CRRC – Astra contestă din nou licitația de trenuri inter-regionale. ARF uită să respecte deciziile CNSC

22 ianuarie 2021

Ca într-o poveste fără sfârșit cu un scenariu scris de Franz Kafka, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a publicat zilele trecute o erată de prelungire a termenului de depunere a ofertelor la licitația de rame inter-regionale, fără a renunța însă la cerința sa ca participanții să prezinte dovada livrării unor rame similare pe teritoriul UE, cerință pe care doar asocierea Astra Vagoane – CRRC nu o poate îndeplini. În decembrie 2020 CNSC a declarat nelegală cerința, însă ARF nu ține cont acum de aceasta.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

România Feroviară despre șeful CFR Călători

În pofida lipsei totale de performanță a instituției și a măsurilor total contrare deciziilor instanțelor abilitate, Gigi Gagvriă își continuă nestingherit mandatul la cârma instituției, iar românii continuă să meargă cu aceleași vagoane ruginite și murdare.

Pe scurt, ARF avea obligația modificării documentației de licitație în 10 zile de la emiterea deciziei CNSC, termen care expira la 4 ianuarie. La o zi după depunerea contestației de către CRRC – Astra, ARF a modificat termenul de depunere a ofertelor fără a renunțarea la controversata cerință.

Noul termen este de 8 februarie, în loc de 25 ianuarie. Cu o zi înainte de erată ARF, CRRC arăta în contestația sa: ”forțarea depunerii ofertelor în baza unei declarații declarate nelegală încalcă principiul legalității”. CRRC cerea pe acest motiv și suspendarea procedurii până la realizarea modificărilor de către ARF.

Ei menționau că ARF ”nu a pus în executare o Decizien CNSC care îi impunea adoptarea unor măsuri în termen de 10 zile de la comunicarea deciziei”. Cererea CRRC Astra Vagoane se găsea vineri în judecare la CNSC.

Ministrul Transporturilor contra Chinei

Licitația ridică semne de intrebare și prin prisma opoziției mărturisite sau nu a oficialilor români privind semnarea contractelor cu companii chineze. România pare însă a se găsi în contratimp față de politicile actuale ale Comisiei Europene.

Astfel, anul trecut Comisia Europeană făcea recomnadări statelor membre în sensul în care acestea nu sunt obligate să accepte în licitații sau la achiziții de companii proprii entități din țări „închise” companiilor europene. E vorba de țările în acre statul srpijină companiilor proprii impotriva principiilor pieței libere. Numele Chinei nu era menționat explicit însă toată lumea a înțeles că despre această țară era vorba. La finele anului trecut însă Comisia Europeană a semnat un Tratat de investiții cu China în care părțile își promit reciproc să deschidă piețele.

Ministrul Cătălin Drulă a rămas însă la nivelul de anul trecut. Vorbind de prezența unei companii chineze de construcții la o licitație de autostrăzi, el a spus joi: „Sunt anumite chestiuni legate de legalitate căci firmele din China pun probleme de ajutor de stat, de corectitudine la concurență, de respectarea normelor europene și în ceea ce privește dreptul muncii și există niște orientări de la CE, o comunicare care spune că la licitațiile publice statele membre nu sunt obligate să primească (participanți – n.red.) din afara Uniunii plus din țări cu care exista tratat de reciprocitate. Sunt incluse 20 de state ca Japonia, SUA, Canada Moldova”.