CRRC (China) atacă la Curtea de Apel decizia CNSC privind trenurile inter-regionale

21 mai 2020

Producătorul chinez de material rulant a deschis o acțiune în Justiție împotriva deciziei CNSC prin care i se respinge contestația depusă la licitație de achiziție a 20 de trenuri electrice inter – regionale.

Doru Cireașă

CRRC (China) atacă la Curtea de Apel decizia CNSC privind trenurile inter-regionale

Acțiunea CRRC vine la puțin mai mult de două săptămâni după ce Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a respins cererea producătorului chinez, asociat cu Astra Vagoane, de reevaluare a sistemului de punctare a ofertelor.

CRRC (China) atacă la Curtea de Apel decizia CNSC

Decizia a fost pronunțată în data de 4 mai, iar acțiunea a fost depusă la Curtea de Apel București marți, 19 mai. Termenul legal de formulare a acțiunii este de 10 zile de la data comunicării.

Licitația de achiziție a 20 de rame inter – regionale (RE-IR) riscă să o ia pe urmele celei pentru rame regionale, suspendată în prezent până când se va pronunța Curtea de Apel București. Următoarea înfățișare la licitația pentru Rame Regionale (RE-R) va fi pe 27 mai și se așteaptă ca Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), anume autoritatea contractantă, să depună înscrisurile solicitate de judecători.

De ce este nemulțumit CRRC

Nemulțumirea gigantului chinez CRRC (cifră de afaceri mai mare decât a Alstom și Siemens la un loc) a venit din faptul că, spre deosebire de prima licitație – cea pentru rame regionale RE-R, ARF a punctat cu 10 puncte (10%) existența unei rame în exploatare în spațiul european. Acest factor a fost punctat la licitația de RE-R cu doar 3%.

CRRC s-a plâns la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor că i se îngrădește dreptul de participare la licitație, drept stabilit legal, și că punctarea cu 10% a factorului este inutilă căci ramele vor fi oricum omologate pe piața UE.

Am arătat deja că factorul privind <validarea tehnică> oferă un avantaj de 10 puncte (i) ofertelor ce conțin o ramă pusă în funcțiune pe o rețea europeană, recunoscută de Agenția Uniunii Europene pentru Căile Ferate – ERA, față de (ii) ofertele ce nu conțin o ramă deja pusă în funcțiune pe o rețea europeană, care primesc 0 puncte. Așadar, în funcție de funcționarea sau nu a ramei ofertate pe o rețea europeană, ARF realizează o distincție majoră, de 10 puncte. Acest factor de evaluare nu prezintă niciun avantaj real pentru autoritatea contractantă, fiind vorba despre o distincție pur formală, care constituie un obstacol evident în calea liberei concurențe.

Toate extrasele de mai sus din cadrul Caietului de sarcini demonstrează cu claritate că documentația de atribuire impune necesitatea existenței omologărilor conform standardelor Uniunii Europene la data livrării primei rame electrice RE-IR.

Prin urmare, discriminarea realizată de factorul de evaluare între (i) ofertanții care au o ramă deja pusă în funcțiune în Uniunea Europeană și (ii) ofertanții a căror ramă este în curs de omologare în Uniunea Europeană este, în primul rând, lipsită de orice temei – nu există un avantaj obiectiv, real și concret, al favorizării primei categorii de ofertanți”, s-a arătat în contestația CRRC.

CNSC a respins însă contestația chinezilor.

Decizia CNSC nu le-a fost însă favorabilă. „(CNSC- n.red.) respinge, ca nefondată, contestația formulată de CRRC QINGDAO SIFANG CO. LTD., în contradictoriu cu AUTORITATEA PENTRU REFORMA FEROVIARĂ, în calitatea de autoritate contractantă. În baza art. 26 alin. (9) din lege, respinge cererea accesorie a contestatoarei de obligare a autorității contractante la plata cheltuielilor efectuate cu depunerea contestației. Potrivit art. 64 alin. (2) din Codul de procedură civilă, încuviințează în principiu cererea de intervenție formulată de ALSTOM FERROVIARIA S.P.A și în temeiul art. 67 din același act normativ, o admite”, se arăta în decizia CNSC.

Ce cumpără ARF

Este vorba de 20 de rame electrice de lung parcurs (RE – IR) împreună cu servicii de mentenanță întinse pe 15 ani. Autoritatea va avea posibilitatea de a cumpăra suplimentar încă 20 de rame de același fel și de a majora perioada de mentenanță cu încă 15 ani. „În conformitate cu prevederile din CS, încheierea contractului de achiziție publică este condiționată de încheierea contractului de finanțare și de alocarea de credite bugetare pentru acest obiectiv de investiții de către AC”, spune ARF.

Valoarea totală estimată a achiziției este cuprinsă între 1,31 miliarde lei și 3,71 miliarde lei, fără TVA.

Atribuirea contractului se va face pe baza unui punctaj constituit în proporție de 65% preț, 15% program de livrare, 10% validare tehnică (ramă pusă deja în funcțiune în UE), 10% în funcție de numărul mare de locuri pe scaune oferit.

Contractul va avea o durată de 210 luni.