spot_img
marți, mai 24, 2022
spot_img

CRRC va livra unui operator austriac patru trenuri. Omologarea este o problemă

Subsidiara CRRC, CRRC Zhuzhou va livra operatorului austriac Westbahn patru trenuri a câte șase unități double deck. Operațiunea nu se va încheia repede, căci la acest moment există probleme cu omologarea trenului fabricat de chinezi.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Operatorul privat austriac Westbahn a confirmat pentru publicația IRJ că lucrează cu CRRC Zhuzhou pentru a adăuga la flota sa patru noi trenuri Double-deck, fiecare a câte șase vagoane. Fotografii cu trenurile vopsite în setul distinctiv de culori, alb, verde și albastru al Westbahn au apărut pe rețelele de socializare pe 2 iunie, însoțite de o știre de provenință chineză care anunța dezvoltarea lor.

Westbahn spune că intenționează să ia în leasing cele patru trenuri atunci când acestea vor fi certificate pentru funcționare în Austria, ceea ce este așteptat pentru vara-toamna 2023. Operatorul privat spune că testele primelor trenuri vor începe în circuitul de testare Velim din Republica Cehă în august, testele urmând să aibă loc și pe circuitul Minden din Germania.

Oficialii Westbahn mai afirmă că au lucrat alături de CRRC pentru a dezvolta trenul și că au avut mare grijă să se asigure că elementele centrale sunt echipate cu componente de la furnizori europeni. Westbahn adaugă că trenurile CRRC sunt multisistem și ar putea fi utilizate pentru a opera servicii în alte țări.

Trenurile CRRC se vor adăuga trenurilor Stadler ale Westbahn

Noile trenuri vor suplimenta noua flotă a operatorului de 15 EMU-uri Stadler Kiss 3 cu două niveluri, prima unitate urmând să vină în această toamnă. Stadler a învins CRRC într-o procedură de achiziție de 300 milioane euro în octombrie 2019. Flota Kiss 3 va înlocui cele 17 seturi Kiss dublu-etajate ale Westbahn, vândute către German Rail (DB) în 2019. Nouă trenuri cu patru vagoane s-au transferat deja la DB și restul de opt seturi de șase vagoane vor fi transferate până la sfârșitul anului.

Cele 15 noi rame electice vor înlocui cele 17 unități existente ale WestBahn, care vor fi vândute Deutsche Bahn, în baza unui acord anunțat în iulie. Westbahn a spus că a decis să-și vândă parcul existent pentru că avea nevoie de capital proaspăt. Alți operatori căutau vehicule moderne de mare capacitate și, fiind un operator privat, Westbahn ar putea comanda rapid trenuri noi în condiții financiare mai favorabile și fără a fi nevoie să treacă printr-un regim greoi de achiziții.

Semne de întrebare

Există semne de întrebare privitoare la acționariatul operatorului austriac, dar mai ales la capacitatea CRRC de a omologa trenul. WestBahn are printre acționari, prin intermediul Rail Holding AG,  pe Hans Peter Haselsteiner care este fondator al grupului de construcții Strabag. Acționar minoritar este SNCF. Nu este clar care este și dacă este o relație între CRRC și WestBahn, deoarece WestBahn va închiria (și nu va cumpăra) trenurile atunci când vor fi omologate.

CRRC Zhuzhou a vândut EMU și către Leo Express (operator privat ceh acum deținut în proporție de 50% de RENFE) în urmă cu câțiva ani. Primul care a ajuns la sfârșitul anului 2019 a început testarea pentru omologare și nu există nicio noutate de la acea dată. Informațiile neoficiale sunt că omologarea ar fi blocată din cauza unor probleme tehnice. În februarie 2021, CRRC a reluat testele dinamice la Velim, dar au fost forțați să le oprească pentru șase luni, din cauza problemelor tehnice repetate. Durata reală a testelor ar putea atinge 14-18 luni, ceea ce înseamnă că firmei chineze i-ar trebui trei ani să intre practic pe piața Cehiei. Trebuie precizat că CRRC Zhuzhou nu este o entitate identică cu CRRC Qingdao Sifang, prezentă în România. Companiile au aceeași firmă mamă CRRC, dar sunt subsidiare diferite.

Ultimele Articole