERTMS, GSM-R,
centralizare electronică și Centrul de Control Operațional Simeria, secțiunea Simeria-Coșlariu |
75,28 | Asocierea Alstom Transport SA –Alcatel Lucent Romania SRL – PAS 97 Impex SRL | 99% | 1,8 |
Sighișoara-Ațel | 25,31 | Asocierea FCC Construccion SA –
Alpine BAU GmbH – AZVI SA |
99,97% | 0,02 |
Ațel-Micăsasa | 29,62 | Asocierea FCC Construccion SA –
Alpine BAU GmbH – Azvi SA – SC Straco Grup SRL |
100% | 0,05 |
Micăsasa-Coșlariu | 36,64 | Asocierea Aktor –
Arcada |
100% | 0,05 |
Instalații, semnalizare, ERTMS, GSM-R, centralizare electronică, secțiunea Sighișoara-Coșlariu | 91,58 | Asocierea Alstom Transport SA –Alcatel Lucent Romania SRL – SC PAS 97 Impex SRL | 99,15% | 0,55 |
Km 614-Bârzava | 41,91 | Asocierea Webuild SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems Romania SRL | 90,75% | 10,9 |
Bârzava-Ilteu | 36,04 | Asocierea Webuild SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems Romania SRL | 87,80 | 5,36 |
Ilteu-Gurasada | 22,34 | Asocierea Aktor SA, Alstom Transport SA și Arcada Company SA denumită ”Asocierea RailWorks” | 68,10% | 9,25 |
Gurasada-Simeria | 40,88 | Asocierea FCC Construccion SA, Webuild SpA și Contratas y Ventas SA | 82,20% | 11,3 |
Subsecţiunea: 1. Braşov-Apaţa
Subsecțiunea: 3. Caţa-Sighişoara |
84 | Asocierea Alstom Transport – Aktor Technical Societe Anonyme – Arcada Company – Euro Construct Trading 98 SRL, denumită Asocierea RailWorks | 24,58% | 5,3 |
Subsecțiunea 2. Apața-Cața | 28 | Asocierea RailWorks – Aktor SA (lider asociere), Alstom Transport SA și Arcada Company SA | 20,20% | 6,7 |
Redeschiderea circulaţiei feroviare pe pod peste râul Argeş, între Vidra şi Comana | 12,86 | PORR Construct SRL | 92,17% | 56,13 |
Lucrări în stațiile CF Fetești și Ciulnița | 2,438
km Fetești 2,430 km Ciulnița |
Asocierea SC Arcada Company SA și SC ISPCF SA | 34% | 34 |
PORR și Arcada-ISPCF, cele mai mari avansuri pe șantierele feroviare
După cum se poate observa din tabelul de mai sus, cele mai mari avansuri pe șantierele de modernizare a infrastructurii feroviare din România le-au înregistrat antreprenorii PORR Construct, respectiv Asocierea Arcada Company Galați-ISPCF.
Șantierul de la Grădiștea, unde lucrează PORR Construct, a evoluat cel mai mult față de finalul anului 2022, cu un avans de 56,13 puncte procentuale. În aceste condiții, reluarea circulației feroviare între București și Giurgiu, pe ruta directă, care a fost întreruptă în august 2005, când s-a prăbușit podul de la Grădiștea, este doar o chestiune de luni.
Lucrurile se mișcă cu repeziciune și în ceea ce privește șantierele gestionate de Asocierea Arcada Company Galați-ISPCF din stațiile CF Ciulnița și Fetești de pe Magistrala 800 București-Constanța, cu un avans de 34 de puncte procentuale. Și modernizarea acestor două stații va fi finalizată tot în cursul acestui an.
Vom tăia panglica la 300 km de cale ferată nouă în 2024?
În rest, așa cum se poate observa din tabel, avansurile pe șantierele de cale ferată din România sunt modeste față de situația înregistrată cu un an în urmă.
Club Feroviar a dezvăluit la finalul anului trecut că 2023 a fost, în premieră, anul în care nu s-a recepționat niciun kilometru de cale ferată modernizată, chiar dacă se promiseseră tăieri de panglici pe 100 km. Tot noi am scris, pe baza datelor furnizate de CNCF CFR SA, că în 2024 vor fi recepționați aproape 300 km, mai exact 298,55 km. Însă dacă se menține ritmul din ultimul an sunt puține speranțe pentru a tăia atâtea panglici în cursul anului 2024.
De altfel, la începutul anului, și Asociația Pro Infrastructură se îndoia serios de faptul că anul în curs va fi cel al marilor realizări feroviare. API făcea o paralelă cu sectorul rutier, unde s-a depășit borna de 1.000 km de drumuri rapide, în vreme ce România rămâne cu doar 570 km de cale ferată reconstruită, din care cam 470 km permit circulația cu 140-160 km/oră, iar cele mai mici viteze pe liniile reabilitate sunt 80-90 km/h pe 48 km între Comarnic și Predeal. ”Pe coridorul principal (Constanța-Curtici, 850 km) se mai află în reconstrucție loturi de 253 km. Dintre acestea, patru au trecut de 6 ani (!) vechime, iar cele mai <tinere>, semnate în 2020, au ajuns la… 20-25% stadiu fizic. Așadar, în loc de un sprint final în 2023, am avut un an obișnuit pe șantierele feroviare, adică ritm de melc”, spuneau responsabilii asociației.
Vinovați pentru întârzierea proiectelor nu sunt doar antreprenorii (deși au și ei mare parte din vină), ci și statul român, care s-a dovedeit incapabil să rezolve probleme esențiale pentru avansul șantierelor, cum ar fi descărcările arheologice, exproprierile, scoaterea din fondul forestier a unor terenuri sau mutarea unor linii de înaltă tensiune.